Navn?
Silvija Seres og Sunniva Rose.
Hvorfor er det spennende?
Vi kan utføre eksperimenter som vi ikke kunne gjort ellers fordi vi kontrollerer verdenen et objekt er i. En annen ting som er spennende er den digitale bearbeidelsen av denne verdenen du i større eller mindre grad simulerer i en virtuell eller forbedret virkelighet. I barndommen bruker vi hjernen til å prøve å forstå verdenen rundt oss, men når vi blir voksne slutter vi å lære fordi vi forstår verdenen. Når du blir satt inn i en helt ny og annerledes verden gjennom VR må du lære like fort som du gjorde da du var barn. Derfor er dette er en veldig effektiv måte å lære på. I tillegg er det å lære i 3D mye mer effektivt enn å lære i 2D – det er lettere å visualisere det du skal lære. VR/AR er ett av Gutenberg-øyeblikkene – det kommer til å endre måten vi kommuniserer på. Derfor må vi forstå det på en litt annen måte enn at det bare er for gøy. Det er mye underholdning, men det er også mye business i dette.
Hva er de mest interessante kontroverser?
Det kan tulle med hjernen din, ikke bare på en positiv måte.
Navn?
Silvija Seres og Sunniva Rose.
Hvorfor er det spennende?
Vi kan utføre eksperimenter som vi ikke kunne gjort ellers fordi vi kontrollerer verdenen et objekt er i. En annen ting som er spennende er den digitale bearbeidelsen av denne verdenen du i større eller mindre grad simulerer i en virtuell eller forbedret virkelighet. I barndommen bruker vi hjernen til å prøve å forstå verdenen rundt oss, men når vi blir voksne slutter vi å lære fordi vi forstår verdenen. Når du blir satt inn i en helt ny og annerledes verden gjennom VR må du lære like fort som du gjorde da du var barn. Derfor er dette er en veldig effektiv måte å lære på. I tillegg er det å lære i 3D mye mer effektivt enn å lære i 2D – det er lettere å visualisere det du skal lære. VR/AR er ett av Gutenberg-øyeblikkene – det kommer til å endre måten vi kommuniserer på. Derfor må vi forstå det på en litt annen måte enn at det bare er for gøy. Det er mye underholdning, men det er også mye business i dette.
Hva er de mest interessante kontroverser?
Det kan tulle med hjernen din, ikke bare på en positiv måte.
VR/ARAnvendelse av VR/AR
Lørn.tech skal formidle ny teknologi i små «snackseporsjoner». Dette skal være gøy!
Del denne Casen
En LØRN CASE er en kort og praktisk, lett og morsom, innovasjonshistorie. Den er fortalt på 30 minutter, er samtalebasert, og virker like bra som podkast, video eller tekst. Lytt og lær der det passer deg best! Vi dekker 15 tematiske områder om teknologi, innovasjon og ledelse, og 10 perspektiver som gründer, forsker etc. På denne siden kan du lytte, se eller lese gratis, men vi anbefaler deg å registrere deg, slik at vi kan lage personaliserte læringsstier for nettopp deg.
Vi vil gjerne hjelpe deg komme i gang og fortsette å drive med livslang læring.
En LØRN CASE er en kort og praktisk, lett og morsom, innovasjonshistorie. Den er fortalt på 30 minutter, er samtalebasert, og virker like bra som podkast, video eller tekst. Lytt og lær der det passer deg best! Vi dekker 15 tematiske områder om teknologi, innovasjon og ledelse, og 10 perspektiver som gründer, forsker etc. På denne siden kan du lytte, se eller lese gratis, men vi anbefaler deg å registrere deg, slik at vi kan lage personaliserte læringsstier for nettopp deg. Vi vil gjerne hjelpe deg komme i gang og fortsette å drive med livslang læring.
Flere caser i samme tema
More Cases in the same topic
Havard Devold
Teknologidirektør
ABB
Sunniva Rose
Lørnere
LØRN.TECH
Velkommen til Lørn.Tech - en læringsdugnad om teknologi og samfunn med Silvija Seres, Sunniva Rose og venner.
Silvija Seres: Hei og velkommen til podcast om VR-teknologi! Dette er den første podcasten i serien til Lørn.Tech, som skal dreie seg om å formidle ny teknologi i små «snacksestørrelser» for alle i Norge!
