LØRN case C0197 -
LØRN. STARTUP

Jarle Nordby-Bøe

Grunder

Playfinity

Aktiv gaming

I denne episoden av #LØRN snakker Fredrik Winther med Jarle Nordby-Bøe & Paal Smith Meyer fra Playfinity om hvordan de gjør det gøy å leke ute igjen. Gründerne bak det norske teknologiselskapet Playfinity har nemlig sett seg lei av avhengighetsrisikoen og den fysiske passiviteten som er tilknyttet skjerm-spill i innendørs-miljøet, og ønsker å gi barn et alternativ som er mer engasjerende enn hva de er vant med til vanlig. Jarle og Paal forteller om hvordan Playfinity har utviklet tradisjonell ballkasting til et digitalt dataspill, og om hvilke nye muligheter som åpner seg i en slik spillverden, når man først har klart å utvikle en ball som registrerer data på høyde, fart, rotasjon, motstand og kraft.
LØRN case C0197 -
LØRN. STARTUP

Jarle Nordby-Bøe

Grunder

Playfinity

Aktiv gaming

I denne episoden av #LØRN snakker Fredrik Winther med Jarle Nordby-Bøe & Paal Smith Meyer fra Playfinity om hvordan de gjør det gøy å leke ute igjen. Gründerne bak det norske teknologiselskapet Playfinity har nemlig sett seg lei av avhengighetsrisikoen og den fysiske passiviteten som er tilknyttet skjerm-spill i innendørs-miljøet, og ønsker å gi barn et alternativ som er mer engasjerende enn hva de er vant med til vanlig. Jarle og Paal forteller om hvordan Playfinity har utviklet tradisjonell ballkasting til et digitalt dataspill, og om hvilke nye muligheter som åpner seg i en slik spillverden, når man først har klart å utvikle en ball som registrerer data på høyde, fart, rotasjon, motstand og kraft.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

15 min

Choose your preferred format

FW: Velkommen til Lørn.tech. Mitt navn er Fredrik Winther. I dag skal jeg ha en samtale med Pål Smith Meyer og Jarle Nordby Bøe fra selskapet Playfinity. Vi begynner først med en liten bakgrunn på hvem det er som vi har med oss i dag.

PM: Jeg er Pål Smith Meyer, og min bakgrunn er med lek. Jeg har jobbet i Lego i 14 år, og fikk være med på den reisen å finne tilbake til klossen. Da handlet det mye om leken med klossen, og den atferden vi har når vi er kreative. Og på den reisen fikk jeg også muligheten til å jobbe mye med teknologiprosjekter, så jeg kombinerte da kloss og teknologi som Mindstorms re-lanseringen. Det var egentlig en god måte å komme inn i Playfinity på da vi flyttet hjem i fjor.

FW: Det er gøy. Lego kjenner vi godt til, og personlig er det et av de leketøyene jeg liker aller mest. Fortsatt. Hva med deg, Jarle?

JB: Jeg har bakgrunn fra Atmel og Texas Instruments der jeg har jobbet med utvikling og trådløs teknologi og sensorteknologi. Der har vi for eksempel i mange år jobbet med IOT for bruk i smarte lyspærer for å styre fargene på lyset, koble vaskemaskinen til internett, for å måle temperatur og dør-sensorer. Så ser jeg på Playfinity som en veldig god mulighet for meg til å bruke det til noe nyttig.

FW: Det høres ut som en perfekt match med en med leketøys-bakgrunn og en med bakgrunn fra Texas Instruments. Kan dere gi en kort beskrivelse av selskapet Playfinity?

