LØRN case C0008 -
LØRN. SME

Alexander Langmyhr

CEO and co-founder

Dimension10

VR — arkitektenes nye plattform

I denne episoden av #LØRN møter du CEO i Dimension10, Aleksander Langmyhr. Dimension10 er en ledende ekspert på VR-teknologi. Målet er å levere den enkleste programvareplattformen for sine kunder. I episoden forteller Aleksander hvordan arkitekt og ingeniør- og byggebransjen samarbeide på nye måter med VR samt hvilke utfordringer VR vil løse.
LØRN case C0008 -
LØRN. SME

Alexander Langmyhr

CEO and co-founder

Dimension10

VR — arkitektenes nye plattform

I denne episoden av #LØRN møter du CEO i Dimension10, Aleksander Langmyhr. Dimension10 er en ledende ekspert på VR-teknologi. Målet er å levere den enkleste programvareplattformen for sine kunder. I episoden forteller Aleksander hvordan arkitekt og ingeniør- og byggebransjen samarbeide på nye måter med VR samt hvilke utfordringer VR vil løse.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

15 min

Choose your preferred format

SR: Velkommen til Lørn. I dag handler det om VR. Jeg heter Sunniva Rose og jeg gjesten min er CO og co-founder av Dimension 10, Aleksander Langmyhr. Dere jobber med VR rettet mot arkitekter?

AL: Mot bedrifter.

SR: Vil du si litt om det?

AL: Vi jobber med VR-software, B2B software, business to business. Vi jobber ikke mot konsumenter hos enkelte forbrukere. Vi jobber med selskaper. Det vi har laget er en plattform som lar deg visualisere og samarbeide rundt 3D-modeller.

SR: Alle mulig typer 3D-modeller?

AL: Ja. Bygg er en, olje og gass er en annen sektor vi jobber mye med. Shipping vil vi også få noen kunder. Arkitektselskaper, byggeselskaper eller olje og gasselskaper, folk som skal bygge ting, det de gjør er at de sitter og planlegger det og designer det. Hvordan er det de planlegger og designer ved hjelp av 3D-modeller. De sitter hele dagen og designer 3D-modeller, og har vanvittig mange møter. Designerviews, passe på å oppdatere modellene hele tiden og det er det de bruker tiden på. Noe av det mest verdifulle de selskapene har er det content’et der. Så bruker de mye tid på 3D-modellene og hvordan er det de interagerer med 3D-modellen? På flate 2D-skjermer. Da forsvinner mye av poenget. Man ser på 3D-modeller på 2D-skjermer. Det vi bruker VR teknologien til er at kundene våre kan ta 3D-modellene som de allerede har, dra inn i vår software og så visualisere dem i VR. Det betyr at du får en digital prototype som du har i luften foran deg, kan vri og vende på akkurat som du ønsker, med en knapp så kan du skalere den opp til en-til-en skala, gå rundt i bygget før det er bygget.

SR: Kan du gå rundt på en oljeplattform?

AL: Ja, hvis du har en 3D-modell.

SR: De som lager oljeplattformer, skip og bygninger har åpenbart behov for VR her.

AL: Ja, absolutt. Eneste grunnen til at flere ikke bruker det er fordi man ikke har hørt om det og kjenner til teknologien. Samme grunnen til at vi få flere og flere kunder er at flere og flere hører om teknologien og vår løsning og ser at den skaper verdier for selskaper gjennom færre feil og mer effektive prosesser.

SR: Jeg tror veldig mange tenker kun underholdning og halvdårlige spill. Hvis man først har sett det så tror jeg man lett tenker en åpenbar connection fra VR spill til det å lage 3D-modeller, men du må faktisk ha opplevd det for å tro på det.

AL: En av utfordringene til AR og VR biten som vi gjerne omtaler som den tredje computer plattformen etter datamaskiner og mobiltelefoner og pader, så er AR og VR den tredje computer plattformen. Definisjonene, terminologiene er ikke satt enda, så når noen sier de jobber med VR så er det det samme som om noen sier de jobber med data. Det kan være alt fra hardware til spill, word, skype eller hvilken som helst software. Når folk sier de jobber med VR så tenker folk alt mulig, det er fordi teknologien er på vei til å modnes.