Sunniva Rose: Jeg liker det med å «snackse» på læring!
Silvija: Dette her skal være litt gøy! Man skal ikke digitaliseres mot sin vilje, men man skal lære litt på en måte som er veldig gøy! Den første samtalen er mellom Silvija Seres og Sunniva Rose, som er på en måte de første «Lørnere». Kan du hva en «Lørner» er veldig kort?
Sunniva: En «Lørner» er vel en som vil lære om den nye teknologien. Det er ikke et godt norsk ord egentlig, for på norsk har vi bare en «lærer» - er det en som lærer bort eller en som lærer? Vi er en «Lørner».
Silvija: Toveislæring, pluss at man ikke er redd for å spørre!
Sunniva: Nei, det er viktig! Vi tør, og håper at vi tør å stille de dumme spørsmålene!
Silvija: Ja, for det er der det stopper opp. At man nikker og så faller man av, så er det umulig etterpå å hekte seg på igjen.
Sunniva: Ja, men det er skummelt når man får masse nye begreper. Folk som tilsynelatende kan veldig mye om et eller annet og at det skulle blottstille hva du ikke forstår selv. Og når dette blir lagt frem som noe at «dette er noe som er åpenbart at du forstår for det forandrer hele samfunnet og det forandrer deg», og da er skummelt å si «jeg vet ikke egentlig hva du snakker om».
Silvija: Jeg gjorde det akkurat på vei opp til Folk, hvor vi da sitter. I heisen traff jeg en ung mann som kan mye om VR, og lager en veldig kul brille og han sa «magic mask», eller noe sånt, og jeg bare nikket, og lot som at jeg skjønte hva han sa! Det skal vi prøve å ikke gjøre når vi spør folk - vi skal spørre ganske mange eksperter i dag om VR! Men først skal du og jeg prøve å åpne temaet.
Sunniva: Grave litt i VR!
Silvija: Så da begynner jeg rett og slett!
Sunniva: Okay!
Silvija: Hva har du lært om VR i forberedelsene? Hva er greia med VR, Sunniva?
Sunniva: Altså, VR, står for Virtual Reality, virtuell virkelighet og det jeg har tenkt på før jeg begynte å forberede meg til den saken her i dag, er at det handler om ren underholdning. Det handler om å ta på seg såkalte VR-briller og gå inn i en virtuell virkelighet og bli underholdt! Det var før jeg begynte å lese om det. Men nå ha jeg skjønte at det også kan brukes til veldig mye mer. Noe jeg synes er veldig spennende er hvordan dette for eksempel kan brukes i undervisningssammenheng, fordi at en virtuell virkelighet trenger ikke bare å være en spillvirkelighet; det kan jo være en - det å gå inn i en, hvert fall for meg som er en realist og en akademiker - det å gå inn i en lab og gjøre eksperimenter med salmonellavirus som jeg for eksempel aldri kunne gjort ellers. Altså så dette med læring er veldig spennende!
Silvija: De som jobber med det sier også det er veldig effektivt som læringsmiddel fordi det bygger empati på en helt ny måte. Man føler seg inn i den verdenen veldig fort. Jeg oppdaget VR da jeg skulle snakke om VR på en konferanse. Jeg kan litt om bildebehandling og skulle snakke om hvordan disse mange kameraer som lager disse 360-grader-bildene, klarer å annullere hverandre.
Sunniva: Ja, sånn type som du har på Facebook for eksempel?
Silvija: Ja, hvor du kan se rundt deg..
Sunniva: Man beveger telefonen også..
Silvija: Ja, ikke sant. Og det er forskjellige avarter av temaet hvor det kan også være augmented reality, AR
Sunniva: Utvidet virkelighet?
Silvija: Utvidet virkelighet. Men i dette tilfellet så trodde jeg vi skulle snakke ganske teknisk om bildebehandling for det er veldig mye spennende bildebehandling som foregår i maskin og i de eventuelt de brillene man har på seg. Men i det jeg gikk på scenen sa verten at vi skulle snakke om VR-porno, og det kan jeg veldig lite om!
Sunniva: Å?