PM: Reisen vår begynner jo helt tilbake til da vi var barn. Vi er fem fedre som har sagt at vi har permisjon til å få barn ut og leke igjen. Da tar vi inspirasjon fra da vi var unge, og vi lekte ute til vi var for kalde og for våte, og mor ropte at vi måtte komme inn og spise. Da vi kjedet oss gikk vi alltid ut, fordi det alltid var andre i gata. Og da så vi også at noe forandret seg for 40 år siden da vi koblet leken til TV’en, og skjermen ble mer og mer det stedet man lekte. Særlig i de ti siste årene, så har det transformert leken. Da har vi sagt at vi ikke kan se på at barna sitter med skjermen klistra til ansiktet. Det er egentlig startpunktet, og så bruker vi teknologi på en smartere måte. Det er ikke teknologien sin feil. Det er måten vi har brukt den på.

FW: Så dere vil ikke ha de vekk fra teknologien, men heller å bruke teknologien til å aktivere.

JB: Ja, vi bruker egentlig kjent teknologi på en helt ny måte. Vi skaper nye spillopplevelser, og nøkkelen her er at vi gjør avansert teknologi veldig enkel. Sånn at du ikke legger merke til den. Du kan ha telefonen i lomma, og så kan du hoppe på trampolinen eller sparke ball. Vi har sensorer som måler alle bevegelser, og alle ting du gjør, og så får du poeng og score, slik at du kan konkurrere, akkurat som i et spill.

FW: For de som ikke har sett selve Playfinity ballen, eller konsollen - kan du gi en liten beskrivelse av hva som er inni der og hvordan den ser ut?

JB: Konsollen har masse forskjellige sensorer. Den måler alle bevegelser som rotasjon, akselerasjon, og kan da bruke de dataene til å skape spillopplevelser. Det finnes mange aktivitetsmålere på markedet i dag. For å måle skritt eller kalorier, for eksempel. Vi bruker dataene vi samler inn til å lage morsomme spill. Du får aldri vite hvor mange kalorier du har brukt, men vi garanterer at du blir svett og sliten av å bruke det.

FW: Så den måler bevegelse og rotasjoner og sånt, og så kan du ha den i sokken eller putte den i en ball.

PM: Det er det som er viktig. Det første produktet vi lanserte var der du putter denne spillkonsollen. En liten puck, hvis man kan forestille seg det. Og så putter man den inn i ballen, og da blir det som var en skumball en smart ball. Og da kan du ha forskjellige ballspill som du spiller, og mange av de spillene vi har er spill hvor man spiller sammen. Vi synes det er veldig viktig at vi kommer sammen fysisk og har det gøy. Fordi det ofte er den opplevelsen i leken som man har lyst til å gjøre igjen.

FW: Jeg kjøper den inn til barna mine i julepresang i år. Kan du gi et eksempel på hva slags type lek man gjør med den ballen?

PM: En lek som er morsom å gjøre etter middagen er “varm potet”. Det er også noe man kan gjøre inne. Det er et veldig enkelt spill hvor det handler om å holde ballen i hendene minst mulig, og når spillet starter får du lydeffektene når du kaster og tar ballen imot, eller når du mister ballen. Og så har du 30 sekunder deg på hvor mange kast du får, og hvor mye den er i luften. Så får du en score på sluten, og så kan du se hvor flinke dere var. Da kan du spille igjen, eller så kan du utfordre andre venner og sende utfordringen til en annen telefon.

FW: Som dere hører nå, så prøver vi den lille pucken mens vi snakker. Da får du den opp på mobilen.

PM: Vi er best i dag da. Det er bra.

FW: Best i studio.

JB: Men nummer 1784 i verden.

FW: Nesten all fysisk lek er bevegelse. Så jeg tenker at det er bortimot grenseløst hva den kan brukes til. Det betyr at dere må fokusere på noen ting først, og teste den noen steder. Kan du si litt om hva som har vært de viktigste områdene og hvor den har hatt mest suksess til nå?

