LØRN case C0003 -
LØRN. STARTUP

Kari Olrud Moen

Styreleder

VR Education

VR som læringsverktøy

I denne episoden av #LØRN møter du styrelederene i VR Education, Kari Olrud Moen og Torgeir Micaelsen. VR Education presenterer matematiske oppgaver på en virkelighetsnær og praktisk måte. Målet er å styrke forståelsen for faget, samt de grunnleggende ferdighetene i matematikk. I Episoden forteller Kari og Torgeri om hvordan VR kan hjelpe barn med matteundervisningen og på hvilke måter dette også er et nyttig vetktøy for lærerne.
LØRN case C0003 -
LØRN. STARTUP

Kari Olrud Moen

Styreleder

VR Education

VR som læringsverktøy

I denne episoden av #LØRN møter du styrelederene i VR Education, Kari Olrud Moen og Torgeir Micaelsen. VR Education presenterer matematiske oppgaver på en virkelighetsnær og praktisk måte. Målet er å styrke forståelsen for faget, samt de grunnleggende ferdighetene i matematikk. I Episoden forteller Kari og Torgeri om hvordan VR kan hjelpe barn med matteundervisningen og på hvilke måter dette også er et nyttig vetktøy for lærerne.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

21 min

Choose your preferred format

Velkommen til Lørn Tech - en læringsdugnad om teknologi og samfunn med Silvia Seres, Sunniva Rose og venner.

 

SS: Hei, og velkommen til lørncast om VR i regi av lørn.tech. Jeg er Silvia Seres, som er en gammel lørner også har vi Torgeir Mikalsen, som er en sånn passe ny lørner.

TM: Hei, Silvija.

SS: Hei. Så har vi Kari Olrud Moen, som stiller her i kraft av å være styreleder i VR Education. Men som er en dame jeg kjenner som en veldig streng konserndirektør i DNB, som nå har masse spennende roller i både i gründerskap og i ledelse av utdanningsinstitusjoner blant annet som styreleder i NHH.

KM: Stemmer. Jeg er ikke streng, da. Streng, men rettferdig.

SS: Rettferdig og veldig, veldig flink. Veldig hyggelig å ha deg her.

KM: Lige måde.

SS: Vi skal ha en kort snacksing på kunnskap, ca 20 minutter om VR. Det er egentlig Torgeir som er mest nysgjerrig på hva VR Education egentlig er, skal kanskje la deg fortsette?

TM: Ja, jeg er nysgjerrig på det. Vi kan kanskje begynne med hva er det selskapet VR Education går i?

KM: Vi kan begynne der. Og der starter vi ikke med teknologi, der starter vi med å løse et problem. Og et problem i dag, som vi også har vært inne på tidligere i dag, det er at barn lærer for dårlig matematik på skolen. De lærer matematik for dårlig. Veldig mange går ut av barneskole og ungdomsskole uten å kunne matematikk ordentlig. Veldig mange faller da fra, det kommer kanskje best til syne i videregående. Det er litt ulike tall her, men i enkelte områder er det opp mot 50% som faller ut av videregående. Det er en sløsing uten like og kritisk for resten av livet til disse personene. Så det vi har lyst og ønsker å gjøre noe med er matematikkundervisningen i grunnskolen. Det er et gammelt problem vi forsøker å bruke ny teknologi for å løse. Utgangspunktet her var tre sterke parter, som satte sine hoder sammen. Det var Making View, VR-selskapet. Kommuneforlaget, som kan utrolige mye om skolen og lager læremidler nå hovedsaklig digitale. Det høres litt gammeldags ut med kommuneforlaget, men det er en veldig innovativ bedrift. Så er det software-selskapet Init. Så vi har tre komponenter som er veldig komplementære og disse lagde selskapet VR Education.

TM: Du sier at dere startet med å løse et problem, det pleier å være en fordel, for å si det sånn. Selv om mange kaster seg på nye teknologier og hyper før man egentlig skjønner hva som er kjernen med det man skal løse. Men det kunne ikke være hvilken som helst teknologi, for dette er jo spennende, høyteknologiske miljøer, som har identifisert et problem som har identifisert et problem, som du beskriver. Som er reelt, stort, bredt, samfunnsnyttig. Men kunne det vært noen annen teknologi enn VR?

