LØRN case C0232 -
LØRN. STARTUP

Martin Mathisen

Proj lead

Pazzing

Morgendagens spillopplevelser

I denne episoden av #LØRN snakker Silvija med medgründer i PAZZING, Martin Mathisen. PAZZING utvikler en ny verden med innovativ bruk av AR i spill. Målet er sosialisere og sammenkoble. Martin er også avsluttende mastergradstudent i siviløkonomi ved UIT. I episoden snakker Sivija og Martin om hvordan AR kan bidra til å styrke spillopplevelser, samt hvilke forventninger sluttbrukeren har til AR-funksjonalitet.
LØRN case C0232 -
LØRN. STARTUP

Martin Mathisen

Proj lead

Pazzing

Morgendagens spillopplevelser

I denne episoden av #LØRN snakker Silvija med medgründer i PAZZING, Martin Mathisen. PAZZING utvikler en ny verden med innovativ bruk av AR i spill. Målet er sosialisere og sammenkoble. Martin er også avsluttende mastergradstudent i siviløkonomi ved UIT. I episoden snakker Sivija og Martin om hvordan AR kan bidra til å styrke spillopplevelser, samt hvilke forventninger sluttbrukeren har til AR-funksjonalitet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

17 min

Choose your preferred format

Velkommen til Lørn.Tech - en lærings dugnad om teknologi og Samfunn med Silvija Seres og venner.


SS: Hei og velkommen til Lørn. Jeg er Silvija Seres og i dag skal vi snakke om AR - augmented reality, eller såkalt immersive technologies. Min gjest er Martin Mathisen, og jeg er i Tromsø og vi skal snakke om Pazzing AS, hvor Martin er project leader. Velkommen Martin!

MM: Tusen takk.

SS: Martin, kan ikke du fortelle oss litt om hvem du er, hva dere gjør i Pazzing og hvorfor det er spennende?

MM: Ja, jeg er 25 år, født i Alta, men vokst opp i Tromsø. Jeg har snart lagt bak meg seks år høyere utdanning med brorparten på Universitet i Tromsø. Jeg er snart ferdig utdannet siviløkonom, men mye av tiden min går til en startup som jeg jobber med - Pazzing AS. Vi lager en underholdningsplattform som kombinerer augmented reality eller AR og geolokasjoner. Og for å forklare vårt konsept, så kommer det litt an på alderen til den jeg skal forklare det til. Hvis jeg møter noen litt eldre så pleier jeg å si at vi har en plattform som digitaliserer rebusløp, og hvis jeg møter unge mennesker så pleier jeg å si at vi lager en kombinasjon av Escape Rooms og Pokémon GO.

SS: Hjelp oss som ikke er de yngste. Hvordan funker det?

MM: Vi lager ulike utfordringer som blir presentert gjennom en mobiltelefon i augmented reality. Så må man løse ulike utfordringer i samarbeid med andre spillere. Når man har klart en utfordring, så må man til neste GPS-lokasjon. Så må man klare en full løype for å klare utfordringen.

SS: Er disse utfordringene logiske, matematiske, sosiale? Hva slags oppgaver kaster du på folk?

MM: I senter at utfordringen så er det en slags kognitiv hjernetrimbit, men det er morsomt

og for de som har vært i Escape Room vil kanskje kjenne litt igjen den type utfordringer at du må finne litt hint, og så må du legge sammen hintene til å finne en løsning.

SS: Dette sorterer også da litt under utdanningsteknologi? Altså morsomme spill som gjør at du lærer noe, eller er det underholdning eller?

MM: Det vi synes er morsomt med dette her er at vi bruker teknologi for å få folk forhåpentligvis bort fra Playstation og kjelleren, og kanskje litt ut, fordi du må jo ta med deg telefonen ut og gå til fysiske GPS lokasjoner for å få tilgang til underholdninger eller tilgang til utfordringer. Så vi synes det er veldig morsomt å spille på lag med teknologi for å få folk ut.