PM: Det begynte med at vi sa at dette var for å få barn til å gå ut og leke igjen. Og hele sommeren etter at vi lanserte i april, så var vi mye på eventer for å se hvordan det tok av. Og når vi er ute blant folk, så ble barna veldig gira, og vi så også at foreldrene ble gira sammen med barna. Besteforeldre og barn også. Det er noe med den bevegelsen og konkurransen sammen, og det at skjermen er lagt til side, så det er lyden som spiller inn. Noen barn sier at det er litt som å være inne i et spill, selv om man er ute. Ballek er en, trampoline-lek er en annen og nå begynner vi å bevege oss mot idrett med håndball. Det vi ser er at mange barn lar være å begynne med idrett eller at de slutter tidlig, fordi det ikke er morsomt nok. Sammen med Håndball Norge er vi på en misjon med å få mer lek og moro inn i det å kaste ball.

JB: Og det har vi hatt veldig stor suksess med. Vi ser at barn går på håndball trening to-tre ganger i uka, men at de ikke spiller håndball utenom. Og vi får de til å ta frem ballen mellom treningene, og kaste ball i en time. Det er da man blir en god håndballspiller.

FW: Kan man si at det er selve motivasjonen dere gjør noe med, og som dere så og si spiller på?

JB: Ja, vi inspirerer til å være aktive. Det er målet.

FW: Og innenfor Gamification er det mange måter å bygge opp motivasjon på. Alt fra ren Las Vegas-manipulasjon til det å lage feedback-loops, fortellinger og annet som gjør at man får lyst til å fortsette til neste nivå eller konkurrere med naboene. Hvordan har dere strukturert disse tingene?

PM: Vi eksperimenterer nå med de forskjellige mekanismene, og prøver å finne ut av hva som er riktig. Vi startet med utgangspunkt i barn, så vi er veldig fokusert på at det skal være trygt og at det skal være god lek. Så den viktigste motivasjonen er at det er gøy, fordi det er det barn vil ha om og om igjen. Barn sier bare: “We just wanna have fun”. Hvis vi kan skape opplevelser hvor de sier at de hadde det gøy sammen, så vil de alltid gjøre det igjen imorgen.

FW: Og det er også den slags opplevelser som skaper en form for mestring. At man får til noe. Blir bedre på trampolinen, eller får til det neste trikset.

PM: Eller fant på et nytt spill. Og da sier de at de må spille igjen imorgen, og få med de andre gutta.

JB: Det er en viktig del av det. De kan lage nye spill og utfordre vennene sine til det. Og de kan sammenligne med hverandre i egne spill. La oss si at du har hoppet på trampolinen en dag og fått en poengsum, så kan du gå tilbake neste dag og bli bedre. Og får lyst til å prøve om igjen og om igjen. Vi ser at det fenger utrolig mye med ballspill. Vi har barn som løper rundt med 180 i puls og er svette. De nekter å slutte, fordi de synes det er så fantastisk. De skal bare vinne over seg selv.

FW: Høres bra ut. Så man kan lage egne spill. Er det også en slags plattform hvor andre kan lage spill for dere?

JB: Ja, vi jobber med mange spillutviklere som har begynt å se på hvordan man bruke Playfinity i andre produkter, enn det vi har tenkt på. Da vi startet tenkte vi at dette skulle bli et ballspill, men nå ser vi bruksområder som vi aldri har tenkt på. Det har for eksempel blitt brukt som opptrening hos folk som har hatt sykdommer eller slag. Og der bruker de denne spill vinkelen som inngangsport for å aktivere både barn og voksne som trenger å komme i aktivitet. Det kan være å “gamifisere” enkle øvelser som for eksempel fysioterapi. Der ønsker man å se at de har en utvikling og at de blir flinkere fra dag til dag. Det har vært veldig positivt, og har vært et område som vi aldri har tenkt på i utgangspunktet.

FB: I utgangspunktet er jo inaktivitet nesten et globalt problem, og kanskje også et økende problem. Dere har snakket litt om testene deres rundt omkring på aktiviterer i Norge, men hvordan ser dere for dere spredningen videre og potensiale i det?