SR: Hvordan vil du definere dette hvis du får lov til å gi definisjoner av VR?

AL: Det er så mange som prøver å definere ting på forskjellige måter. Det som er viktig for vår del rundt det som har med VR å gjøre er at vi med hensikt har laget vår software så virkelighetsnær som mulig. Vi lar ikke deg fly rundt i verdensrommet og fly rundt på oljeplattformer, vi gjør det så nær virkeligheten som mulig så det skal være en behagelig brukeropplevelse. Noe som er ekstremt viktig for at det skal være funksjonelt verktøy som folk tar i bruk i hverdagen.

SR: Når man hører virtuell virkelighet så tenker man kanskje fort på, om det ikke det er underholdning, så er det fly i verdensrommet. Det kan være at du er i en virkelighet, men du er der ikke på ekte.

AL: Akkurat. Det vi gjør er å at vi prøver å gjenskape virkeligheten. Bare å legge til det den virtuelle virkeligheten tilbyr. Når du er i vår VR software for eksempel, så har vi det man kaller en avatar som er den digitale representasjonen av deg selv, så når du har på deg VR-brillene og strekker ut armene så ser du armer som strekker seg ut, ser du ned på bena så ser du ben som bøyer seg.

SR: Holder å ha brillene eller må du ha sensorer på hendene?

AL: Vi bruker headset som i HTC Vive oakley swift windows mixed reality. Det er headset som har tilhørende kontroller på hendene som da fungerer som hendene i VR programmet.

SR: Du nevnte at de som bygger denne type ting bruker aller mest tid på å dra rundt og møtes, man må faktisk sitte her med en gammeldags 3D-modell. Gammeldags er faktisk en fysisk 3D-modell, men dere lager en virtuell 3D-modell. Gjør det at folk reiser mindre rundt på disse møtene? Klarer det å erstatte de fysiske møtene?

AL: På sikt, ja og til dels allerede i dag, men det er som flere her allerede har sagt, det er viktig at man ikke prøver å gjøre de villeste tingene med en gang. Vi er 14 stykker i Oslo, så sitter utviklerne våres med VR-headset hver dag. Det er en helt naturlig del av vår hverdag. Det vi ser på sikt er at det kommer til å bli personlig utstyr.

SR: For hjemmebruk?

AL: Vi fokuserer på bedrifter. På lang sikt så tror jeg det blir personlig utstyr for deg og meg til vanlig også. I jobbsammenheng tror vi det vil bli personlig utstyr for jobben også. Det vi ser at bedrifter gjør er at de i dag kjøper inn VR utstyr, ofte for å bruke vår software, og lager VR rom på samme måte som du tidligere hadde telekonferanse rom. Som da er gått fra å være telekonferanse rom til å skype på PC. Den retningen tror vi kommer til å gå med VR også. Det kommer til å gå raskere med VR, men en god inngang som våre kunder gjør er å ha ett eller flere VR rom hvor alle ansatte har tilgang til utstyret og bruker det.

SR: Hvis du kan si litt mer generelt om de mest positive og negative sidene ved teknologien? Jeg synes det høres positivt ut med en reell bruk av denne teknologien. Kan du trekke frem andre positive og negative sider?

AL: De positive sidene er effektivitets løsningene vi ser hos kunder, at det blir mindre misforståelser. De er mer effektive i store prosjekter. Det som er spennende på sikt, kall det impact delen av dette, er at det kommer til å erstatte en del reiser. For det er ikke noe tvil hvis du istedenfor å pakke kofferten, ta taxi til flyplassen, fly for å så ta taxi til møte og sitte i møtet, se på en skjerm, prate og gjøre det samme på veien tilbake, kan ta på deg et headset og gå rundt på den modellen dere skulle diskutere på møtet, så kommer folk til å gjøre det.