KM: Det er mulig det kunne, men det var jo en liten sånn (..) det klikket mellom professor Thomas Nordahl, som er en storhet på pedagogikk og holder til i Hamar, og Are Vindfallet, som er en av gründerne i Making View. De satt sammen i et utvalg og tenkte at vi har et stort problem med matematikk, vi har noen store, kule muligheter på VR, kan vi ikke prøve å kombinere dette og se hva vi kan få til. Så det som skjedde ganske raskt i etterkant av dette for halvannet år siden er at de lagde noen enkle piloter, vil jeg si, eller enkle løsninger med noen butikkmiljøer i VR, hvor barna kunne gå inn og kjøpe syv bananer til tre kroner og to par joggesko til 250 og leke med matematikk.

TM: Hvis jeg nå er skoleleder eller lærer eller noen som tenker vet du hva, jeg tror det er flere metoder eller muligheter for å få, særlig gutta, til å lære bedre en dag. Beskriv, jeg har et klasserom med en del elever, hva skjer?

KM: I praksis. Slik som jeg har gjort det nå med åtte til ti piloter rundt om på ulike skoler, så har vi lagd noen klassesett med VR-briller med mobiltelefoner inni. Det er ikke deres egne mobiltelefoner, så det er hele settet. Det er jo en liten barriere i seg selv, kostnadskrevende foreløpig, men det tror vi løser seg på sikt. Så vi har klassesett, som vi ruller inn, så gir vi selvfølgelig en liten instruksjon til læreren og elevene. De får på seg settet og så kommer de seg raskt inn til disse butikkmiljøenie hvor de skal bevege seg rundt og løse lille gangetabellen, som er utgangspunktet for femte klasse på barneskolen der vi har begynt. Jobbe med å automatisere lille gangetabellen. Læreren sitter da med en Ipad og ser alle elevene, hvordan de beveger seg og hvordan de utvikler og jobber seg gjennom oppgavene. Om det går veldig fort, om de løser det bra, så kan de skru opp vanskelighetsgraden. Går det dårlig kan du hjelpe dem litt med å skru ned og får styring på det hele. Så er det veldig viktig her at vi bruker den gamingeffekten hvor de bruker diamanter og drager. Vi jobber jo med å kunne slå i bordet med at dette funker, at de lærer faktisk mer matematikk. Det som har vært morsomt å se er jo når vi kjørte disse pilotene så løp jo elevene hjem og pugga gangetabellen hjemme på kvelden for å få flere diamanter og drager dagen etter. Og da mener jeg at vi er inne på et eller annet, med motivasjon, engasjement og lyst til å lære. Så kan man diskutere om det er riktig motivasjon, men det spiller jo ikke noen rolle hvis de lærer matematikk, tenker jeg.

SS: Spiller ingen rolle, tenker jeg, bare du får dem til å lære matematikk. Og dette med at vi liker stjerner alle sammen, barn som voksne, det må lærere og ledere huske. De lærer det også glemmer de det, av og til. Kari, jeg må bare spørre deg en liten ting om digital pedagogikk. Nå snakker vi egentlig både om VR og gamification og EdTech, men sånn er det med teknologi, det spiller litt over fra silo til silo, sånn er det med alt spennende og nytt innenfor disse tolv Gutenberg-øyeblikk som treffer oss.

Jeg er veldig fascinert av skole og digitalisering. Vi hadde en god samtale med en rektor for ikke så lenge siden, som lurte på hva som er riktig strategi for å digitalisere. Jeg prøvde å bruke en sammenligning. Hun er veldig, veldig glad i å lage god mat, så vi snakket om når du er kjempegod som kokk, er det fordi du har den kuleste og siste AGA-ovnen og super supre kjeler og sånt, eller er det fordi du skjønner hvordan maten blir til når du blander og steker den. Nei, det var vel det siste. Var det fordi du var nysgjerrig, er det fordi du lærte nye måter å teste på..ja, det er vel det. Så det er litt slik det er med digitalisering av skole også, ikke sant. Vi tror at ved å dytte Ipads i hendene på barna så skjer det noe revolusjonært, men det vi må finne ut er hvordan de lærer annerledes og kanskje bedre ved å bruke ny teknologi. Det er en professor som heter Ingvild Røynestad, om jeg ikke tar helt feil, som har veldig spennende resultater på dette med hva som er en konkret, konstruktiv og god digital samtale, hvor vi blir litt annerledes når vi er i en virtuell verden. Kan du si litt mer om teknologi for læring, både VR og ikke VR. Er det en annen pedagogikk eller ikke, er det jeg prøver å spørre.