JB: Som du sier, så er dette et globalt, voksende problem og på den ene siden er vi mer inaktive, men på den andre siden er vi mer skjerm-avhengige. Så det gapet vokser, og da går vi tilbake til det at det ikke er teknologien sin skyld. Nå har så og si alle menneskene på jorda smart-teknologi, men vi føler og ikke nødvendigvis veldig mye smartere. Vi ser jo det globale markedet for å få barn og unge opp av sofaen, og ut for å leke og være aktive. Det er jo målet vårt. Og vi sier at når vi får hele verden hekta på å være aktive i lek, så har vi suksess.

FW: Og da er det kanskje heller ikke noe aldersgrense på hvem av oss som kan ta dette i bruk?

JB: Vi starter med barn, men ser også at foreldrene tar dette som en mulighet til å være aktive sammen med barna. Og når barna er i spill-verden, så er dette noe foreldre gjerne ikke kjenner noe til. De vet ikke hvordan de skal forholde seg til at barna stenger seg inne, men her får de muligheten til å gjøre sosiale ting sammen.

PM: Som for eksempel med Pokemon Go, så vi jo hvor mange som gikk rundt og samlet Pokemon. Det var også folk i alle mulige aldre. Folk som var voksne da spillkonsollen kom til TV’en. Og så kom de seg ut, fordi det er lek. Og jeg merker det selv, at den pulsen man får, i tillegg til at man har det gøy, så det blir enda morsommere. Enn hvis man bare har blodsmak i munnen.

JB: Vi har også muligheten til å utfordre andre når vi ser at vi har et bra spill, og så kan vi sende utfordringen til andre som har Playfinity. Vi hadde en utfordring i høst, hvor det var noen som hadde lagt ut en post hvor han skrev at han var ute å skulle ta rekorden på dette tredje kvelden på rad. Og han greide det. Det viste seg at han var en 29 år gammel type fra Elverum som gjorde dette. Og det engasjerer alle.

FW: Jeg liker godt å leke, og er ofte med barna på trampolinen. Jeg ser helt umiddelbart potensiale i dette for å få en litt annen dimensjon inn i det. Men er det noe spesielt som gjør at vi i Norge er godt rusta for å ta en posisjon på dette område?

PM: Nå blir vi i Skandinavia sett på som et folk som er veldig aktive, og det er vi jo. Vi er over gjennomsnittet aktive, men har fortsatt problemer her som kanskje er naturlig. Vi har veldig høy penetrasjon av mobilteknologi, men er generelt aktive og har en litt friere måte å leke på. Det starter i Norge, så det er naturlig. Og så er det noen som sier at det lagd for “harsh conditions”, men i lek skal det gjerne gå litt røft og med litt plaster på kneet.

FW: Er det noe annet dere vil utdype med de erfaringene dere har nå? Noen episoder dere har sett med barn som bruker det?

PM: En god episode er fra da vi var på Storhamar Cup i håndball, og så kom det et jentelag fra kråkerøy litt før 12.00, og da hadde vi en konkurranse hvor de som hadde beste score den dagen skulle vinne. Og det var ingen spesiell alder, både gutter og jenter, og en pris. Og de holdt på å spille frem til kl. 16.00, avbrutt av lunsj og håndballkamp. De skulle bare vinne den ballen, så hver gang det var noen som slo den rekorden, så sto de og spilte og spilte. Og det morsomme var at treneren sto og så på, og sa at de hadde for god stressmestring. Og de har det gøy. At de hadde blitt bedre på å kaste, men at de også hadde det gøy. Så det var moroa i det å leke som fikk dem til å komme tilbake. Og der har vi det.

FW: Og det er vel den aller beste formen for fysisk aktivitet. Når man glemmer at man blir sliten.

JB: Absolutt. Og hver gang barn bruker dette, så ser vi at det har den effekten.

FW: Er det noe spesielt som dere vil oppsummere? Hvis man skulle sagt “dette er Playfinity” på en kort og effektiv måte? Noe man vil at lytteren skal få med seg?

