LØRN case C0341 -
LØRN. STARTUP

Keith Mellingen

Founder

Rainfall

Regissere i 360 grader

I denne episoden av #LØRN snakker Silvija med VR/AR director i Rainfall Keith Mellingen. Rainfall har spesialisert seg blant annet innen VR/AR, og bistår i denne sammenheng kunder med å visualisere, blant annet ved hjelp av 360-gradersfilmer. I episoden forteller Keith blant annet om hvordan Rainfall bruker VR/AR i markedsføring og hva en VR-regissør er. Trenger man å ha studert VR for å produsere godt innhold?
LØRN case C0341 -
LØRN. STARTUP

Keith Mellingen

Founder

Rainfall

Regissere i 360 grader

I denne episoden av #LØRN snakker Silvija med VR/AR director i Rainfall Keith Mellingen. Rainfall har spesialisert seg blant annet innen VR/AR, og bistår i denne sammenheng kunder med å visualisere, blant annet ved hjelp av 360-gradersfilmer. I episoden forteller Keith blant annet om hvordan Rainfall bruker VR/AR i markedsføring og hva en VR-regissør er. Trenger man å ha studert VR for å produsere godt innhold?
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

19 min

Choose your preferred format

SS: Hei og velkommen til Lørn. Mitt navn er Silvija Seres og vi er i Media City Bergen i dag. Gjesten er Keith Mellingen som er VR/AR director i Rainfall. Er det riktig?

KM: På norsk blir det regissør.

SS: Du er VR regissør i Rainfall. Det høres kult ut uten jeg vet hva du gjør. Du må lære oss om VR. Men først, hvem er du?

KM: Jeg er 26 år og jobbet i VR bransjen i snart 5 år. Jeg er admin i virtual reality Norway. Det er den største VR-gruppen i Norge. Jeg kjører en del events som heter VR and drinks.

SS: Det er ca. 4 ganger i året?

KM: Det skal være en gang i mnd, men det er ikke alltid man klarer det. Det er av og på.

SS: Jeg har sett kule invitasjoner til dem. Blant annet på Mesh i Oslo?

KM: Ikke hatt på Mesh, men hatt det hos HP to ganger.

SS: Det er forelesninger eller talks?

KM: Man kan ha talks, men poenget er at man skal samle miljøet og vise frem andre selskaper. Konseptet går på at én gang i måneden så rulleres eventet hos forskjellige selskaper som driver med VR. Da er det i lokalet til selskapet.

SS: Det er stor dybde i økosystemet uten at de fleste vet om det. En av gangene jeg skjønte at det er mange navn jeg burde kunne var 8. mars. Du postet et innlegg om damer i tech, det var utrolig elegant og gentlemanly gjort av deg. Det feires mange damer i 8. mars og damer i tech, men litt for ofte har ikke damene vært i tech. Din VR-liste var mindblowing. 20-30 flotte, spennende grundere og mediedamer som brenner for VR.

KM: Tusen takk. De damene jeg har puttet på listen har virkelig gjort mye i bransjen.

SS: De bygger økosystemet. Nevn noen? En er Renate Fossum som vi har hilst på.

KM: Renate Fossum, hun er kjent for VR i 360 og co-founder i Stargate media. Ragnhild fra Tidvis, jeg synes prosjektet hennes ser spennende. Det handler om å gå tilbake i tid og går ut på å lage noe som heter Oslo havn 1760.

SS: Det er en tidsreise.

KM: Ja, hun er historiker.

SS: En mann jeg synes er tema patriot på VR er Håvard Røste fra Hamar. Jeg var på en VR-konferanse de arrangerte og der var det en russisk professor fra NTNU.

KM: Ja, første VR-professoren. Ekaterina. Hun er basert i Trondheim, men har mange prosjekter. Hun driver også Women in VR/AR in Norway og vunnet priser i Europa. Veldig flott dame med alt hun driver med. Vi har noe som heter Inter Labs i Trondheim hvor de har fått AR-briller som har vært vanskelig å få tak i.

SS: Magic mask ludenco?

KM: Nei, men de har gjort det bra.

SS: Hvorfor ble du interessert i VR og AR?

KM: Det som skjedde i 2013 var at jeg prøvde Oculus DK 1 som er developer kit til Oculus sine briller. Første gang jeg prøvde VR og jeg ble helt amazed. Jeg prøvde roller coaster spill og hjernen min trodde jeg var med. Jeg var helt hysterisk på det. Det er da jeg skjønte at det er et sterkt medium, hjernen din tror det er ekte. Jeg har vært hekta på VR og tenkte at det på utforskes mer.

SS: Da begynte du å lære deg mer å spille og utvikle spill. Det er mange som ikke går steget som du har. De er gode digitale forbrukere og flinke i VR-spill etterhvert. Mens du begynte å lage ting. Hvordan skjedde den overgangen?