KM: Jeg tror det der er et veldig viktig poeng. Vi pøser på med teknologien, så har vi ikke tenkt gjennom hva vi faktisk skal oppnå. Hva er det konkrete målet. Enten det er i femte klasse på barneskolen eller på Norges Handelshøyskole, som du sier. Du vet jeg har noen år i bank bak meg og sett en fascinerende utvikling med hva man faktisk kan oppnå med teknologi. Man gjorde det på samme måten der, pøste ut og tenkte at her skal vi lage svære digitaliseringsprogrammer og DNB skal bli kjempedigitalt. Men det var ikke før vi ble superkonkrete på (..) okei, saldoforespørsler, vi skal ha ned trafikken til kundesentre, men 90%,- hvilken digital løsning må vi da gjøre for å få til det. Jeg tror det er mye av samme tankegangen vi må ha her, da. Hvilke problemer er det ny teknologi løser og hvilke problemer er det god gammeldags undervisning løser. Jeg har to jenter som er i ungdomsskolen og videregående skole. De har fått en pc, men det er mange av disse videregåendelærerne som tror at den pc’en skal gjøre jobben for dem, istedet for at den skal supplere og komplementere. Da er vi på villspor, tenker jeg.

SS: Vi må jo utnytte muligheten. Vi har jo her en som kanskje kunne, burde vært kunnskapsministeren vår akkurat nå, hvordan skal du overbevise en politiker om at dette er noe som må inn i skoler og i pensum. Kan ikke du forklare det på en måte som gjør at man forstår at en regulatorisk endring også må til.

KM: Vi må kunne vise og dokumentere at det faktisk fungerer. Du må ha en vurdering av hvor sterke bevis du skal ha, men har du klare indikasjoner som viser at vi er inne på noe, så må jo også det offentlige hive seg på og være med å teste ut, som vi snakker om i næringslivet ellers. Det er den veien vi tror på i VR Education, at vi må sammen med Thomas Nordahl kunne si at dette tror vi på hvis vi gjør det sånn og sånn. Så må vi teste ut i større skala og tilpasse og sånt. Det som er utrolig kult med det opplegget vi holder på med nå er at vi får så mye tilbakemeldinger fra disse elevene og de gir oss veldig mye gode råd. Det kommer mye meldinger, så om jeg får lov vil jeg gjerne lese et lite sitat fra noen, dette er femte klasse, du hører det er mye variasjon, men det er en som er ganske avansert her, da. Han er sånn:

Bedre grafikk da, plis. Burde være flere muligheter, dere må få fiksa den buggen med at når du utvikler dragene så blir den første dragen stående inni den nye. Vi burde komme oss videre til et nytt nivå eller noe sånt. Nye butikker, for eksempel aksjemarked, eiendomssalg og du burde kjøpe deg ditt eget hus.”

Så det er ganske avanserte greier, så er det derfra til at det er litt mer på det naive plan. Men det vi ser er at vi ikke blir sammenlignet med gammeldagse skolebøker, vi blir sammenlignet med Mindcraft og whatever. Så det er litt læring for oss da, terskelen er ganske høy. Det er ikke å bare hoppe over den gamle boka.

TM: Men jeg vil komme tilbake til det siste poenget ditt, for det tror jeg er veldig vesentlig og interessant. Bare en kort kommentar til approachen fra selskaper med teknologi av denne typen. Jeg har ingen tro på at politikere eller (..) skal instruere i denne type verktøy. Det jeg derimot har veldig tro på er det dere gjør. Dere har en triangel som her er pedagogikken, teknologien og for så vidt reelle behov, forsøker det ut, får resultater, går tilbake, endrer, gjør nye forsøk. Det tar litt lenger tid. Vi snakket jo om tidligere hvordan barn og unge tar i bruk ny teknologi. Sønnen min på åtte år kjøpte seg Nintendo Switch for sparepengene, det er fortsatt i 2D, det var ikke aktuelt, altså han var ikke på VR eller AR, da. Det lar jo vente på seg i forbrukermarkedet i stor skala. Da gjør det jo det enda mer krevende, vil jeg tro, da, å introdusere den type teknologi i en offentlig sektor som har de beslutningsstrukturene de har. Har du møtt mye motstand?

KM: Ikke motstand kanskje, men det er jo… du vil jo kanskje si at finanspartiet er roten til alt vondt da, men…

TM: Jeg er jo gammel medlem av finanskomiteen, jeg mener at bare hederskvinner og hedersfolk det er noe av det beste vi har.

