LØRN case C0007 -
LØRN. SME

Grethe Viksaas

Grunder

Basefarm

Europas største gaming-senter

I denne episoden av #LØRN møter du styreleder i House of Nerds, Grethe Viksaas. House of Nerds er en møteplass for store og små og tilbyr blant annet ulike aktiviteter innen VR. I episoden forteller Grethe om verdien av gode spill og hvordan «nerder» gjennom unike løsninger kan hjelpe mennesker med ulike problemer. Silvija og Grethe snakker også om både de positive og negative sidene med VR/AR.
LØRN case C0007 -
LØRN. SME

Grethe Viksaas

Grunder

Basefarm

Europas største gaming-senter

I denne episoden av #LØRN møter du styreleder i House of Nerds, Grethe Viksaas. House of Nerds er en møteplass for store og små og tilbyr blant annet ulike aktiviteter innen VR. I episoden forteller Grethe om verdien av gode spill og hvordan «nerder» gjennom unike løsninger kan hjelpe mennesker med ulike problemer. Silvija og Grethe snakker også om både de positive og negative sidene med VR/AR.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

15 min

Choose your preferred format

SR: Velkommen til Lørn. I dag handler det om VR og AR. Jeg heter Sunniva Rose og gjesten min er Grethe Viksaas. Du er grunder av Basefarm, men kanskje enda viktigere i denne sammenhengen så jobber du i styret av House of Nerds?

GV: Jeg er styreleder i House of Nerds.

SR: Hva er det?

GV: Det er et gamingsenter. Det vil si det er en bitteliten kjede av gamingsentere. Vi har et senter på Løren og et i Stavanger i øyeblikket og planlegger i flere byer. Det er et sted hvor folk kan komme og drive med sosiale gaming, altså spill av ulike spill og pc-spill i hovedsak. Noen ordentlige gamle som vi litt eldre lekte med da vi var små.

SR: Packman?

GV: Ja, og noen mer moderne også VR-utstyr. Du kan gå planken og sjekke om du har ordentlig høydeskrekk.

SR: Det gjør folk?

GV: Det gjør folk. Det er fryktelig og fryktelig gøy å se på også.

SR: Da tar folk på seg VR-briller og går inn i en virtuell virkelighet der de går planken.

GV: Også tusler de mellom skyskrapere i New York. Det er ganske skummelt og det blir noen reaksjoner som er veldig gøy å se på.

SR: Hva slags reaksjoner?

GV: Det er noen som synes det er skummelt å gå langt over gateplan på en smal planke. Det føles som man gjør det.

SR: Det er utrolig fascinerende hvordan man kan få brillene som dekker synsfeltet ditt til å virke så ekte. House of Nerds er gaming og underholdning, er det hovedsakelig det du tenker på ved VR? Hva er greia med VR?

GV: Det som vi tenker på når vi snakker om VR her er det at man går ut av den vanlige virkeligheten, også får man på seg en maske og går inn i en virkelighet gjennom synes i hovedsak. Det kan komme hørsel også, det er noen steder det er det også.

SR: Dere har bare ved synet?

GV: Det kommer an på programvaren som ligger på det. Så opplever man i størst mulig grad at man er der istedenfor å være der man faktisk er. Det er en virkelighet ved siden av der man er.

SR: De viktigste anvendelsene av VR, hos House of Nerds er det gaming, men hva tenker du om VR?

GV: Det er veldig mye på underholdning selvfølgelig. Det var også venta for noen år siden at 2017-18 så skulle dette ta av ordentlig på gaming. Det har det ikke gjort i riktig stor grad. Jeg tenker at det kanskje kommer av at når man har på seg en VR-maske så er man helt alene, mens gaming er og skal være noe som er sosialt. Det er faktisk ganske sosialt når man spille mot folk på en pc-skjerm eller mobiltelefon.

SR: Jeg kjenner til unge folk som har fått seg kjæreste gjennom å spille og de har aldri møttes i det vi vil kalle den virkelige verden. De har jo møttes. I VR har du stengt ute den andre verden, men hva med AR, utvidet virkelighet?

GV: Det er nok spådd å øke enda mer enn det VR vil. Du spurte om anvendelser av VR. Spesielt innenfor opplæring, utdanning og sånne ting er VR veldig aktuelt. Attensi har vært på en podcast som driver med opplæringsprogrammer og de er veldig flinke til dette. Det er ikke ren VR de har, men det er gamification basert opplæring. Det som er så fantastisk med det er at man får den umiddelbare tilbakemeldingen når man gjør noe bra. Det gjør vi ikke når vi tar doktorgrader i astrofysikk eller hva vi holder på med. Det tar litt tid før sensor kommer tilbake med tilbakemelding. AR er også en morsom ting. Sikkert mange her som har spilt eller gått med Pokémon Go. Du har verden rundt deg og disse dingsene du spiller med. Jeg gjorde det en gang, men jeg var så dårlig.