SS: Så det er rett og slett litt for oss som har vært borti Pokemon GO. Det er som å spille Pokemon GO, men istedenfor å bare slå noe med en ball, så må du løse en litt mer komplisert oppgave?

MM: Riktig.

SS: Det høres kjempe gøy ut.

MM: Ja, det synes vi også. Vi håper at det skal ha en slags utdanningsverdi, at det skal kunne bidra på en pedagogisk måte. Det er ikke det vi uttaler så mye når vi snakker om det, og det er litt fordi at hvis vi sier “Har du lyst til å spille et spill som kanskje gjør deg litt bedre i matematikk”, så oppleves kanskje ikke det så godt til de unge, men hvis vi heller legger det frem som en spennende ny plattform med helt ny teknologi, at du må samarbeide med andre, konkurrere med andre, du må klare det innen en tidsfrist - da er de litt mer gira.

SS: Dette her drar meg veldig mot Kahoot. Fordi det er noe med at de gjorde læring til en lek, og en veldig sosial setting og litt konkurranse, og så endte det opp med å gå fra noe som man trodde skulle først og fremst være i klasserom til å være noe som først og fremst er bursdagsunderholdning, og så begge deler i hvert fall. Er det sånn at jeg kan lage mine egne Escape Rooms og lage neste rebusløp til barnas bursdag med Pazzing?

MM: Ja, det kan du gjøre. Vi har en applikasjon som du har for å få tilgang til selve spillet og så har vi laget en portal i form av en nettside der du kan lage dine egne rebusløp.

SS: Jeg tagger da Geo lokasjoner i en park, og så finner jeg på oppgaver selv?

MM: Ja, så plasserer du ut GPS lokasjonene. Vi gjør det litt lett for deg, for vi lager premade kategorier som gjør at du bare kan putte GPS punktet, så får du en utfordring som vi allerede har laget. Og så har vi kategorier som du kan endre på selv, der du kan velge litt mer hvordan type utfordring de som spiller skal få. Så kan du legge på bilder, tekst og personifisere dem litt mer på din måte.

SS: Kjempegøy. Du sier dette er AR, for da gjennom telefonen kan jeg se disse hintene som man legger inn? Forklar oss hva augmented reality er, og hvorfor valgte dere å bruke det?

MM: Det spørs hvilket perspektiv man tar på det. Augmented reality er først og fremst sinnsykt spennende.

SS: Forskjell mellom VR og AR?

MM: I VR kjenner man typisk igjen at man tar på seg briller. Da går du fra den virkelige verden og så tar du på den briller så kommer du en helt ny plass, så har du ikke lenger noen forhold eller noe særlig forhold til omgivelsene rundt deg. Mens i AR som på norsk er “utvidet virkelighet”, så handler det egentlig om at du fortsatt har den virkelige verden som grunnlag, men så kan du legge til fiktive objekter eller du kan legge til ting du ser gjennom et kamera eller gjennom en brille, og du ser fortsatt den virkelige verden rundt. Så det er i korte trekk skillet mellom VR og AR.

Det som er interessant med AR er at teknologien er kommet veldig langt. Man kan bokstavelig talt putte nesten hvilke som helst fiktiv objekt inn i den virkelige verden og det funker sinnsykt bra. Når jeg sier det så er det kanskje ikke så mange som tror på det, og det henger litt sammen med at AR har ikke blitt en så integrert del av hverdagen til folk, så man har ikke et konkret forhold til det. Det er nesten ingen som bruker augmented reality i det hverdagslige bortsett fra noen få unntak, som kanskje ryggekamera på en bil som man kanskje ikke helt tenker er AR.

SS: Med de grønne og røde strekene og sånn.