KM: Jeg tror det vi ser er at VR er ikke noe mainstream teknologi enda. Det handler om kostnader, det er dyrt, relativt til å kjøpe seg en telefon. Det er ganske komplekst, fortsatt. Det er ikke bare å plugge inn så er du veldig enkelt i gang. Og det handler om innhold. Du forventer egentlig en Appstore, men den er jo ikke der. Det begynner jo å komme noe. Det er jo akkurat disse tingene vi ser også i utviklingen vi jobber med. Vi kan ikke bare tenke at, jaja, vi lager bare plattformen, så har masse innhold vi kan source. Vi må faktisk lage en del innhold, også, parallelt da. Det tror vi jo på at vil endre seg over noen år. Vi må tenke langsiktig her, da.

TM: Hva vil du si basert på den tilbakemeldingen fra en som er bruker av teknologi, femteklassing på ti-elleve år som har en forventning om at ting skal se ut på en måte som de er vandt til, som da kanskje ikke står til forventingen. Forventningen er enda høyere, knyttet til en slik type teknologi. Er det hardwaren eller innholdet som er den største barrieren? Eller er det begge deler?

KM: Når det gjelder å få det ut, så er det nok mer hardwaren på grunn av kostnadene. Men det med å holde på engasjementet og konsentrasjonen hos elevene, så er det mer innholdet. Så vi har startet med multiplikasjon, men de pilotene vi nå kjører ut så har vi lagt inn flere miljøer og er nå på alle fire regneartene og litt mer variasjon. Dette er jo ikke noe de skal sitte med mange timer i uken, det skal være som supplement til annen undervisning. Vi skal være et bidrag til å gjøre matematikkundervisningen bedre, vi kan ikke fikse alt, men vi tror at dette kan være et spennende element. Lærerne syns det er utrolig gøy, så syns de at elevene blir så effektive. De løper og henter brillene, tar de på seg og er hundre prosent fokusert når de sitter der.

TM: Etter matematikken, hva kommer da? Det var et internasjonalt selskap, som eksperimenterte med historiefaget. Hva med beslutningsprosesser i samfunnsfagene eller offentlig sektor. Jeg tenker det hadde vært veldig spennende å visualisert den type (..) hvordan gjøre beslutninger i et land på en måte som virker veldig fremmed for mange, altså hva kommer etter matten?

KM: Det er som du sier utrolig mange muligheter. Kanskje særlig på historie og den type ting. Problemene brenner mer med matte og vi tror det er lettere å vise en konkurrent nytteverdi av. Men både på religion, historie og samfunnsfag og språk tror vi det også er mange gode muligheter. Vi har startet i kjernen, så får vi se hvor vi tar det derfra. Jeg tenker at da vi har vi lært oss en måte å jobbe på og utvikle, som også er lettere overførbart til andre fag.

TM: Kari, vi går mot slutten her. Men vi startet samtalen med at hvis du setter deg inn i hodet til lytteren, en skoleleder, en nysgjerrig lærer, en kompetanseansvarlig, en bedrift, som tenker dette var et spennende selskap, dette var en spennende teknologi, dette kunne jeg tenke meg å lære mer. Hvor ville du begynt? Er det slik at alle ringer til deg eller dere? Hvordan ville du angrepet det om du var på andre siden av bordet, ikke fra et selskapsståsted.

KM: Vi får jo veldig mye henvendelser og det er vi veldig glad for. Det er spesielt fra kommuner rundt om kring. Det kan være enkeltlærere som er veldig engasjert eller rådmenn eller ordførere eller hva det måtte være. Vi jobber også tett med Hamar Kommune, har hatt piloter der nå før sommeren og skal opp der på møte på mandag med Thomas Nordahl og med kommunen. Så vi prøver å gå fra en fase der vi har testet ut litt her og der til å se hva vi trenger nå til å virkelig ha tilstrekkelig bevis til å ta det neste steget. Jeg tror ikke det var svar på spørsmålet, men det er i hvertfall slik vi jobber.

TM: Det var et bra forsøk. Fra en lørner til en annen, Silvija, nå er tiden vår ute. Kari gir sitt bidrag gjennom et fantastisk kult oppstartsselskap. Hva tenker du?

SS: Jeg tenker at Kari gir et kjempebidrag gjennom dette oppstartsselskapet også har det selvfølgelig noe med at vi må lage noen strukturer og plattformer slik at dette her kan skalere. Til alle skoler, eller til og med individuelle foreldre kan investere i dette her.

