LØRN Case #C0556
Gaming, Teknologi & Smarthus – vår søken etter opplevelse
Hvis jeg er god til å spille E-sport fotball, hva er jeg da god på? Er jeg god på fotball, eller er jeg god til å analysere fotball? Og hva kreves egentlig av en E-sport utøver, må man være i god fysisk form? I denne episoden av #LØRN snakker Silvija med E-sport ansvarlig hos IK Start og daglig leder Resonans Prosjekt, Robert Sach, om hvordan E-sport kan skape gode holdninger for dagens unge, og bidra til gamification i hverdagen.

Robert Sach

E-sport ansvarlig

IK Start

"Vi må erkjenne verdiskapningen og innovasjonen som ligger i å skape nye friske synergier, der bla. gaming kommer mer frem."

Varighet: 24 min

LYTTE

Ta quiz og få læringsbevis

0.00

Du må være medlem for å ta quiz

Ferdig med quiz?

Besvar refleksjonsoppgave

Hvem er du, og hvordan ble du interessert i teknologi og innovasjon?

Stavangergutt i ‘’konverteringsmodus’’ som familiemann på Sørlandet. Har jobbet i egne selskap siden 2002 med salg og installasjon av lyd og bilde. Utvidet horisonten med smarthus og nettverk i 2013, og nå gaming & e-sport i 2018.

Hva er det viktigste dere gjør på jobben?

Å ikke la teknikken komme i veien for alle de gode opplevelsene. Det viktigste er dialog med alle involverte.

Hva fokuserer du på innen teknologi og innovasjon?

Det innovative ligger i synergien, for min del. Teknikk er to ting: det praktiske rammeverket (gjerne grunnmuren) og synergien den skal gi oss mennesker, som igjen fører til opplevelser. Innovasjonen måles i sistnevnte.

Hvorfor er det spennende?

Det handler om å skape unike øyeblikk.

Hva synes du er de mest interessante kontroversene?

Jo mer avansert teknikken blir, jo enklere blir vi som mennesker. Hvordan vi stadig forventer mer av teknologien vi investerer i, uten å investere like mye tid i hva det er eller hvorfor vi skal ha det.

Dine egne relevante prosjekter siste året?

– Teateret AS – smart bygg-automasjon som forenkler den daglige driften og gir opplevelse til gjestene

– IK Start sin satsing på E-sport, både deltakelse i norsk e-liga og etablering av spillopplevelser på arenaen.

Har du eksempler som viser hvordan vi kan tenke nytt innenfor ditt felt?

– Audiovisuell teknikk: https://lepetitchef.com/

– Bygg-automasjon: https://www.disruptive-technologies.com/

– Spill: hvordan helsesektoren bruker gamification for at pasienter skal blir friskere og mer aktive.

Hva tror du er relevant kunnskap for fremtiden?

Forståelse av spillutvikling og spilldesign, samt forståelse av hvordan tekniske løsninger kan hjelpe oss i hverdagen.

Er vi unike i Norge innen dette temaet?

Ikke enda. Vi har vært for opptatt med det vi allerede driver med, og hvordan best argumentere våre fordeler fremfor å sammenligne oss med resten av verden. Målet må være det å skape synergier på tvers, og dermed ta del i større konsepter som i seg selv blir grobunn for innovasjon.

Et favoritt fremtidssitat?

«Technology is cool, but you’ve got to use it as opposed to letting it use you» - Prince.

Viktigste poeng fra vår samtale?

Vi må erkjenne verdiskapningen og innovasjonen som ligger i å skape nye, friske synergier – hvor blant annet gaming kommer mer frem.

Hvem er du, og hvordan ble du interessert i teknologi og innovasjon?

Stavangergutt i ‘’konverteringsmodus’’ som familiemann på Sørlandet. Har jobbet i egne selskap siden 2002 med salg og installasjon av lyd og bilde. Utvidet horisonten med smarthus og nettverk i 2013, og nå gaming & e-sport i 2018.