MM: Ikke sant. Vi utvikler jo ikke augmented reality teknologi. Vi bruker jo teknologi som andre har laget i første omgang, og så bruker vi Apple sin plattform. Vi prøver å finne ut hvordan vi kan bruke augmented reality på en måte som folk har lyst å bruke det på. Jeg ser mye augmented reality i spill og apper, og der har de bare puttet inn augmented reality fordi “Det er jo augmented reailty”. Det har på en måte ikke et formål, så det vi ønsker å gjøre er å finne ut hvordan augmented reality kan brukes slik at det føles bra for personen i gata. Hvordan kan min pappa som er over 60 år ha glede av å bruke augmented reality. Tilfeldigvis lagde vi en spillplattform i første omgang.

SS: Så gøy. Hvor finner dere disse objektene, og så er det biblioteker med masse sånn som man bare kan plukke og klistre på og lime inn eller?

MM: Ja, vi er jo i utviklingsfase nå. Vi har utviklet i en god stund, og lanserer i 2019. Det vi lager er litt tilbake til den portalen, hvor man kan lage sine egne rebusløyper i sine egne baner. Så har vi et bibliotek med 3D-objekter som du kan velge mellom. Så da kan du velge 3D-objekter og hvordan de skal se ut i det virkelig verden når man tar opp mobilen.

SS: Så gøy. Hvordan ble du interessert i AR? Hvorfor?

MM: Det er veldig mange grunner til det. Jeg tror en av de to hovedgrunnene er at å lage en opplevelse som får folk til å få gåsehud. Gi telefonen til noen og sier “Sjekk det her ut”, så vet de ikke helt hva de skal gjøre. De glemmer litt hvor de er i verden. Det gir en helt sinnsyk energi.

SS: Hva er eksempel på det? Hva slags demo er det?

MM: Vi hadde en demo hvor når du holdt telefonen, så ser det bare ut som en sky med litt rare objekter. Mange ulike skyer litt rundt omkring i ulike farger.

SS: Du er oppe i skyene mener du?

MM: Du går rundt så har du skyene i hodehøyde rundt deg. Det gir ikke helt mening først når du får telefonen i hånden, men så plutselig begynner du å se at hvis du holder telefonen i en litt spesiell vinkel, og du går fysisk rundt, så kan du plutselig se tall og bokstaver i skyene. Og med en gang folk kobler det, så blir de sånn “Wow! Ok, dette her er spennende”.

SS: Jeg går på jakt.

MM: Ja, og det gir oss en følelse av at man mestrer noe. Det å kunne bidra til å at mennesker får mestringsfølelse og gjerne unge mennesker som man særlig fokuserer på skal få mestringsfølelse det tror jeg er viktig, og veldig givende i hverdagen.

SS: En av mine store helter innenfor VR og AR er Jaron Lanier, som har jobbet med dette siden 80-tallet. Hans forklaring på det kognitive, det som skjer med hjernen vår når du blir puttet inn i en virtuell hummerkropp, eller hvis du beveger deg oppe i skyene. Hjernen må plutselig bli like plastisk som det den var da du var barn, fordi dette er en ny setting. Du kan ikke anta at du kan verden, og det er et utrolig nyttig som pedagogisk verktøy. Så har jeg prøvd Google Tilt Brush, hvor jeg malte meg selv inn i et hjørne og fikk klaustrofobisk anfall, og jeg lo av meg selv, for jeg vet at det bare er i øynene mine, men likevel så nekter hjernen min å ikke tro på det. Så har jeg nylig prøvd Making View, som har en veldig fin demo med en 360 graders sak, hvor du er i en sånn kurv på en ballong langt, langt oppe i skyene. Så skal du gå ut på en planke, og de klistrer et lite teppe på gulvet, så skal du gå på det myke teppet, og nesten alle faller. Det er så grusomt skummelt, men så vet du at du hører stemmene, det er gulv rundt deg hele tiden, men hjernen mobiliserer alt den kan av adrenalin. Er det ikke rart?