KM: Jeg startet med å prøve ut VR. Jeg er egentlig motion designer. Det er en grafisk designer som driver med animasjon. Da så jeg at facebook og youtube hadde begynt å lage 360 format og man kunne laste opp 360 video. Min bakgrunn er animasjon, så jeg tenkte jeg kunne prøve å gjøre animasjon i 360. Da prøvde jeg det. Jeg så det var få i Norge som drev med det. Da ble det min spesialitet å jobbe med animasjoner i 360. Etterhvert fikk jeg oppdrag med å lage animasjoner i 360. Jeg jobbet meg opp og ble regissør etterhvert.

SS: Animasjon i 360, altså hele verden rundt deg som en animasjon. Finnes det mye verktøy eller måtte du lage det selv?

KM: På den tiden fantes det en plugin som het Metal. Jeg måtte sette sammen bildene ved hjelp av et verktøy. 360-spillet er en sfære, så måtte åpne opp det til å være et kors så linjene ble rette. Når du putter grafikk på en sfære blir det formert og det funker ikke. Du måtte åpne opp og putte det i en firkant og pakke det inn igjen.

SS: En ting er å lage kule drager eller effekter, men du må kunne mye geometri når du snakker om sfærer og kors. Sette sammen ting fra den ene verden til den andre.

KM: Heldigvis fikset pluginen jeg brukte det selv. Det som var bra med verktøyet på den tiden var at det ble kjøpt opp av Doda og er nå i After Effects og Premiere Pro. Det er verktøyet som jeg bruker. For tiden skal jeg lære det bort til medielærere.

SS: Hvis jeg skal lage VR og AR, er det tilgjengelig for en som ikke har studert det? Jeg ser det går an å gå rundt med VR 360-graders kamera. De er ikke dyre lenger heller. Hva gjør en vanlig person som meg hvis jeg vil leke med produksjon i din verden?

KM: Nå har jeg snakket mer om 360-frontet til VR, når det gjelder den biten så har kameraene blitt billigere. Hvis du vil kan du kjøpe det til 1600 kr. De funker greit og brukt det i produksjoner selv.

SS: Hvis jeg tar et 360-graders bilde, hvordan deler jeg det? Kan man publisere det på facebook?

KM: Ja, Samsung 360 og Ricoh Theta kameraene kan kobles opp til mobilen direkte. Når du har hatt tatt et bilde stitches det til mobilen og du kan trykke “del” på facebook. Hvis du har lyst til å gjøre mer som å ha med storytelling, redigere og klippe det, så må du kjøre det gjennom Premiere Pro, Final Cut funker også, men Premiere Pro har kjøpt opp verktøyene som trengs.

SS: Kommer vi til å bruke mer VR og AR i markedsføring? Hva leverer Rainfall og til hvem?

KM: Det kommer vi til å gjøre. Vi har akkurat levert til Marine Harvest. Lagde en 360-film hvor vi viste prosessen fra a til å. Fiskeoppdrett.

SS: 360 betyr at jeg føler meg som en fisk i vannet?

KM: Nei, vi tok ikke fiskeperspektivet. Selvfølgelig hadde vi lyst til det.

SS: Nemo 3.

KM: Du er under vann med fiskene, over vannet og i luften å ser på anlegget.

SS: Jeg må ha på VR-briller, også ser jeg rundt meg og det føles omtrent som jeg kan lukte fisken og høre måkene.

KM: Ja, vi har tullet på kontoret og puttet laks under nesa på folk. Få det mer mersive.

SS: Dere lager markedsføring materiale i AR og VR?

KM: Rainfall er tech fokusert. Min bakgrunn er mer kreativ fokusert, så vi jobber sammen på den måten: Rainfall har et fokus på visualisering.

SS: Hva betyr det?

KM: Vi har levert for Deloitte. En VR-opplevelse hvor de fikk se hvordan kontoret kom til å se ut.

SS: Dere lager et landskap som er i 3D som man kan gå inn i. IKEA har sånt på møblene sine. Du kan se ut hvordan en sofa ser ut i rommet. De har en AR-app, det er visualisering?

KM: Ja, vi har både for VR og AR.

SS: Hva er forskjellen?

KM: I VR så putter du på brillene og havner i en ny verden. Alt rundt deg er digitalt. AR er din verden, men 3D-objekter som havner i din verden.

SS: Det kan være noe som er lettere å kombinere med det vi lever. Altså google-brillene var et forsøk på AR. Det trenger ikke å være 3D-objekter, men informasjon og analyse.

KM: Hvis jeg skal gi eksempler hvor AR er blitt brukt og hvordan vi kan ha AR i storytelling. Jeg liker å se på spill for hvis du spiller et spill, f.eks First person shooter, så har de alltid en hod som sier hvor mye liv du har. For å gjøre et oppdrag i et spill så ser jeg for meg en to-do list og en pil som kommer foran meg om hvor jeg skal på. Det er AR, bare i spill har det vært en digital verden. Men hvis man tenker virkeligheten så er det sånn man kan bruke AR hvis man tenker på informasjon.

SS: Interessant. Du sier dere fokuserer mer på teknologien, så dere lager løsninger som andre kan bruke til å skape noe av sitt innhold selv?