SR: Tør du å sette noe tall på det?

AL: Vi har kunder som gjør det i dag. Tester det ut. I olje og gass for eksempel så har du Subsea 7 som samarbeider mellom Stavanger og Aberdeen, gjør desingerviews i VR. Tidligere jobbet vi med store selskaper som Statsbygg og Veidekket, den type ting, men så har du mindre selskaper som vi tror kommer til å få minst like mye bruk for det. Vi har blant annet et arkitektkontor som heter Dark arkitekter som holder til på Skøyen. De jobber sammen eiendomsutviklere om et stort eiendomsprosjekt som også bruker vår software. Når de diskuterer utkast på prosjektet og endringer, så istedenfor å reise til hverandre så bruker de VR for å diskutere det.

SR: Er det lett for et firma å begynne å bruke deres teknologi? Hva er barrieren?

AL: Det er lett og noe av det vi har fokusert mest på, at det skal være enkelt å ta i bruk. Vi bruker det vi kaller off the shelf hardware, all hardwaren får du kjøpt på Elkjøp i dag. Softwaren vår er så intuitiv som det er mulig å lage det for at det skal være enkelt å bruke. Det vi synes er morsomt nå, siste kunden vi fikk nå er plan- og bygningsetaten i Oslo som ser at de begynner å flere og flere designutkast på bygninger og ombygninger i 3D. De ønsker å kunne gjøre bedre visualisering av de modellene og da bruker de vår software og bare drar 3D-modellene inn der. På sikt ønsker de å møte arkitektene i VR i 3D-modellene som skal bygges, så de kan gå rundt og vise hva som funker og ikke funker.

SR: Negativt?

AL: Det er en ny hardware plattform eller computer plattform. Det er alltid tilvenning til å kunne bruke det. Første gang du så folk gå med telefon så så det veldig rart ut og man tenkte at dette var litt rart. Akkurat det samme er det med å skulle ta på seg et headset. Det er en barriere du må over, men med engang du er over den så sklir det veldig greit. Hvis du skal dra frem noe negativt så er det at man er nødt til å ha en ny hardware som folk ikke kjenner fra før. Det er noe nytt og fremmed.

SR: Du mener at vi er langt nok fremme hardwaremessig og at det funker veldig bra til denne bruken her?

AL: Vi er veldig opptatt av at VR gir verdi i dag. Det er kjempeviktig for oss. I kundemøter så har vi en regel om at vi diskuterer ikke fremtiden. Det er mange kunder som kommer opp med idéer og sier “vi kan bruke det til dette og dette. Dette må dere få inn”. Uten å høres kjepphøy ut så har vi tenkt på det 99 prosent av gangene for vi har jobbet med det i mange, mange år, mye lengre enn de aller fleste. Vi har hengt på mye og sett på mye, og det er klart vi kommer til å ha veldig mye kul funksjonalitet i softwaren vår med tiden, men viktigste er å si til kundene våre at dette gir verdi i dag og den funksjonaliteten som er der i dag skaper allerede masse verdi for dere. Når dere får lært dere og brukt det som det fungerer i dag, så kommer det også til å få mer verdi når vi utvikler det videre senere.

SR: Har Norge noe unikt fortrinn?

AL: På flere områder. Spesielt i byggebransjen og olje og gass. Det er to store industrier i Norge og det er en god ting. Det at 3D-modeller blir brukt i de bransjene så mye som det de gjør for planlegging og design. Det er et kjempe fokus og det er en fordel fordi da har man alt content’et man trenger for å bruke de i VR. Du har alt innholdet. I tillegg så er det veldig mye flinke mennesker, flinke utviklere i Norge.

SR: Olje og gassbransjen er med på å dra denne bruken, skal ikke gi dem all æren, men de blir en stor case hvor det virker ut som du raskt kan se at dette har noe for seg.