Silvija: Prøvde å finne ut om det dreier seg bare om briller eller briller og andre sensorer. Det er faktisk veldig enkelt! Det interessante når du Googler det er at; link nummer to på alle sider dreier seg om realitetsimpotens.
Sunniva: Realitetsimpotens?
Silvija: Ja, vi blir så oppslukt av det virkelige verden at man, unnskyld, av den virtuelle verden, av den digitaltskapte verden, at hjernen vår lar seg forlede og forføre så lett at den virkelige verden blir altfor lite interessant. Dette her er det som er effekten for læring. Dette er det man bruker for å behandle folk med posttraumatisk stress, eller man kan behandle mobbere, eller man kan behandle folk med angst, eller man kan få snipere eller forsvarsfolk til å lære supereffektivt. Det at man blir tvunget, eller satt i en annen verden og aksepterer den for god fisk etter noen sekunder, er noe jeg opplevde fysisk da jeg satt på meg noen briller i dette rommet etter foredraget. Det var Google Tilt Brush som var applikasjonen, hvor man tegner i 3D rundt seg. Jeg trodde at dette blir interessant..
Sunniva: Altså det var noe på en måte spillet, ikke på da den devicen du hadde på deg, men det var den verden du gikk inn i het Google Tilt Brush?
Silvija: Det er en app - et program, ikke sant, man setter på seg briller som er koblet til en ganske kraftig datamaskin. Men ikke kraftigere enn at den koster 8 000 kroner, og brillene koster noe lignende. I denne verden, som er bare foran øynene dine, tegner du i rommet rundt deg i 3D. Jeg tenkte at «dette er jo litt morsomt, men det blir ikke så veldig lenge morsomt». Men etter cirka 30 sekunder fikk jeg klaustrofobisk anfall, fordi hjernen min aksepterte dette 3D-rommet altfor fort og altfor lett i forhold til hva jeg trodde jeg ville klare å filtrere ut. Så VR er ekstremt effektivt, og de som kan kommunikasjon, forteller til meg at; «Silvija, du skjønner det ikke, men dette blir vår hovedkommunikasjonsplattform i årene som kommer». Vi beveger oss fra skjerm og tastatur og det å skrive ord, og lese ord, til en verden hvor vi bruker stemme og denne tredimensjonale virkeligheten i mye større grad.
Sunniva: Det er veldig fascinerende! Altså for de som eventuelt ikke har testet ut VR; jeg har ikke brukt det mye, men jeg har også vært utsatt for det å prøve spillverden - ta på meg VR-briller og stå på ski! Det å faktisk at jeg faller - jeg står på et helt flatt gulv som vi sitter her nå, og da blir utsatt for at jeg står på ski nedover en bakke og at jeg krasjer inn i et tre og faller. Det er veldig interessant å oppleve hvordan hjernen faktisk godtar denne verden som du ser rundt deg. Dette kan ikke bare brukes på mennesker, jeg vet at i forskningssammenheng brukes det for eksempel - du kan bruke det å utsette mus og rotter for en virtuell virkelighet. Det er ikke så hyggelig kanskje fordi du må spenne fast musa - både hodet og kroppen, og så får den lov til å bevege føttene sine på en eller annet kule, et underlag sånn at den opplever at den beveger seg. Så har den bilder foran seg så den opplever selv at den beveger seg gjennom en eller annen verden, men det som er bra med det er at vi kan overvåke for eksempel hva som skjer nevrologisk i hjernen på den hele tiden mens dette skjer. Det er veldig spennende med tanke på læring av hvordan fungerer hjernen også! Det var også en spennende ting som jeg aldri hadde tenkt på når jeg hørte VR før jeg begynte med denne saken her.
Silvija: Altså vi kan, som du sier, utføre eksperimenter som vi ikke kunne gjort ellers, fordi vi kontrollerer verden som objektet er i. Det er flere ting som er spennende teknologisk med dette her. Jeg tenker en ting er at jeg trodde at det bare er noen briller, eller det er bare noe telefonen gjør når du spiller Pokemon..
Sunniva: Ja, for briller er en viktig del av det - man må ha en eller annen skjerm foran øynene, en form for briller som gjør at du får se virkeligheten.