Hva er det viktigste dere gjør på jobben?

Å ikke la teknikken komme i veien for alle de gode opplevelsene. Det viktigste er dialog med alle involverte.

Hva fokuserer du på innen teknologi og innovasjon?

Det innovative ligger i synergien, for min del. Teknikk er to ting: det praktiske rammeverket (gjerne grunnmuren) og synergien den skal gi oss mennesker, som igjen fører til opplevelser. Innovasjonen måles i sistnevnte.

Hvorfor er det spennende?

Det handler om å skape unike øyeblikk.

Hva synes du er de mest interessante kontroversene?

Jo mer avansert teknikken blir, jo enklere blir vi som mennesker. Hvordan vi stadig forventer mer av teknologien vi investerer i, uten å investere like mye tid i hva det er eller hvorfor vi skal ha det.

Dine egne relevante prosjekter siste året?

– Teateret AS – smart bygg-automasjon som forenkler den daglige driften og gir opplevelse til gjestene

– IK Start sin satsing på E-sport, både deltakelse i norsk e-liga og etablering av spillopplevelser på arenaen.

Har du eksempler som viser hvordan vi kan tenke nytt innenfor ditt felt?

– Audiovisuell teknikk: https://lepetitchef.com/

– Bygg-automasjon: https://www.disruptive-technologies.com/

– Spill: hvordan helsesektoren bruker gamification for at pasienter skal blir friskere og mer aktive.

Hva tror du er relevant kunnskap for fremtiden?

Forståelse av spillutvikling og spilldesign, samt forståelse av hvordan tekniske løsninger kan hjelpe oss i hverdagen.

Er vi unike i Norge innen dette temaet?

Ikke enda. Vi har vært for opptatt med det vi allerede driver med, og hvordan best argumentere våre fordeler fremfor å sammenligne oss med resten av verden. Målet må være det å skape synergier på tvers, og dermed ta del i større konsepter som i seg selv blir grobunn for innovasjon.

Et favoritt fremtidssitat?

«Technology is cool, but you’ve got to use it as opposed to letting it use you» - Prince.

Viktigste poeng fra vår samtale?

Vi må erkjenne verdiskapningen og innovasjonen som ligger i å skape nye, friske synergier – hvor blant annet gaming kommer mer frem.

Vis mer
Tema: Bøker og nye utdanningsmodeller
Organisasjon: IK Start
Perspektiv: Mindre bedrift
Dato: 191206
Sted: AGDER
Vert: Silvija Seres

Dette er hva du vil lære:


E-sport smarte husStrategi Fotbal

Mer læring:

http://lepetitchef.com lepetitchef.com </brhttp://disruptive-technologies.com disruptive-technologies.com </brhttp://gaming.no gaming.noSøk opp begreper som: gamification, E-sport, smarthus, proptech, bygg 4.0, morgendagens hjem etc.</br >

Del denne Casen

Din neste LØRNing

Din neste LØRNing

Din neste LØRNing

Dette er LØRN Cases

En LØRN CASE er en kort og praktisk, lett og morsom, innovasjonshistorie. Den er fortalt på 30 minutter, er samtalebasert, og virker like bra som podkast, video eller tekst. Lytt og lær der det passer deg best! Vi dekker 15 tematiske områder om teknologi, innovasjon og ledelse, og 10 perspektiver som gründer, forsker etc. På denne siden kan du lytte, se eller lese gratis, men vi anbefaler deg å registrere deg, slik at vi kan lage personaliserte læringsstier for nettopp deg. 

Vi vil gjerne hjelpe deg komme i gang og fortsette å drive med livslang læring.