SR: Vi har en statsminister som også har spilt det.

GV: Det ble ganske altoppslukende. Det brukes til alle typer opplæring innenfor alle type bransjer. Også til turistguider. Du kan se Colosseum, det blir ikke med en VR-maske, men du kan se hvordan det så ut før og gladiatorene mens du er der. Sånn turistguide istedenfor de som kvekker på tysk, fransk eller engelsk i øret ditt så kan du gå mer inn i det.

SR: Hvis du lager en app og skanner med mobil din.

GV: Det er det de har nå. Du har ikke på deg en stor VR-maske. Det kan også være litt skummelt. Jeg snakket med en som hadde prøve å kjøre slalåm med VR og du føler virkelig at du ikke har kontakt mellom det fysiske og det som er i hodet ditt.

SR: Jeg har gått på nedoverski. Det er det jeg har prøvd av VR og jeg falt.

GV: Du brakk noe?

SR: Jeg fikk ikke vondt, men jeg ble veldig overrasket over hvor voldsomt jeg ble trukket inn i den verdenen. Det er spennende å oppleve det. Hva er positivt og negativt med VR eller AR?

GV: VR er det mest ekstreme. Jeg tenker at det kan være veldig positivt for å kurere angster eller gå inn i farlige situasjoner der man simulerer hendelser som kan komme, altså krisehåndtering.

SR: Type militært?

GV: Militært redde noen fra en fjellknaus eller sånne ting. Hvor man kan trene på ting i nokså virkelighetsnære omgivelser uten at det er farlig. Det sparer masse penger og gir mulighet til å trene på situasjoner i mye større grad enn man kan i virkeligheten. Når det gjelder det negative med VR, mens spill kan være veldig sosialt så er VR, sånn som jeg kjenner det nå, ensomt. Du er alene inne der. Det oppleves som en slags virkelighet, men det er ikke veldig fremmende for sosiale situasjoner. Bortsett fra at de rundt deg har det gøy.

SR: Man deler opplevelsen.

GV: Man gjør det. Men vi vil jo ikke sitte hjemme i stua med barna våre og ha på oss hver vår maske og oppleve hver vår ting når vi er familie for eksempel.

SR: Det tenker jeg også på ved VR og teknologi. Når kommer det at du ikke trenger å ha briller, at man kan få det rett på øyet. AR-briller blir mer og mer som bare vanlige briller, ikke digre ting du må ha på deg. Hva er Norges spesielle fortrinn i denne type teknologi?

GV: Jeg tenker at Norge er en sinke på mange måter på dette området. Det er ikke fordi vi ikke har veldig flinke teknikere fordi vi har masse flinke folk som kan mye om VR og AR. Vi har Attensi, Megapop, Spillskolen som jobber aktivt med dette, men det er små miljøer. En annen ting som er bremsende er at investor miljøene i Norge ikke har kunnskap om området VR. Det betyr at det er lite penger tilgjengelig. Det er veldig ofte dyre prosjekter som skal til for å lage ordentlig gode VR og spillsystemer.

SR: Hvordan skal man få investormiljøene med seg? Hva skal til for at de skal se at dette er noe man burde satse på?

GV: Det har vi diskutert mye. Jeg tror vi må ta litt tida til hjelp og drive utdanning. Vi har fått et arrangement på Nerds for å jobbe med det. Hjalp det? Nja, ikke så veldig tror jeg. Men å få fram hva de faktisk får til i utlandet, Sverige er store på dette.

SR: Mitt forhold til VR og AR inntil ganske nylig var at jeg kun tenker på underholdning. Underholdning og gaming er bra og øker gleden for de som holder på med det, men jeg tror at teknologien lider litt under at man tenker at det er en underholdning. Hvordan kan det brukes til noe samfunnsnyttig? Det å komme med gode eksempler og vise til gode resultater der.

GV: Vi har noen som jobber aktivt med det og som gjør veldig mye bra. Jeg nevnte Attensi som har gjort Gardermoen og Østfold sentralsykehus og mange andre. Megapop som har laget masse spennende og som da driver med spillutvikling på siden. De finansierer spillutviklingen sin ved å gjøre oppdrag for bedrifter. Så lite penger er det i det.

SR: Det er ikke penger i det?

GV: Det er ikke investorpenger i disse miljøene. Det er veldig synd. Når det er sagt så er Norge et fantastisk land å drive utvikling i. Det er fordi vi har en ganske moden befolkning som er nysgjerrige og klar for å ta i bruk nye ting. Vi er en ganske liten befolkning så hvis du skal lage systemer som er altomfattende, tenk på Altinn for eksempel uten at det er et VR-system, så er det et land hvor det er ganske greit å få testet nye ting. Hvis det virker her så kan det flyttes til utlandet tenker jeg. Det er sikkert forskjellige meninger om det.