Silvija: Riktig! Men i tillegg til disse brillene, som kan være mer eller mindre avanserte - de kan være så enkle som den her Cardboard-boksen som man kan kjøpe på Clas Ohlson for 50 kroner, som er en liten pappdings du putter mobiltelefonen din i, og da kan man teste for eksempel New York Times sin VR-app og se hvordan det er å være ute i feltet i krigen i Syria.
Sunniva: Så det du sier nå er at telefonene våre - altså smarttelefonene som alle har i dag, egentlig kan fungere som en VR-skjerm, og ved å putte den inn i en sånn pappholder som man kan feste på hodet, så får du faktisk dine egne VR-briller!
Silvija: Du får en veldig forenklet opplevelse!
Sunniva: Ja, veldig forenklet opplevelse!
Silvija: Og det er akkurat det jeg sier, og jeg vil også si at det er utrolig viktig at vi gjør det! Og aksepterer at vi kanskje blir litt skuffet. For jeg er sikker på at de første som fikk en sånn svær mobiltelefon i hånda også var skuffet. Det bare gir deg en åpning i denne verden, og et innblikk i hva som kommer til å bli mulig. Det andre som er spennende og vanskelig her er den digitale bearbeidelsen av denne verden som du simulerer, i større eller mindre grad, i virtuell eller forbedret virkelighet. Hvordan programmerer du husene? Vi skal snakke en senere gang med Aleksander fra Dimension10 som gjør dette i arkitektur. Eller simulerer du en psykologisk verden? Hvor Anne Lise skal snakke om hvordan dette her forbedrer sykepleiere på å håndtere trauma og så videre. Min favoritt når jeg tenker på VR er en veldig gammel VR-person, en som heter Jaron Lanier som har holdt på med VR siden 80-tallet. Alle i Silicon Valley lo av han, fordi han gikk rundt i store VR-briller og noen sånne sensorer, blant annet hansker som du kunne se hånda di i den virtuelle verden med denne hansken.
Sunniva: Dette var ganske tydelig for alle andre at han gikk rundt og hadde på seg briller og sensorer?
Silvija: Ja, han er svær og han har dreadlocks og går i sånne tie dye-greier og han er bygget noe når han var 16 år gammel, et sånt spesielt hus som heter dome og ikke home. Han er kjempekul; en av de smarteste folkene jeg har lest. Han hadde en bug, hvor denne hånda hans i den virtuelle verden oppførte seg feil. Fingeren hans ble 1000 ganger større enn det den skulle være. Så like stor som en skyskraper når han skulle bevege seg i en da virtuell modell av Seattle. Dette er 80-tallet altså, det er veldig tidlig digitalisering av arkitektur, og så oppdaget han at for å håndtere denne hånda si i denne virtuelle verdenen, hvor fingeren er større enn et svært bygg, må du tenke veldig annerledes! Det gjør noe med hjernen din når du plutselig har en annen kropp enn den du kroppen du har blitt vant til gjennom 40 år, ikke sant!
Sunniva: Det høres jo potensielt litt skummelt ut også da at det kan tulle med hjernen din på en ikke bare positiv måte!
Silvija: Hele barndommen vår driver og tuller med hjernen vår, ikke sant, med å prøve å få oss til å skjønne verden rundt oss. Så blir vi voksne og vi slutter å lære for vi skjønner verden, men når du blir satt i en helt ny og annerledes verden må du lære like fort da du var barn. Derfor er dette så innmari effektiv læring! Så gikk han etterpå og lagde sånne drakter hvor han kunne være en hummer eller en octopus, han er besatt av octopus-er. Han sier at de må ha en helt annen type hjerne fordi de har så annerledes kropp enn det vi har. Han hadde et veldig viktig poeng, for han sier at «du må gjennom en ganske brutal kognitiv revolusjon internt i hodet ditt hvis du skal kunne kontrollere det midterste venstre beinet som hummer har, og som mennesker ikke har». «Hvilken del av kroppen din er det, og hvordan beveger du den med den hjernen du har som menneske?» For meg var dette en pedagogisk åpenbaring, ikke sant. Tenk hvis våre lærere kunne begynt å tenke litt sånn «vi setter barna våre i en verden som kunne kanskje vært et krigsherjet land, eller som kunne vært Mars, eller som kunne vært atomer! Du elsker å forklare atomer og fysikk..
Sunniva: Ja!