En LØRN CASE er en kort og praktisk, lett og morsom, innovasjonshistorie. Den er fortalt på 30 minutter, er samtalebasert, og virker like bra som podkast, video eller tekst. Lytt og lær der det passer deg best! Vi dekker 15 tematiske områder om teknologi, innovasjon og ledelse, og 10 perspektiver som gründer, forsker etc. På denne siden kan du lytte, se eller lese gratis, men vi anbefaler deg å registrere deg, slik at vi kan lage personaliserte læringsstier for nettopp deg. Vi vil gjerne hjelpe deg komme i gang og fortsette å drive med livslang læring.

Vis

Flere caser i samme tema

More Cases in the same topic

#C0133
Bøker og nye utdanningsmodeller

Sigurd Ringstad

Head of Events i Kahoot!

Kahoot

#C0132
Bøker og nye utdanningsmodeller

Jon Styrkestad Haukaas

Rådgiver

Hyper

#C0131
Bøker og nye utdanningsmodeller

Henrik Weltz

Customer Success Manager

Attensi

Utskrift av samtalen: Gaming, Teknologi & Smarthus – vår søken etter opplevelse

Velkommen til LØRN.TECH, en lærings dugnad om teknologi og samfunn med Silvija Seres. Denne episoden er produsert med støtte fra Stiftelsen Teknologiformidling som inspirerer små og mellomstore bedrifter til å tenke nytt. 

 

Silvija Seres: Hei og velkommen til LØRN i samarbeid med Stiftelsen Teknologiformidling og Knuden, Kristiansand kulturskole. Navnet mitt er Silvija Seres, tema i dag er gametech, og gjesten min er Robert Sach som er e-sport ansvarlig ved IK Start og daglig leder i selskapet Resonans Prosjekt AS, velkommen.

 

Robert Sach: Takk.

 

Silvija: Robert, vi skal snakke litt om, ja e-sport og fotball og sånt, som jeg kan absolutt ingenting om og gleder meg veldig til å lære mer om. Og så skal vi snakke litte grann om smarte hjem og hva det store problemet med utrulling av god teknologi er i dag.

 

Robert: Herlig.

 

Silvija: Før vi gjør det, så håper jeg du kan fortelle oss litt om hvem Robert er og hvorfor gjør han det han gjør?

 

Robert: Ja, det lurer jeg og på, men jeg kan jo begynne med navnet. Navnet er Robert Sach, det er da norsk mor og engelsk far. Jeg er fra Stavanger, flyttet med min samboer til SørlandetJobb for tre år siden og synes det er veldig greit. Far til fire barn. I forhold til det som driver meg, så vil jeg si skaperglede er det som er kjernen. Jeg liker å skape nye ting, og jeg liker at det er teknologifestet. Og jeg har jo drevet for meg selv siden, ja, var det 2001 jeg starta første firma, alltid vært et lite firma, men alltid likt den uavhengigheten for de du kommer med prat med. De... Det er så spredt, og den måten å skape ting på, om det er butikk eller leverandør eller hva enn du driver med, det å være liten og fleksibel, det har jeg alltid likt. Så det er egentlig kjernen av det jeg står for.

 

Silvija: Er det fotball som har bragt deg til Kristiansand, eller? 

 

Robert: Det er ikke det, fotballen er en liten del av meg, i oppveksten så var fotball mest sosialt. Jeg er jo egentlig en volleyballgutt, men det å drive idrett, og til dels toppidrett, det er jo noe jeg kjenner igjen. Men for det meste, så flytta jeg meg til Sørlandet på grunn av å få en ny start, altså, endre litt fokus. Det at jeg er en del av IK Start, det har på en måte trukket seg litt naturlig, vil jeg si. Nå er jo min inngangsbillett i IK Start mot det teknologiske, altså mot satsingen mot e-sport, og min bakgrunn med e-sport den er jo nokså begrensa, men forståelsen av teknologien bak, den har jo opparbeidet seg. Og jeg vil nå si at hvis jeg tenker bakover i tid fra.... Jeg er jo en 80-tallsgutt, 90-tallsgutt, to eldre brødre, så har jeg et anker i å forstå dagens ungdom, selv om tempoet for dagens ungdom er annerledes. Så...