SR: Hvordan går veien videre herfra? Du sier at det vil ta noen år, men skal ting bare humpe og gå?

GV: Alle nye teknologier tar 10 år lenger enn det man tenkte. Mark Zuckerberg kjøpte et selskap med dingser til å ha på seg. Han meldte at han trodde det ville ta 10-15 år før dette var modent i gemene hop. Det kan nok ta tid, men det er brukbart i mellomtiden. Det er mange anvendelser i dag som er veldig spennende. Sunnaas sykehus driver med rehabilitering av pasienter gjennom spillteknologi, til dels VR.

SR: Jeg har blitt overrasket over å se AR hvor man ser den virkelige verden rundt seg, men det kommer et ekstra lag oppå den virkelige verden. Jeg så en demonstrasjon av noen som ringte en annen person også har de på seg AR-briller begge to, den andre personen dukker opp som et hologram foran deg. De har også et objekt mellom seg som begge to kan manipulere og ta i og dytte på. Det synes jeg var kjempe fascinerende å se på. Kommunikasjonsmessig kan det ha noe for seg.

GV: Absolutt. Det er nesten ingen grenser. Jeg sa litt på fleip i stad at Aleris driver med operasjoner av hornhinner som blir til AR eller VR, men det er veldig mange ting som faktisk er mulig. Det kommer helt an på hva vi ønsker å gjøre ut av teknologien.

SR: Tror du det kommer til å bli like stort som mobiltelefonen er i dag?

GV: Jeg vet ikke.

SR: Nå er litt av målet at man skal lære noe spesielt fra disse samtalene. Hva er det viktigste å sitte igjen med etter denne samtalen?

GV: Drive litt reklame for House of Nerds. Hvis man har lyst til å prøve så kan man komme til oss og teste. Det er bare for moro skyld. Det er bare gøy og moro.

SR: Det er morsomt å oppleve at det funker.

GV: Det er det. Men det som også er viktig å tenke på er at vi alltid er litt redde for nye trender. Folk var redd for TV’en da den kom og nå er vi litt “gud, tenk hvis det tar helt overhånd?” Teknologien har ingen pluss eller minus, verdien er nøytral, det blir det som vi gjør det til. Det er viktig å tenke på. Det kan styrke og svekke relasjoner, men det kan aldri erstatte relasjoner.

SR: Så to ting. Det ene er å dra til for eksempel House of Nerds og teste det. Jeg tror at hvis du ikke har opplevd og sett hvordan det er å bli dratt inn i den virkeligheten så kan du godt høre at det funker, men jeg tror ikke du tror på det før du har testet det selv. Det andre er at teknologi er hvordan vi bruker det.

GV: Jeg på Westworld. Jeg synes det var helt forferdelig.

SR: Det er fantastisk forferdelig.

GV: Jeg ble forvirret over hvor jeg var. Det er science fiction og vi er ikke der nå.

SR: Tusen takk for du ville komme til Lørn, Grethe Viksaas.


Hva er greia med VR?

VR i en B2B-setting er en ærlig og transparent måte å fortelle på hvis man ønsker for eksempel å vise fram prosessene eller verdikjeden i bedriften sin.

Hva er Norges unike fortrinn når det kommer til VR?

Norge og Skandinavia har en tradisjon for å være gode historiefortellere. I Norge har vi også en kultur for å kunne produsere film og tv med high end kvalitet på mindre budsjetter enn de i utlandet. Norge er også et land som har dyktige miljøer på innovasjon og utvikling av teknologi.

Hvor går veien videre med VR?

Som innholdsprodusent så mener jeg at vi som jobber med VR må fortsette å skape nysgjerrighet rundt teknologien. Men viktigst av alt så må vi skape gode og behagelige opplevelser for de som prøver VR for første gang.

Grethe Viksaas
Grunder
Basefarm
CASE ID: C0007
TEMA: ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
DATE : 180824
DURATION : 15 min
YOU WILL LØRN ABOUT:
VR/AR Negative og positive vinklinger av teknologi Høydesyke Verdien av gode spill
QUOTE
"I VR kan man ikke skjule noe for her ser man alt i 360 grader. Jeg ser store muligheter innen helse og utdanning"
More Cases in topic of ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
#C0371
ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
Fremtiden er elektrisk

Havard Devold

Teknologidirektør

ABB

#C0002
ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
VR som medisin

Anne Lise Waal

CEO/CTO

Attensi

#C0001
ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
Hva er greia med VR?

Silvija Seres

Lørnere

LØRN.TECH