PM: Jeg tror noe som er viktig er at vi må se på hvordan vi bruker teknologien slik at den gjør oss mer menneskelig. Og vi har tatt utgangspunkt i det, og vi sier at vi skal ha barn til å komme seg ut og leke igjen. Vi skal ikke straffe dem fra telefonen, men heller si at den kommer til å være der, og at det kommer til å være flere av de. Så må vi finne smartere måter å bruke teknologien på, og det er egentlig kjernen i alt vi driver med, og måten vi eksperimenterer, leker med det på kontoret og prøver å finne ut av hvordan vi skal bruke dette her.

FW: Veldig gøy, og veldig hyggelig å ha dere med, Pål og Jarle. Også veldig gøy å høre at Playfinity løser en av de aller største utfordringene vi har for tiden, på en ikke minst, både morsom og leken måte. Takk skal dere ha.

Hva gjør dere på jobben?

Vi leker.

Hva er de viktigste konseptene i gamification?

Vi bruker kjent IoT-teknologi på en helt ny måte for å skape en ny spillopplevelse. Nøkkelen er å gjøre avansert teknologi så brukervennlig at du ikke trenger å merke den. Du kan legge telefonen i lomma og fokusere på å kaste eller sparke ball og hoppe trampoline. Avanserte sensorer måler alle bevegelser og gir deg poengscore akkurat som et dataspill. Dette gjør at du kan konkurrere om toppscore eller utfordre venner.

Hvorfor er det spennende?

Skjermavhengighet, inaktivitet og sykdommer som følger dette er et enormt problem over hele verden. Lykkes vi i å skape nye type produkter som inspirerer til aktivitet vil effekten være enorm. Vi har fått positiv respons fra mange forskjellige steder, fra skoler og idrettsklubber til senter som jobber med opptrening etter skader og sykdommer. De bruker teknologien vår på måter som vi aldri kunne funnet på selv og gir tilbakemeldinger om at både barn og voksne er aktive i timevis med våre spill.

Dine andre favoritteksempler på gamification internasjonalt og nasjonalt?

Vi liker å sammenligne oss med Pong, Ataris første spill for TV som kom i 1972. De brukte teknologi på en helt ny måte og det ble det første TV-spillet som ble en kommersiell suksess. Det er et veldig enkelt spill, men likevel avhengighetsskapende, og det var starten på en industri av TV-spill som har utviklet seg til dagens spillkonsoller.

Hva gjør vi unikt godt i Norge av dette?

Playfinity er en norsk oppfinnelse som adresserer et globalt problem. I Norge er vi opptatt av å være ute i naturen og gå på søndagstur. Derfor er Norge et perfekt testmarked for å utvikle Playfinity globalt.

Viktigste poeng om IoT fra vår samtale?

IoT trenger ikke være vanskelig, og ved å gjøre det brukervennlig kan både 4 år gamle barn og 80 år gamle besteforeldre bruke teknologien. Alle som er kjent med nettbrett eller telefon greier å bruke denne teknologien til å være aktive sammen.

Jarle Nordby-Bøe
Grunder
Playfinity
CASE ID: C0197
TEMA: BOOKS AND NEW EDUCATION
DATE : 181218
DURATION : 15 min
YOU WILL LØRN ABOUT:
Spillteknologi
Playfinity
IoT
QUOTE
"Vi bruker kjent IoT-teknologi på en helt ny måte for å skape en ny spillopplevelse. Nøkkelen er å gjøre avansert teknologi så brukervennlig at du ikke trenger å merke den."
More Cases in topic of BOOKS AND NEW EDUCATION
#C0132
BOOKS AND NEW EDUCATION
Spill som redder liv

Jon Styrkestad Haukaas

Rådgiver

Hyper

#C0131
BOOKS AND NEW EDUCATION
Gamification driver adferdsendring

Henrik Weltz

Customer Success Manager

Attensi

#C0130
BOOKS AND NEW EDUCATION
En ny definisjon av gamification

Jorgen Tharaldsen

CEO

Megapop