 

Silvija: Robert, du sa du har noe grunnlag, eller en overføringsmulighet mellom det du driver med på dagtid og det du driver med i privat tid. Du jobber med smarte hus-løsninger gjennom Resonans Prosjekt, og... Før vi startet opptaket, så klagde jeg litte grann på mitt eget smarte hus-prosjekt, hvor vi har virkelig prøvd, men endte opp likevel med et system av systemer som ikke snakker sammen, hvor sikkerhetssystemet snakker ikke med ventilasjonssystemet, som ikke snakker med lyssystemet, som ikke snakker med varmesystemet, og jeg tror kanskje noe av det problemet kunne vært unngått, hadde man hatt en total forståelse av systemet, eller noen som kunne levert det, men det finnes veldig dårlig. Men det dreier seg etterhvert om at huset får mange sensorer, og disse sensorer kan automatisere en del prosesser. Og når det gjelder e-sport, så kan vi litt for lite om det, men sånn vag forståelse jeg har, er at du kan sensorbelegge for eksempel stadion og fotballsko, og etterhvert måle ganske mye i spillet, men også lage virtuelle opplevelser som på ett eller annet nivå simulerer det virkelige. Hjelp oss å forstå, hva er e-sport? Roter jeg meg bort helt nå?

 

Robert: Jeg syns det er så herlig å høre på, fordi alle har et anker i begrepet, også har de sitt syn på begrepet. Og det er litt av utfordringen. Om vi snakker om smarte hjem eller poptech, om vi snakker om gaming eller e-sport, så er dette litt nye begreper, og jeg vil vel si at hvis vi tar e-sport-biten, hvis vi toner det helt ned. Det handler om spill, og spill er naturlig for mennesket. Vi er... Menneskets tiltrekning til spill går på konkurranseinstinkt og en del sånne elementer. Ordet gaming og e-sport er da en videreutvikling. Så hvis du ser på e-sport, så kan du si at der har du det kommersielle, der du det økonomiske, der har du de store eventene. Så går du inn litt dypere inn i e-sport-grenen, også ser du på dette med hvordan kan jeg forbedre meg, ikke sant, hvordan kan jeg analysere, hvordan kan jeg forstå, hvordan kan jeg som menneske bli en spydspiss i den grenen jeg jobber på?

 

Silvija: Men jeg må spørre deg, for jeg trenger litt mer presise definisjoner. Ehm. Så e-sport, hvis jeg spiller fotball som e-sport, så øver ikke jeg på å bli en bedre fotballspiller, men en bedre analytiker? Forstår av fotballspillet, eller hva er det jeg blir god på når jeg er god på e-sporten fotball?

 

Robert: Hvis jeg snur på det, så vil jeg si at våre e-sport-utøvere er flinke fotballspillere. De må være fysisk oppegående, de må være taktiske, de må være raske. Du har mange av de samme elementene som du har på banen, men forskjellen er at en sitter med en konsoll som skal da konvertere den tanken, den presisjonen, inn i en virtuell verden. En kamp spilles jo på to ganger 45 minutter.

 

Silvija: Men hvis jeg spiller e-sport fotball, så spiller jeg faktisk fotball i det gamet?

 

Robert: Ja.

 

Silvija: Okei.