Silvija: ... på en måte som gjør at man nesten er der! Tenk deg hvis vi kunne fått det til for alle barna våre og alle lærere.
Sunniva: Ja, og det gir jo enorme muligheter med læring, som du er inne på her, for vi er jo tredimensjonale og vi tenker, altså, det å da skulle lære noe i 2D er dårligere for oss enn å lære det i 3D. Det er også noe vi har jobbet mye med på universitetet; det å visualisere ting du skal lære om. Det er atomer eller det er molekyler som jeg har jobbet mye med, men du trenger å visualisere det for å virkelig lære hva det dreier seg om. Jeg kjenner folk som har begynt å bruke nettopp, altså, å lage egne 3D-programmer for å kunne flytte rundt på atomer. Nå er det mest for gøy, for litt sånn «la oss teste om vi kan gjøre det». Potensialet i læring er nok kjempestort! Jeg har lyst til å spørre deg, fordi at du - i forbindelse med dette Lørn.Tech og fram mot disse podcastene, så snakker du om at det er forskjellige Gutenberg-øyeblikk og for eksempel sier du at VR og AR er et Gutenberg-øyeblikk. Hva mener du egentlig med det?
Silvija: Jeg tror det kommer til å endre måten vi kommuniserer på. Det er litt tilfeldig valg av de 12 Gutenberg-øyeblikk. Vi har i sammenheng med Lørn eller Lørn.Tech valgt 20 temaer som vi vil at folk skal lære om. Jeg mener i hvert fall at VR er ett av temaene folk burde forstå, litt dypere enn å bare si at det er noe for gamere, og det er bare briller. Så er det et tema som er relativt sexy! Vi tenkte i hvert fall at dette kunne vi starte litt lettere med, enn jeg vet ikke, fintech og blockchain! Men det jeg tenker er at det er mye underholdning, men det kommer til å være enorm stor business og vi har enda ikke skjønt hvor den business er, så det har vi lyst til å lære mer om. Pluss at dette er veldig mye vanskeligere teknologi enn det vi tenker! Hele spillindustrien jobber med noen av de vanskeligste problemstillingene i teknologien, fordi det er så veldig mye regnekraft som skal til for å lage og simulere disse verdener som man beveger seg i. Man trengte en stor garasje fullt av masse jern og regnekraft for å kunne lage grafikken for Avatar-filmen. Husker dere den - de blå menneskene - Avatar? Nå kan en ganske vanlig NVIDIA-prosessor, på en ganske vanlig, men kraftig datamaskin, etter hvert gjøre det. Altså du eller jeg kunne laget den neste Avatar-filmen på rommet vårt!
Sunniva: Det er kanskje noen utfordringer i hva vi kan, men ja da, det kunne vi gjort!
Silvija: Men poenget er at det finnes også etter hvert verktøy for grafikk, det finnes biblioteker for både å tegne og bygge ting sammen, pluss at psykologene har funnet ut at du trenger ikke en superrealistisk verden. Hjernen vår aksepterer sånne stråmennesker, nesten - sånne flate trekantformer, eller trapesformer, nesten like bra som en perfekt veldig glossy- type Hollywood-grafikk. Dette er ganske viktig for jeg tror at vi kommer til å bruke VR-type-verktøy for å skape veldig mye mer innhold fremover. Vi er akkurat nå på terskelen til at det begynner å være nok innhold. For det som er det store problemet er at folk prøver VR, men så er det jo ikke noe innhold! Vi skal snakke med folk fra Hamar-regionen, hvor det er det beste VR-miljøet i landet, kanskje parallelt med noe av det som skjer i Bergen. Vi har noen kjempegode norske eksempler på dette her som vi ennå ikke har sett i en samlet setting. Det kommer noe spennende VR-konferanser i høst, men vi hadde lyst til å høre om noen av de beste norske eksemplene og se at ting skjer allerede. Dette er ikke bare hype!
Sunniva: Nei, det er ikke bare hype! Men hvem tror du trenger VR? For du sa ...
Silvija: Trenger og trenger..
Sunniva: Hvilke businesser, hvilke industrier trenger - vi kan jo fint leve uten VR - men tenker du noe om hvem som virkelig burde få øynene opp for VR?