MM: Det er sinnsykt rart og morsomt, og også samtidig ganske interessant. Vi kaller det AR - augmented reality, altså utvidet virkelighet. Sånn som jeg tror utviklingen går med det er at AR vil bli mer og mer vanlig. Nå har vi det gjennom telefon eller du tar på deg briller. Om noen år er det kanskje bare en linse, og med andre ord har du tilgang til AR hele tiden. Da blir jo spørsmålet er det fortsatt utvidet virkelighet, eller vil det bli en slags ny virkelighet?

Veien man går er også veldig interessant, derfor er det veldig interessant å være med og forsøke å bidra til å skape den veien. Jeg tror at teknologi i seg selv er hverken godt eller vondt. Teknologi er bare teknologi, men måten det brukes på kan være godt eller vondt. Hvis man ønsker å ha en overvekt av gode ting teknologi brukes til, så kan man bidra med det selv. Hvorfor ikke prøve å lage de gode løsningene selv?

SS: Rett og slett ta ansvar for den tiden vi lever i. Det må være litt kunnskapsrikt og litt viljestyrt både det rasjonelle og irrasjonelle i det. Du er en ung gründer, jeg spurte deg hva du synes vi gjør unikt godt i Norge. Du sier at ikke nødvendigvis masse AR eller VR greier, men vi er dyktige på å skape gründere? Hva er være med Nord-Norge som er gründer-bra?

MM: Jeg tror Nord-Norge, og spesielt Tromsø er en fin plass å ikke bare være en gründer, men også det å utvikle et mindset til å bli en gründer. Jeg husker for bare noen år siden, kanskje fem-seks år siden, så tenkte jeg at det hadde vært sinnsykt kult å lage et selskap og jobbe med noe man selv har passion for. Men hvordan er veien dit, hvordan skal jeg komme meg dit? Jeg la det litt fra meg, fordi jeg ikke helt visste hvordan jeg skulle gå frem, men gjennom et entreprenørskap kurs på Universitet i Tromsø så fikk jeg alle verktøyene. Det var et fantastisk bra kurs. De ga meg verktøyene både til å forstå hvordan man skaper idéer og kanskje viktigst av alt ha forståelse for empati. Eller ha empati med de du ønsker å lage en løsning for. Det endret mindsetet mitt litt. Det er ikke lenger sånn at du skal en stor idé, og så skal du ta den videre. Det handler egentlig om hvem du ønsker å lage en løsning for, litt som reverse engineering. Hva er det de har behov for og hvorfor er det de trenger akkurat det du ønsker å lage.

SS: Så bra. Jeg har også spurt deg om et sitat, om det er noe du har lyst å legge igjen. Du hadde et av Tim Cook. Vil du si hva det var?

MM: Ja. “Simply put we believe augmented reality is going to change the way we use technology forever. We are already seeing things that will transform the way we work, play, connect and learn”. Jeg tror litt av grunnen til at jeg synes det et bra sitat er at vi først og fremst utvikler i første omgang på Apple sin plattform.

SS: Tim Cook er da lederen i Apple. Det er ganske stort når han sier at han tror at AR er det kanskje mest revolusjonære i forhold til bruken av teknologi fremover.

MM: Ja, men det jeg synes er interessant. Alle har et forhold til 2 dimensjoner og 3 dimensjoner. 2D blir helt flatt, og med 3D så får man dybdeperspektiv på det. Alle klarer å se en tydelig forskjell på det, uansett måten vi lever på blir det veldig normalt. Jeg føler at augmented reality blir en ny dimensjon på sett og vis. Hvis vi klarer å se forskjellen på 2D og 3D, så tror jeg nesten at forskjellen blir like stor når du går fra hvordan du ser nå til den nye dimensjonen når det blir vanlig med augmented reality.

SS: Man skal være ganske fleksibel i hodet sitt for å ikke bli gal av det.

MM: Kanskje. Det blir jo interessant å se hvordan det anvendes og brukes, og hvilken innstilling man har til det. Det kommer kanskje ganske godt frem at jeg er ganske positiv til det, men klart det er også utfordringer med det. Når du ikke kan helt skille mellom virkeligheten og fiktive objekter, så er det klart at noen vil syns at det er ubehagelig.