 

Robert: Men forskjellen er jo litt hvordan spillet er lagt opp. Men hvis vi tar FIFA, som jeg nå spiller, så er det basert på å plukke ut spillere og opprette et lag, og oppsettet er hentet fra den virkelige verden. Det er likt. Selve spillerne har ulike verdier og nivåer, og en har... Det er jo, hva skal jeg si, du har et univers av spillere du kan velge mellom, og de har du ikke i virkeligheten. Men det som gjør deg god, det er jo metodikken i forkant. Du kan ikke bare sette deg ned og spille og bli automatisk god, du må vite hvordan kroppen klarer å holde seg oppe i de to ganger seks minuttene du spiller FIFA. Også er du med i en turneringsform, som varer gjerne hele dagen, der du spiller disse to ganger 6 minuttene i forskjellige tider, og ser på andre og ser på oppsettet, så du kan si, i forhold til fotballen, så er du både treneren, du er manageren, du er innkjøperen, du er spilleren, du er kapteinen, du er alle disse rollene på en gang. 

 

Silvija: Hvordan lager du strategien for spillet? Hva er kontrollmulighetene?

 

Robert: Nei, det er jo måten en legger opp formasjonen på. Hvordan spillerne skal legges til rette for å møte motstanderen. Og da må du vite litt om motstanderen. Også må du se settingen. Er det sånn at den har en forsvarsposisjon, er det det som er... Eller skal jeg være en angrepsspiller, eller skal det være litt mer jevnt. I e-sport så har en sjans til å skifte taktikk veldig fort, og det har du ikke på samme måte i virkelig verden. Der må du vente til pausen, og en har innbytterspill, og... Så an kan si at e-sporten i FIFA-verden, det er jo en oppsummert del av virkeligheten, en konsentrert del av virkeligheten. Der veldig mye skjer på veldig kort tid. Så du må være forberedt. Det er der nøkkelen ligger. Og forberedelsen den tar tid. Så hvis du sier gaming og spill og sosialt, så kan man spille litt FIFA og ha det morsomt og gøy, men skal du inn i en turnering, så møter du andre som har brukt tid på å dedikere seg og har ulike taktikker, så de skifter fort og kan presisere og utøve i øyeblikket. Mens på laget, hvis du ser på et fotballag, så har de 45 minutter. De skal bygge opp et angrep som gjerne kan ta flere minutter, så det er veldig stor kontrast selv om ved første øyensyn, hvis du ser på en så viser de fra en ekte fotballkamp, også ser du på en skjerm som viser fra en e-sport-kamp, så er det mye til felles.

 

Silvija: Men... Hvorfor er dette interessant... Altså, FIFA spilles da med store internasjonale premier league team, IK Start, hvorfor er det interessant for dem?

 

Robert: Jeg vil svare med to svar. Først og fremst så er jo fotball verdens mest populære idrett. 4 milliarder mennesker som følger fotball i en eller annen form. Så derfor er det jo naturlig at hvis du går inn i spillverdenen, så vil på en måte et fotballspill være sentralt i den greinen. I forhold til IK Start, så har det bare vært et spørsmål om tid før dette kom til Norge. Så i 2019 så gikk norsk toppfotball sammen og bygde en norsk e-liga. Det vil si at spillere, altså lag i Norge på toppnivå, profesjonelle fotballag, fikk anledning til å ha et eget e-sport-lag, og stille i den ligaen. Og det var det ja til. Det er to sesonger i året, en på vårparten og en som pågår akkurat nå. Og da er vi to spillere som da konkurrerer mot andre lag i et klassisk fotballturneringsoppsett. Vinneren av det møter skandinaviske mestre. Så det er bakgrunnen for det.

 

Silvija: Men er det noe tilbakeføring, på en måte, altså en ting er jo kommersielle aspekter, det må du hjelpe oss å prøve å forstå, men det andre, er det noen læringsmuligheter eller utviklingsmuligheter for den fysiske sporten, ut av det som skjer i e-sporten?

 

Robert: Det er mange syn en kan ha mot e-sporten. Jeg vil gjerne trekke inn litt i forhold til alder og dette med breddeklubb og makellos, det ene er jo den, jeg føler spørsmålet ditt er litt sånn spissa, er det sånn at de på A-laget har gevinster av å spille e-sport, er det mer der du lurer? Jeg tenker, de fleste som spiller fotball på toppnivå, de bruker jo type PlayStation som en avkobling, ikke som en e-sport. Noen av de er selvfølgelig habile e-sport-spillere, men for å bli like god så må de dedikere mer av sin tid. Så de forstår spillet, og de håndterer, men man må huske fotballspillere er jo vant med å bruke kroppen.