Silvija: Det er et veldig viktig spørsmål du stiller, for når første bilene kom så sa folk at «nei gud redd oss fra dette her. Ingen vil ha det, det bråker, det er dyrt, det er stort og det er stygt!» Det samme sa vi om mobiltelefoner da de kom og når pc-ene kom så sa, han som faktisk lagde de første industrielt produserte pc-ene, at «verdensmarkedet er 8 maskiner».
Sunniva: Det er sagt veldig mye bra om utvikling av pc-er, sånne fine sitater som det!
Silvija: Så jeg tror det som er viktig er å huske at «ja kanskje vi ikke trenger det i dag, men de som allerede skjønner mulighetene har en stor kommersiell og annen type fortrinn.» Forsvaret bruker VR veldig effektivt når de skal trene folk som går inn i livskritiske situasjoner, og forsvaret vet at de må være effektive på trening. Der står det om liv og død, og vi kan ikke leke med pedagogikk. De har satt folk inn i, i forskjellige grener i forsvaret, i forskjellige VR-verdener for ganske mange år siden; både de som skal styre en ubåt eller en Fighter Jet, eller de som skal skyte eller de som skal forsvare. Jeg mener at lærere må lære om det generelt. Jeg mener at arkitekter, alle som lager kreative resultater, har et utrolig effektivt verktøy til å teste produktene sine og jeg tror det er mange nye anvendelser som jeg enda ikke har fantasi til å vite om!
Sunniva: For vi har bare så vidt nevnt at det finnes AR - utvidet virkelighet - og det er da, da er man på en måte i en, da ser du den virkelige verden. Men så er det forskjellige objekter, kunstige objekter som er på den denne virkelige verden. Ikea har laget en app, en enkel AR-app som, hvis dere har lyst til å teste ut den, hvor du tar og filmer for eksempel - jeg kunne filmet her og ser jeg de stolene så tenker jeg «hvordan ser det ut hvis jeg får en sånn - jeg vil ha en lenestol som Ikea har, så plasserer jeg den ut der og den - det ser utrolig bra ut faktisk!» Du kan godt se hvordan møblene ser ut hjemme hos deg selv. Det er jo kanskje ikke, ser man for seg som ikke så vanskelig, men en annen ting som jeg lurer på er om vi kommer dit hvor du kan filme deg selv når du prøver på deg klær; hvordan ser egentlig klær ut på deg selv?
Silvija: Sephora har laget speil som kan vise deg ditt ansikt med forskjellige typer sminke, og det finnes tilsvarende smarte speil for klær også. Og de kan vise deg litt tjukkere og litt tynnere, og litt forskjellige størrelser, og det er veldig mye morsomt som kommer og foreløpig litt gadgets og lek. Men jeg tror at dette blir big business!
Sunniva: Jeg tenker at det ikke bare er morsomt heller, for vi bor stort sett i byer og det å kunne se hvordan ting er hjemme hos deg selv, kan gjøre at man kanskje nødvendigvis ikke etter hvert bor i byer og det kan igjen være positivt med tanke på energiforbruk og så videre.
Silvija: Mulig det er noe bærekraft i dette her også! Det er i hvert fall mye spennende; vi skal åpne temaet i flere konkrete samtaler om VR, og så har vi bare vist at dette er vi nysgjerrig på og det er mye mer her som hadde vært morsomt å lære!
Sunniva: Vi er ikke ekspertene her i dag, det ...
Sunniva: Det kommer til å være flere samtaler med folk som har gjort det, og ikke bare har snakket om det!
Sunniva: Nemlig, nemlig!
Silvija: Vi er «Lørnere», tusen takk for denne gode Lørn-samtalen, og tusen takk til dere som lyttet!
Du har nå lyttet til en podcast fra Lørn.Tech - en læringsdugnad om teknologi og samfunn. Følg oss i sosiale og på våre nettsider Lørn.tech.
LØRN AS, c/o MESH,
Tordenskioldsgate 2
0160 Oslo, Norway
Bibliotek
Om LØRN
© 2024 LØRN AS
Du må være Medlem for å dokumentere din læring med å ta quiz
Allerede Medlem? Logg inn her:
Du må være Medlem for å kunne skrive svar på refleksjonsspørsmål
Allerede Medlem? Logg inn her: