LØRN case C0107 -
LØRN. SME

Rune Vandli

CTO

Vixel

Hva er forskjellen på VR, AR & MR?

I denne episoden av #LØRN snakker Sunniva med daglig leder i Vixel AS, Rune Vandli. Vixel har utviklet en arbeidsplatform for BIM i Virtual reality, kalt Vrex. Rune er utdannet systemutvikler og startet sin karriere som produktutvikler i Walt Disney i 2006. I episoden forteller Rune om hvilke muligheter VR, AR og MR gir samt hvordan man kan gjøre omstillingsprosessen fra flate skjermer til Mixed Reality så enkel som mulig for bedrifter.
LØRN case C0107 -
LØRN. SME

Rune Vandli

CTO

Vixel

Hva er forskjellen på VR, AR & MR?

I denne episoden av #LØRN snakker Sunniva med daglig leder i Vixel AS, Rune Vandli. Vixel har utviklet en arbeidsplatform for BIM i Virtual reality, kalt Vrex. Rune er utdannet systemutvikler og startet sin karriere som produktutvikler i Walt Disney i 2006. I episoden forteller Rune om hvilke muligheter VR, AR og MR gir samt hvordan man kan gjøre omstillingsprosessen fra flate skjermer til Mixed Reality så enkel som mulig for bedrifter.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

16 min

Choose your preferred format

SR: Hei og velkommen til Lørn. I dag er tema VR og AR og MR. Gjesten min er Rune Vandli som er daglig leder i Vixel AS. Hva driver dere med i Vixel?

RV: Vi jobber med AR og VR løsninger. Vi har hovedfokus på et par ting som vi ser på som et hovedproblem for VR og AR utviklingen framover. Det er å prøve å få flyttet den dataen man trenger inn i VR og AR for å få gjennomført et stykke arbeid.

SR: Da må vi spole litt tilbake. VR og AR er virtuell virkelighet og utvidet virkelighet på norsk. Er du av den skolen som ikke er så glad i å lage noe klart skille på det?

RV: Fra vårt perspektiv så spiller det ingen rolle fordi vi lager software så hvordan de løser hardware overlater vi til Microsoft og de.

SR: Begge deler går ut på at du har noen form for briller eller noe som dekker synet ditt.

RV: Eller wearables.

SR: Ja, noe foran synsfeltet. Enten så blir du satt inn i en kunstig virkelighet eller at du ser virkeligheten rundt deg, men med noen lag oppå. Snapchat filter er et eksempel hvor du ser deg selv, men så får du noen andre ting oppå deg selv.

RV: Ja, i sin enkleste form.

SR: Dere jobber med hvordan man får softwaren inn i brillene?

RV: Ja, vi lager softwaren og for å få flytte dataene fra den personen som skal utføre arbeidet og inn dit. La oss si du skal bygge et nytt hus så må du se hvordan huset skal bli og hvordan skal du få flyttet 3D-modellen fra ingeniøren som designer og bygger hus digitalt inn i VR eller AR brillene.

SR: Du har ingeniøren som tegner i et tegneprogram på sin datamaskin, så skal man putte det i briller slik at du kan se huset i virkeligheten.

RV: Ja

SR: Hvordan gjør man det?

RV: Med snapchat så fungerer det allerede i dag med små og enkle modeller. Men de modellene som bruker i industrien og byggebransjen er ekstremt store og tunge. Det er det ingen datamaskiner som klarer å kjøre i VR.

SR: Her er det en utfordring med datakraft.

RV: Ja, og prosesserer data på en sånn måte og gjøre de klare for bruk på de plattformene.

SR: Hvorfor er det så tung data? Er det fordi det skal skje så fort?

RV: Et bygg vi har testa performance på er sykehus. Der er det fort 100-200 000 komponenter som skal inn og skal ned til hver siste stikkontakt og lysbryter. Bare å tenke på hvor mange komponenter et hus består av.

SR: Bare rommet man sitter i og begynne å titte på hva som er. Det er sånn man ikke tenker på når man ikke jobber med det selv. Hva er greia med virtuell virkelighet og mixed reality og omvendt reality som du også snakker om?

RV: Det viktigste er å finne hvilket problem vi skal løse først. Mest nærliggende problemene og hva som skal til for å løse det. Sånn som vi ser det så er det innenfor subsea, byggebransjen og industribedrifter som skal planlegge nye ting og få 3D-modellene og prosjektstyringsverktøy dataene over og inn i VR for å kunne bruke det som et verktøy i hverdagen.

SR: Når man hører om hvert fall VR, så ser man ofte for seg spill og moro, og spill og moro er også moro, men at man ikke kanskje helt tenker på at dette kan brukes til noe veldig fornuftig og er arbeids nyttig. Hva er det VR tilfører de industriene du nevnte?

RV: Et eksempel er subsea. Det er store 10 x 10 konstruksjoner som skal ned på havbunnen og det gjerne andre steder i verden. Der er det en kunde av oss som har produksjon av komponenter i åtte ulike land som Malaysia, USA, Egypt.

SR: Over hele jordkloden.

RV: Det er dyre komponenter og det er viktig at de faktisk passer sammen. Det å kunne kjøre avsjekker hyppig.

SR: Avsjekker?

RV: Vi har det vi kalle review møter hver 14. dag hvor vi går gjennom hva som har blitt gjort de to siste ukene. Passer alt som alle har gjort med hverandre.

SR: Kan du teste det i VR?

RV: Du kan hvertfall gjøre en stor del av jobben der. Alternativet er å ikke gjøre det. De flyr ikke delene fra Malaysia til Oslo for å sjekke. Det blir gjort digitalt i 3D-modeller. Det er veldig presise 3D-modeller, ekstremt nøyaktig modeller. For å kunne sette alle komponentene sammen så deltar alle underleverandørene i VR uansett hvor de er i verden for å gå gjennom og sjekke at alt er lagd som det skal være. Det er en stor besparelse.

SR: Sparer tid og penger og sikkert mere til.

RV: Både på reise for å holde møtene for de gjøres ofte i landet hvor det skal bygges. Den største besparelsen er å avdekke feil tidlig og ikke gå på en smell.

SR: Det å unngå å gå på en smell er lurt. Det kan både forsinke mye og når man skal produsere olje så er det mye penger.

RV: Et eksempel er når noen koblinger skulle bli lagd og det kostet flere millioner å lage den koblingen. Den var lagd speilvendt, så når den skulle bygges så passet det ikke.

SR: Da har VR virkelig noe for seg og det er ikke bare at du får litt bedre modeller, men faktisk tilfører noe helt nytt. Hva tenker du på av kontroverser eller negative ting rundt VR?

RV: Litt av den negative feedbacken er at hvis ikke det løser alt for alle så har det ikk enoe for seg. Det er litt den tankegangen på ny teknologi har jeg inntrykk av. Jeg liker sammenligningen med mobiltelefonen på 70 og 80-tallet. Den hadde en ganske begrensende nytteverdi for de få, men for de den hadde nytteverdi for så hadde den en stor nytteverdi. Flere har sagt det før meg, men veien mot mixed reality er den tredje data plattformen. Du har laptopen og mobiltelefonen og så kommer mixed reality.

SR: Hva er mixed reality?

RV: Akkurat nå så er det VR som fungerer, mens mixed reality er hvis du har en brille som er litt mindre og ikke en hvor du må ha en ansiktsmaske. Så har brillene en del sensorikk i seg som dybdesensorer som forstår at det du ser på er et bord for eksempel og kan plassere digitale elementer oppå det bordet. Da har du integrert det digitale med det fysiske.

SR: Knapper på det bordet for eksempel?

RV: Eller 3D-modeller. Hvis vi skulle diskutert en stor subsea konstruksjon her så kunne vi fått den opp på bordet foran oss istedenfor at vi måtte gå inn i et helt lukket VR rom.

SR: Er ikke det AR?

RV: Det er derfor jeg ikke blander meg inn i den terminologien. Man tenker på AR som Pókemon Go, du har digitale elementer klistra oppå den virkelige verden og det er ikke fullt integrert.

SR: Jeg har skjønt at på mange av de nye teknologien så er det å la oss begrense av ord litt dumt fordi det er ikke det som skal begrense hva som er mulig og hvor vi er hen. Av hva du har laget selv, hva er det beste eksempelet på selvlaget VR?