 

Silvija: Men jeg bare tenker, de må da kunne lære mye strategi?

 

Robert: Ja, det er klart, men her har man et tempo som er annerledes. På fotballbanen så har du 45 minutter. Her har du 6 minutter, så den strategien er mer kortfatta og mer... Du må være mye raskere på avtrekkeren i e-sport. Og du ikke tenke noe nytt, du må handle hele veien. Det handler om det som skjer umiddelbart. Og det er egentlig... Man kan bygge opp en strategi og ha en plan, men man ser i e-sport-verdenen, du har teknologiske elementer, Ute på fotballbanen så har du menneskene, man har naturen, man har ballen og de personene man møter, men foran en spillkonsoll så har du det tekniske aspektet. Er det forsinkelser i den streamen du spiller, så påvirker det det når du trykker knappen tre ganger raskt, at den gjerne ikke registrerer det. Og det har en konsekvens, direkte konsekvens for spillet, på grunn av øyeblikket. Så du kan si det er mye mer konsentrert. E-sport blir noe helt annet, selv om det har veldig mye av de samme rammene. Men det som er litt viktig for oss i IK Start, er at måten vi jobber med spillerne, utvikler de, balanserer hvordan de skal være, jeg tenker på at de trener regelmessig, at de fysisk trener, tenker på kosthold, sånn at de har de ressursene de trenger for å kunne sendes ut på en turnering. Og det er ikke sånn at man trenger de hele året. Man trenger de til å prestere under konsentrerte forhold. Og det er det e-sport handler om, å ha ditt beste når det gjelder. Men dette, jeg vil si, altså nå har 2019 vært en ny sesong, vi har blitt introdusert til e-sport, vi har fått en ramme for å jobbe utifra det, ha et lag, og vi syns det har vært nytt for laget, nytt for alle. Noen av de som deltar, som er utøvere, de har profesjonelle kontrakter og spiller internasjonalt. Så det er jo litt å få en vektskål mellom hvor god er vår spiller som er plukket opp lokalt, mot de andre lagene som gjerne har spillere på et høyere nivå. Men en av våre spillere, han George, han har jo spilt over flere år, og har jo vunnet norgesmesterskap i 2013 og 2014, så kompetanse, vi sitter med en viss bakgrunn for å gjøre det mer. Og jeg føler vi er jo igjen i starten av det som kommer.

 

Silvija: Når jeg spør deg hvorfor er det spennende, så sier du at en ting er å lage tekniske løsninger, men det er noe med synergier dette gir. Altså, forstår jeg feil da, når jeg leser disse synergier mellom det virtuelle og det fysiske, men du tenker på noe annet?

 

Robert: Jeg syns du trekker en parallell, men det som jeg skrev, synergi og litt at... hvis du tenker på markedet her nå, nå er IK Start, de har et e-sport-lag. Hvilken effekt har det lokalt for Sørlandet, og i Oslo og alle andre plasser. Hvis du har synergier så skaper det et samspill mellom andre aktører i markedet, sånn at du totalt sett har et bedre tilbud. Det gjelder jo all form for teknologi. På IK Start i dag, så har vi jo et e-sport-tilbud for de som skal være utøvere. For de som skal spille og representere laget. Men det er og en inngangsbillett som er sosial gaming, som vi gjør på kampdager. Da må barn i barneskolealder altså komme og ta del, og det er jo ikke e-sport, det er gaming. Men det gir deg da en synergi mellom idretten, mellom den fysiske idretten og den virtuelle verden. Og det sørger for å være tilbud ut i markedet. Det er viktig at her og nå må man ut til barn og unge, det er de neste generasjonene det handler om, hver gang. Hvertfall for at vi skal være så gode vi kan.