KM: Rainfall har 45 ansatte. Vi har flere utviklere. Vi partner opp med kreative selskaper og er med i en technology enabler. Vi har tidligere jobbet med Muriese, Magic mask og Nagelld. Nagelld er mer visuelt fokusert enn oss. Vi har fokus på VR og AR, men mye på tech siden. Jeg personlig er mer visuell og på regi biten.

SS: Hvorfor er du i Bergen?

KM: Det har nok med kjærligheten å gjøre. Jeg synes Bergen er flott fordi vi har fått Media city Bergen.

SS: Inspirerende sted å være.

KM: Fantastisk sted. Helt amazing. Her vil jeg bo.

SS: Her henger jeg opp VR-bildene.

KM: I Media city så har du selskaper som Wizard 10 som er verdens største på broadcasting. De har et fokus på AR innenfor broadcast. For meg er det spennende å være i bygget, snakke med selskaper og se mulighetene.

SS: Hvor kan man begynne for å lære VR og AR?

KM: Være med i gruppen. Jeg startet virtual reality Norway for 3-4 år siden.

SS: Møte kule folk og lære om prosjektene deres.

KM: Ja, se hva som rører på seg. Med listen jeg lager får du se hvem som er spillerne i VR og hva slags løsninger som er der ute. Jeg prøver å samle en liste over alle selskaper og mennesker som jobber med det. Hvis man kommer inn i gruppa så ser man et sheet med alt. Hvis man har alt på en front så bygger det økosystemet.

SS: Du er så god til å dele det. Mange prøver, men du deler det og derfor får du folk med. Det er bra. Har du et sitat?

KM: Alltid spennende med sitater.

SS: Noe som du burde har skrevet over sengen din?

KM: Jeg tenkte lenge på hva jeg skal ha på infoteksten på Linkedin. Klokka 4 en natt så tenkte jeg at jeg har lyst på forandring og være med på forandring. Hvis man tenker på history books, så vil jeg se at jeg var med på forandringen. Mitt personlige sitat er å være med på forandringen, se tilbake og tenke “yes, jeg var med”.

SS: Var med å drive den. Det er dugnad på mange dimensjoner. Det er en del folk som venter og ser hvilken vei det går, men da bestemmer ikke de hvilken vei det går. Vi har et ansvar.

KM: Ja, alle har et ansvar. Hvis du ser at det ikke finnes noe, så burde man gjøre det. Det så jeg med gruppen for det var ikke noe gruppe. Med gruppen f.eks, så lagde jeg 10 forskjellige grupper, så var det én som overlevde.

SS: Hyggelig å møte deg. VR-regissøren fra Rainfall. Takk for at du inspirerer oss kollektivt med VR og AR.

KM: Tusen takk.

SS: Takk til dere som lyttet.


Hvem er du, og hvordan ble du interessert i VR?

Prøvde VR på TG i 2013 og var utrolig imponert over hvor sterk VR er som et medium.

Hva gjør dere på jobben?

Vi er 45 ansatte, og jeg er en del av en in-house satsning innenfor VR og AR. Vi jobber med å visualisere og være techpartnere mot andre leverandører.

Hva er de viktigste konseptene i VR?

Bruke verktøyet for å fremstille noe før det er laget, størrelseforstålelse, empati og tilstedeværesle.

Hvorfor er det spennende?

Det er spennende fordi det er det sterkeste mediumet som finnes.

Dine egne prosjekter innen VR?

Kjører VR & drinks, selger snø til 360-filmer og prøver generelt å skape miljøet rundt VR/AR.

Hvordan pleier du å forklare VR?

Når jeg snakker med personer som ikke har vært i det pleier jeg å si; du putter på deg briller og havner i en ny verden. Eventuelt sier jeg bare at VR rett og slett er en ny virkelighet.

Hva gjør vi unikt godt i Norge av dette?

Vi er ganske gode på storytelling innenfor det. Vi har også klart å gjøre en del teknologiske fremskritt når det gjelder programvare.

Et fremtidssitat?

AR kommer til å være overalt uten at du selv legger merke til det, og VR kommer til å bli mer og mer normalisert i bedrifter og i stua. VR og AR kommer til å koble seg sammen etter hvert.

Keith Mellingen
Founder
Rainfall
CASE ID: C0341
TEMA: ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
DATE : 190408
DURATION : 19 min
LITERATURE:
Introduksjon til AVR/AR av Eirik Urke
YOU WILL LØRN ABOUT:
360 graders fotografering Markedsføring Augmented Reality
QUOTE
"Helt enkelt, så kan du kjøpe 360 graders kamera helt ned til 1.600,- jeg har brukt disse kameraene selv til produksjon og det fungerer godt. Dette kan legges ut direkte på facebook og lignende kanaler, så det kan gjøres enkelt.Keith Mellingen"
More Cases in topic of ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
#C0371
ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
Fremtiden er elektrisk

Havard Devold

Teknologidirektør

ABB

#C0002
ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
VR som medisin

Anne Lise Waal

CEO/CTO

Attensi

#C0001
ENABLING AND DISRUPTIVE TECH
Hva er greia med VR?

Silvija Seres

Lørnere

LØRN.TECH