RV: Vi har jobbet en del år under radaren med noe som var et problem, det var å få flytte de store dataene inn i VR. Nå har vi lansert et produkt som heter Verex som automatisk flytter store, tekniske konstruksjoner for ingeniører inn i VR for å gjøre de avskjekksmøtene.

SR: Det er veldig bra. Hva er favoritt eksemplene dine på VR?

RV: Det har kommet en del gode simuleringsverktøy i VR som jeg er imponert over hvordan fungerer. For eksempel ABV roboter studio.

SR: Hva er det?

RV: Det gjør at du kan sette opp produksjonslinjer med roboter på en flat skjerm, og så kan du trykke på VR knappen og da kan du gå inn i produksjonslokalet og se hvordan robotene fungerer.

SR: Da har jeg datamaskinen foran meg og jeg setter det opp, trykker på en knapp og har på meg VR-brillene mine og så dukker det opp i rommet rundt meg?

RV: Ja, da står du nede på gulvet i produksjonslokale og ser hvordan ting du har bygget kommer til å bli. Det er ganske imponerende fordi det er vrient.

SR: Hva er det vanskeligste å få til med det?

RV: Det er de store datamengdene som er det aller vanskeligste.

SR: Alle detaljene om hva ting er og hvor de stor og alle disse små komponentene som utgjør alt?

RV: Ja. Så er det å gjøre det så brukervennlig at det faktisk kan brukes i hverdagen. Det har vært mulig å bruke en form for VR i mange år nå, men bruke terskelen har vært høy og den begynner å komme ned. Det har vi jobbet mye med å få det så enkelt som mulig. Hvis vi skal selge vår løsning til en ingeniør og vi kan bruke lang tid på å lære opp han og få han veldig god, men så skal han snakke med prosjektledere i åtte forskjellige land og de har ikke fått opplæring, hvordan skal de skjønne hvordan de skal bruke det?

SR: Nemlig. Hva er det som driver den utviklingen fremover når det er litt motstand på å få det til?

RV: Vi merker at det blir mer og mer vilje til å prøve seg. Den største er omstillingsprosessen i bedriften.

SR: Omstillingen til å bruke dette og at det tilfører noe nytt?


RV: Det vi jobber mye med er å få en liten entusiastisk gruppe i en bedrift til å begynne å jobbe på denne måten her og gradvis ta med seg flere og flere i bedriften.


SR: I et norsk perspektiv, hva er det vi er unikt gode på i Norge?

RV: Mye av ting som blir produsert i andre land blir designet i Norge og det er veldig stor grad av digital måte å jobbe på. Det er en fordel med tanke på VR siden det innenfor byggebransjen, subsea og industri så jobbes det med 3D-modeller. Det å være langt framme på det er nyttig hvis du skal begynne å jobbe i VR.

SR: Hvis lytterne har lyst til å lære seg mer om VR, hva burde de gjøre?

RV: Det er en del info der ute. Det enkleste man kan gjøre er å gå på youtube og søke opp de store konferansene som streames der, hvis man vil ha en totaloversikt over hva som foregår.

SR: Jeg vet ikke om jeg finner noe som er bra hvis jeg søker “big conferences AR”.

RV: Oculus har en årlig konferanse.

SR: De er en av de store produsentene av hardware av faktiske briller.

RV: De legger ut 2-timers youtube klipp som man kan se med mange sammendrag og foredrag på forskjellige emner.

SR: Søke opp produsenter som Oculus, da har man et konkret sted å starte.

RV: Hvis man vil gå litt dypere i det og se hva som kan komme, så er det en del white paper ute rundt linse forskning og hvordan man skal klare å få de brillene fra å være en stor dykkermaske til å bli en fysisk liten brille som vi er vant til å ha på oss.

SR: Hvor langt har man kommet på det?

RV: På prototype nivå så er vi ganske mye lengre framme. En liten slalombriller hvertfall er ikke langt unna. Jo mindre og flate brillene skal bli, jo mer og mer butter man i mot fysikkens lover på optikk.

SR: Det er begrensing fordi du kan ikke bryte fysikkens lover. Det er vanskelig.

RV: Det er mange muligheter, men i løpet av et fem års perspektiv så har det blitt betraktelig mye mindre enn en dykkermaske.