 

Silvija: Men, heh... Gi dem valg før gitaren tar dem, eller omvendt, også ta den unge. Det er ikke noe problem for barn å finne vei til gaming i utgangspunktet?

 

Robert: Nei, det er ikke det, men jeg vil heller si at de trenger en retning, for hvilke tilbud har vi i dag på gaming? Det er jo et kommersielt tilbud og all over the place. Så hva om du har et lag, eller har en skole, eller har et tilbud der du har et program som gir en gevinst som gjør at du kan... Altså, gaming er sunt hvis du gjør det sunt, men gaming er usunt hvis du gjør det usunt. Det har jo litt med rammer...

 

Silvija: Og sunt, da mener du holdningsbyggende, sosialiserende, tema... Teambyggende?

 

Robert: Ja, men og individet, altså en kan ta... Hvis du skal prestere bra i e-sport, så må du være i fysisk god form, det er så enkelt som det. Når du presterer, det tapper deg for krefter, konsentrasjon, du må være oppegående på et profesjonelt nivå, og der trekker det tilbake til de spillerne vi har, de er aktive personer. Og det nytter ikke å bare gå inn og forvente å prestere på toppnivå, fordi det er kun noen få minutter. Det handler om å bygge det opp. Og litt tilbake til det som spør om synergi, det handler om at man må ha totalforståelse for hvilken effekt har det du gjør. Hvilken effekt har det for Sørlandet at IK Start har satsa med e-sport i det hele tatt? Jo, det betyr jo at det er et spissa tilbud. Det er en retning. Det er en målsetning, dagens unge kan da se på, okei, jeg liker å game, men hvis jeg jobber litt i FIFA-retningen så kan jeg gjerne gå den veien der, jeg kan gjerne bli en profesjonell utøver. Jeg kan gjerne forstå gevinst av gaming, som gjør at når jeg studerer eller begynner i jobb, så henter jeg min erfaring fra det. Det går på presisjon. Nå var det nettopp en.., jeg må trekken liten parallell her, vi lanserte jo denne sesongen på SpillExpo. Der hadde jo norske forsvaret en vanvittig stor stand. Hvorfor i all verden har de det? Jo, fordi de ser at det handler om presisjon og forståelse. Det er mange sånne grunnøkler, at hvis man går gjennom gamingskolen, så får man beherske de, og har lettere for å forstå andre elementer. Og det er litt det det handler om. Det er informasjon og sørge for at du har tilbud, og sørge for at du har ulike tilbud, så...

 

Silvija: Jeg tror at veldig mye av dette her dreier seg om, også i mange yrker, om du er pilot eller i hæren eller om du er en kirurg eller om du er astronaut, for den saks skyld, så går du gjennom simuleringer, da, der hvor det er ekstremt vanskelig å oppleve det fysiske. Men det virker som om hos deg, hos dere, det er mer det strategiske, altså du må fortsatt kunne handle veldig fort, men jeg forstår ikke hvorfor den der formen er så veldig kritisk. Jeg bare ser, altså, jeg kjenner ekstremt mange supergode programmerere som kan programmere natt og dag i 30 dager og er på, men lever altså på cola eller cola zero og... Du ville ikke definert dem som i supergod form, altså.