AL: Absolutt. Siste kunden vi får om bord nå er Aker BP som også går foran på flere fronter for digitalisering. Vi ser at det kommer flere og flere inn som er interesserte i å se hvordan dette fungerer. Enten det er olje og gass eller bygg, alle er interessert i å gjøre det så bra som mulig på business siden. Felles for alle er at de ser at her kan de spare ganske mye penger på å unngå feilbygging og på sikt miljøaspektet med mindre reising, men også mindre bygging av prototyper.

SR: Alle vi som skal lørne noe av dette, hva er det viktigste vi skal lære?

AL: VR gir verdi i dag as is. Det er masse spennende som kommer til å skje i fremtiden, men ta det i bruk i dag fordi det funker i dag. En annen ting å ta med seg er at internt i VR miljøet så er det veldig mange som har forskjellige syn på hvordan ting skal defineres, så ikke bli forvirret av at det finnes mange definisjoner der ute. Tenk på AR og VR som en felles plattform som går i samme retning.

SR: VR funker faktisk i dag as is. Tusen takk, Aleksander Langmyhr.


Hva er det viktigste dere gjør på jobben?

Vi jobber med VR-software, B2B software og har laget en plattform som lar deg visualisere og samarbeide rundt 3D-modeller.

Hva fokuserer du på innen teknologi?

Det vi bruker VR-teknologien til er at kundene våre kan ta 3D-modellene som de allerede har, dra inn i vår software og så visualisere dem i VR. Det betyr at du får en digital prototype som du har i luften foran deg, kan vri og vende på akkurat som du ønsker.

Hvorfor er det spennende?

Det som er spennende på sikt er at det kommer til å erstatte en del reiser. Istedenfor å ha en lang flyreise for å dra i et møte, så kan du ta på deg et headset og gå rundt modellen dere skulle diskutere på møtet. Det er ikke noe tvil om at folk vil bruke det.

Hva synes du er de mest interessante kontroverser?

Det er en ny hardware plattform eller computer plattform. Det er alltid tilvenning til å kunne bruke det. Første gang du så folk gå med telefon så så det veldig rart ut. Akkurat det samme er det med å skulle ta på seg et headset. Det er en barriere du må over, men med engang du er over den så sklir det veldig greit.

Dine egne relevante prosjekter siste året?

Vi har blant annet et arkitektkontor som heter Dark arkitekter som holder til på Skøyen. De jobber sammen eiendomsutviklere om et stort eiendomsprosjekt som også bruker vår software. Når de diskuterer utkast på prosjektet og endringer, så bruker de VR istedenfor å reise til hverandre.

Hva gjør vi unikt godt i Norge av dette?

Vi er gode på flere områder, og spesielt i byggebransjen og olje og gass. Det er to store industrier i Norge og det er en god ting. 3D-modeller blir brukt i de bransjene til planlegging og design. I tillegg så er det veldig mye flinke mennesker og utviklere i Norge.

Hvem er kunden din?

Vi fokuserer på bedrifter. På lang sikt så tror jeg det blir personlig utstyr for deg og meg til vanlig også.

Viktigste poeng fra vår samtale?

VR gir verdi i dag as is. Det er masse spennende som kommer til å skje i fremtiden, men ta det i bruk i dag fordi det funker i dag.

Alexander Langmyhr
CEO and co-founder
Dimension10
CASE ID: C0008
TEMA: ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
DATE : 180824
DURATION : 15 min
YOU WILL LØRN ABOUT:
VR/AR
Ryktet om VR
Teknologisk terminologi
VR som den tredje computerplattformen
QUOTE
"Den eneste grunnen til at flere ikke bruker det, er fordi man ikke har hørt om det eller kjenner til teknologien."
More Cases in topic of ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
#C0371
ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
Fremtiden er elektrisk

Havard Devold

Teknologidirektør

ABB

#C0002
ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
VR som medisin

Anne Lise Waal

CEO/CTO

Attensi

#C0001
ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
Hva er greia med VR?

Silvija Seres

Lørnere

LØRN.TECH