SR: Magic leap, den ligner en del på en vanlig brille?

RV: Det går i den retningen.

SR: Du må ikke dra den over hodet?

RV: Jo, du må nok det.

SR: Hvis man skal huske én ting om virtuell virkelighet eller blandet virkelighet?

RV: Jeg tenker at det skal ikke så mye til for å komme i gang som mange tror og det trenger ikke å være så dyrt heller. Begrense området, hva ønsker vi å løse først og definere det veldig tydelig. Da er det fullt mulig å komme i gang innen rimelig tid og kostnader.

SR: Det er fullt mulig å komme i gang innen rimelig tid og på fornuftige kostnader. Tusen takk, Rune Vandli, fra Vixel AS.

Hvem er du, og hvordan ble du interessert i Virtual Reality og Mixed Reality?

Jeg er utdannet systemutvikler og startet som produktuvikler for Walt Disney i 2006. Jobbet med VR-teknologien i 8 år, deriblant dataspill og film. James Bond-sjangeren har siden starten hatt høyt fokus på imponerende arkitektur og bygg. Det var i den forbindelse jeg ble kjent med BIM og byggeprosesser generelt. Etter dette startet jeg Vixel i 2014 med mål om å bruke det jeg hadde lært til å dekke funksjonelle behov for bygg og industri.

Hva gjør dere på jobben?

Finne nye måter å kombinere 3D-modeller med datakilder for å levere tjenester som effektiviserer byggebransjen og industribedrifter.

Hva er de viktigste konseptene i VR?

Det viktigste forbundet med å ta i bruk Virtual Reality og Mixed Reality som hjelpemiddel i hverdagen er å finne en løsning på å flytte inn data man trenger.

Hvorfor er det spennende?

Problemløsing og effektivisering av prosesser er givende å jobbe med. Samtidig er det en av de fundamentale oppgavene for at vi skal komme over i et skjermløst samfunn der vi ikke lenger er knyttet til laptoper og arbeidsstasjoner.

Hva synes du er de mest interessante kontroverser?

Holdningen til at hvis VR ikke løser alt for alle er det automatisk dårlig. Et annet tema er forvirringen rundt VR, AR og MR. Der vi jobber går alt på prosessering av data og bruk, så om det er til VR eller MR klarer vi ikke å skille på.

Ditt eget selvlaget beste eksempel på VR?

Første tjenesten vi har lansert heter VREX. Den gjør det mulig å gjennomføre reivew-møter på bygg og tekniske konstruksjoner i VR gjennom hele planleggingsfasen.

Dine andre favoritteksempler på VR internasjonalt og nasjonalt?

Microsoft lanserte nylig en applikasjon som heter Maquette, som lar deg gjøre layout-design og brukergrensesnitt designs i VR. Ellers imponerer også ABB sin robot-studio meg.

Hvordan forklarer du hvordan det funker?

Jeg ser på alle slike løsninger, inkludert vår egen, som et bakeri der vi får ingredienser fra ulike kilder som alene ikke er særlig interessante, men etter vi har blandet, knadd og stekt det så får sluttbrukeren en god og produktiv opplevelse.

En favoritt VR sitat?

«Se tre ganger, tenk to ganger, tegn en gang».

Et VR faktum folk bør huske?

Det krever ikke mye å komme i gang, og det er ikke så dyrt som folk tror hvis man ikke gaper over for mye på en gang.

Rune Vandli
CTO
Vixel
CASE ID: C0107
TEMA: ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
DATE : 181109
DURATION : 16 min
LITERATURE:
White papers på begrensninger rundt optikk
YOU WILL LØRN ABOUT:
Virtual Reality (VR)
Mixed Reality (MR)
Augmented Reality (AR)
QUOTE
"Det viktigste med å ta i bruk Virtual Reality og Mixed Reality som et hjelpemiddel i hverdagen, er å finne en løsning på hvordan vi kan flytte inn all dataen man trenger."
More Cases in topic of ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
#C0371
ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
Fremtiden er elektrisk

Havard Devold

Teknologidirektør

ABB

#C0002
ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
VR som medisin

Anne Lise Waal

CEO/CTO

Attensi

#C0001
ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
Hva er greia med VR?

Silvija Seres

Lørnere

LØRN.TECH