Mitt spørsmål har ofte vært (..) jeg vil gjerne prøvd kule EdTech løsninger som vi faktisk har i Norge, men hvis de ikke er på en eller annen liste som skoler kan investere, så er det ikke så enkelt. Hvordan gjør vi det generisk nok så dette kan anvendes til andre fag. Jeg ville veldig gjerne sett dette bli brukt på for eksempel NHH i forhold til å simulere forskjellige økonomiske parametere i et samfunn. Eller politiske parametere i et samfunn.

Jeg leser nå boken Turing’s Cathedral og der er det en norsk mann, som het noe ala Barricelli, jeg hører på boken, så er ikke sikker. Italiensk far, norsk mor. Denne mannen har et helt kapittel i denne boken om datamaskinens historie og han drev med simulering av liv. Alt fra bakterie -og virus nivå til større organismer. Utrolig spennende simulerte verdener. Dette for å lære alt fra biologi til politikk. Så jeg tror denne jobben dere gjør med å inspirere folk med hvorfor dette er viktig vesentlig er kjempeviktig. Og så at vi bare finner noen måter å komme i gang på og bruke det.

TM: Da får det bli tema for neste episode av lørn.tech. Kari på vegne av oss, lykke til med VR Education og alle andre spennende ting du er i gang med. Og takk til du som lyttet og lærte.

KM: Takk.

 

 

Du har lyttet til en podkast fra lørn.tech - en læringsdugnad om teknologi og samfunn. Følg oss i sosiale medier og på våre nettsider lørn.tech.

 

 

Hva er det viktigste dere gjør på jobben?

Vi starter ikke med teknologi, vi starter med å løse et problem. Og et problem i dag er at barn lærer for dårlig matematikk på skolen. Veldig mange går ut av barneskole og ungdomsskole uten å kunne matematikk ordentlig. Veldig mange faller da fra, det kommer kanskje best til syne i videregående. Det er litt ulike tall her, men i enkelte områder er det opp mot 50% som faller ut av videregående. Det er en sløsing uten like og kritisk for resten av livet til disse personene. Så det vi har lyst og ønsker å gjøre noe med er matematikkundervisningen i grunnskolen. Det er et gammelt problem vi forsøker å bruke ny teknologi for å løse. Utgangspunktet her var tre sterke parter, som satte sine hoder sammen. Det var VR-selskapet Making View, Kommuneforlaget og software-selskapet Init. Så vi har tre komponenter som er veldig komplementære og disse lagde selskapet VR Education.

Hvordan fungerer det?

I praksis, slik som jeg har gjort det nå med åtte til ti piloter rundt om på ulike skoler, så har vi lagd noen klassesett med VR-briller med mobiltelefoner inni. De får på seg settet og så kommer de seg raskt inn til disse butikkmiljøene hvor de skal bevege seg rundt og løse lille gangetabellen, som er utgangspunktet for femte klasse på barneskolen der vi har begynt. Jobbe med å automatisere lille gangetabellen. Læreren sitter da med en Ipad og ser alle elevene, hvordan de beveger seg og hvordan de utvikler og jobber seg gjennom oppgavene. Om det går veldig fort, om de løser det bra, så kan de skru opp vanskelighetsgraden. Går det dårlig kan du hjelpe dem litt med å skru ned og får styring på det hele. Så er det veldig viktig her at vi bruker den gamingeffekten hvor de bruker diamanter og drager.

Hvilke andre områder kan dette anvendes på?

Det er utrolig mange muligheter. Kanskje særlig på historie og den type ting. Problemene brenner mer med matte og vi tror det er lettere å vise en konkurrent nytteverdi av. Men både på religion, historie og samfunnsfag og språk tror vi det også er mange gode muligheter. Vi har startet i kjernen, så får vi se hvor vi tar det derfra.

Kari Olrud Moen
Styreleder
VR Education
CASE ID: C0003
TEMA: ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
DATE : 180824
DURATION : 21 min
YOU WILL LØRN ABOUT:
VR-briller til matematisk undervisning
Teknologi er problemløsning
Frafall i skolen
QUOTE
"Vi starter ikke med teknologi, vi starter med å løse et problem. Og et problem i dag er at barn lærer for dårlig matematikk på skolen."
More Cases in topic of ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
#C0371
ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
Fremtiden er elektrisk

Havard Devold

Teknologidirektør

ABB

#C0002
ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
VR som medisin

Anne Lise Waal

CEO/CTO

Attensi

#C0001
ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
Hva er greia med VR?

Silvija Seres

Lørnere

LØRN.TECH