SS: Eller for spennende. Martin, hvis vi skulle ha prøvd å oppsummere. Hvis det er én stor tanke folk skal ha etter at de har hørt på oss, hva ville du sagt at det er ?

MM: Jeg tror kanskje det vil være et litt mer generelt budskap; Hvis det er noe man er nysgjerrig på eller litt usikker på, så burde man kaste seg ut i det og prøve å jobbe så mye med det som mulig. Om det er augmented reality, i mitt tilfelle eller om det og usikkerhet rundt andre land, dra til andre land. Vær nysgjerrig.

SS: Det er sånn man kan lære?

MM: Ja.

SS: Å bestemme seg?

MM: Ja.

SS: Martin Mathisen, project leader for Puzzling AS. Tusen takk for at du var her og inspirerte oss når det gjelder augmented reality, gründerskap og det å bruke sine omgivelser på en konstruktiv måte til å tørre å ta store steg.

MM: Tusen takk for en hyggelig samtale.

SS: Og takk til dere som lyttet.


Du har lyttet til podcast fra Lørn.Tech - en læringsdugnad om teknologi og samfunn. Følg oss i sosiale medier og på våre nettsider lorn.tech.

Hva gjør dere på jobben?

Vi bruker mye tid på å forstå hvordan AR blir oppfattet av potensielle PAZZING-spillere.

Hva er greia med AR?

AR fungerer som en ny «dimensjon» for mennesker. Vi kan se gjennom vegger med AR, fiktive objekter kan plasseres i den virkelige verden, og mye mer.

Hvorfor er det spennende?

På samme måte som det er stor forskjell mellom 2D og 3D, så tror jeg AR vil bidra til å revolusjonere det aller meste mennesker gjør – og hvordan dette gjøres.

Er det noen kontroversielle problemstillinger?

AR kommer til å bli så bra at det vil nærmest være umulig å skille mellom virkelige og fiktive objekter. På samme måte som dette kan bidra til spennende muligheter, vil dette også kunne skape utfordringer.

Ditt eget beste eksempel på AR?

AR i kombinasjon med geolokasjoner bidrar til å berike virkeligheten uansett hvor man måtte befinne seg.

Dine andre favoritteksempler på AR internasjonalt og nasjonalt?

Bedrifter som IKEA har egne apper hvor mennesker med smarttelefon kan plassere fiktive sofaer og møbler i reell størrelse for å se om de passer inn. AR har også et enormt potensial i pedagogisk sammenheng.

Hva gjør vi unikt godt i Norge av dette?

Norge, spesielt Nord-Norge, er ikke nødvendigvis fremst innen AR, men vi er dyktige på å skape gründere som tør å satse. Derfor er det mulig i nesten hvilken som helst næring å utvikle ideer og gründere i Norge.

Et favoritt-AR sitat?

Simply put, we believe augmented reality is going to change the way we use technology forever. We’re already seeing things that will transform the way you work, play, connect and learn.

Martin Mathisen
Proj lead
Pazzing
CASE ID: C0232
TEMA: ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
DATE : 181026
DURATION : 17 min
LITERATURE:
YouTube-videoer som utforsker AR på alle mulige måter
YOU WILL LØRN ABOUT:
ARTeknologi Nasjonale og internasjonale eksempler
QUOTE
"AR har et enormt potensial i pedagogisk sammenheng. Vi kan for eksempel bruke AR-portaler til å besøke enhver plass i verden eller vi kan bruke AR til å visualisere opplæring på en reell måte."
More Cases in topic of ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
#C0371
ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
Fremtiden er elektrisk

Havard Devold

Teknologidirektør

ABB

#C0002
ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
VR som medisin

Anne Lise Waal

CEO/CTO

Attensi

#C0001
ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
Hva er greia med VR?

Silvija Seres

Lørnere

LØRN.TECH