 

Robert: Nei, men ta det. Hva er det som er forskjellen der. Jo, der har du individer som sitter i kontroll over situasjonen selv. De sitter og programmerer, under sin tid, sin styring og under veldig lite innflytelse. Gaming er ikke det samme, for der spiller du mot noen. Så der får du hele tiden et kontrollorgan som, hvis du ikke er i form, så taper du, så enkelt som det. Og hvis du taper 30 kamper, ja da er du rett og slett ikke god nok. Så hva skal til for at du blir bedre? Jeg må se på det tekniske, jeg må se på... Er dert sånn at jeg tydde til ren redbull annenhver kamp fordi jeg måtte holde meg våken. Altså, du har et grunnaspekt som må være på plass for å kunne være en utøver. Og det nivået der er jo det jeg tenker er litt viktig å få fram her. Vi har jo mange som henvender seg og sier "hei, jeg vil gjerne spille for Start", ja, 15 år, 16 år. "Det er topp det", sier jeg, jeg skal kjøre en turnering, så jeg inviterer de inn også får de spille. Også får de spilt mot jevnaldrende, yngre, også får de av og til spille litt mot våre utøvere. Og da får du på en måte plassert de ganske fort. Også er det da gjerne en forståelse for hva er det som ligger bak, hvor mye tid bruker du på å spille. Jo, en ting er hvor mye tid de bruker på å spille, en annen ting er jo å se på andre spille, også er det jo kroppen og roen. Hvis jeg trener før jeg spiller, så har jeg ro i kroppen. Da kan jeg være raskere på, men denne dialogen får du ikke fram hvis du bare begynner å game. Det er ingen kart, det er ingen veikart i spill som sier "hei, har du tatt deg 5 minutter pause nå?" sant. Du vil prestere bedre. Så i forhold til han du beskrev, så når du sitter dagen lang og driver og koder, så er ikke han i noen konkurranse. Han sitter alene og styrer ting ensomt i en krok. Mens det jeg snakker om er at du er på tå hev hele veien. Var det bedre?

 

Silvija: Nei, jeg tror dere undervurderer hvor utrolig mye slack og annen type kommunikasjon foregår. Men jeg kjøper at du lærer veldig mye om spillet, og at du antakelig burde ha spilt litt fysisk også for å skjønne hva du holder på med. Ehm. Også, som mamma, så lurer jeg på, på en måte, hvordan bygger man inn sånne broadcast-mekanisker med at nå er det middag, nå er det tilbake til den virkelige verden.

 

Robert: Først må man se litt på barnet, jeg er far til fire selv. Dette med dialog er jo en utfordring. Man må gjerne sette rammen i forkant, og ikke komme og avbryte midt i, for det er det verste. Så jeg tenker, sett reglementet i forkant, men interesser deg for det spillet som barnet spiller. La barnet fortelle. Også tror jeg at den dagen ditt barn er med på en eller annen form for turnering og spiller, og du får se sett det, får kjent på det barnets nivå mot andre, så vil en forstå noe helt annet rundt dette temaet, enn når vi sitter her og snakker om det. Fordi det er derfor vi har disse tilbudene på stadion. Da får man henvende seg mot barn sånn at foreldre kan se at det er ikke sånn at man ønsker å ta bort fokus, vi snakker om her å kjøre parallelle elementer. Gaming er en del av hverdagen, enten en vil det eller ei. Hvis du har et tilbud, og det er innforbi rammer som man kjenner fra fotballen, at da definerer vi det som sunt. 

 

Silvija: Ehm. Robert. Har du noe sted hvor det er enkelt å begynne å åpne disse e-spillene, eller hvor skal vi begynne, vi som vil lære mer om det?

 

Robert: I Norge, så... Våre referanser for e-spillene er jo gamer.no. Det er jo en aktør som står bak mye av de store turneringene og ligaene, og det er de som har lagd det selve turneringsoppsettet. Så gamer.no er jo en fin referanse. De blir ofte henvist med intervjuer og diverse. Så det syns jeg er bra. Men jeg er litt opptatt av at, for å forstå det, det er en ting med det teoretiske å lese om andre, men du må prøve å få eierskap til opplevelsen med å ta del i noe lokalt, også se. Og det er klart at der er ikke tilbudet like godt. Men det vil være en eller annen samling, en eller annen form for gaming-relevant tilbud der du... Får se dine egne barn i aksjon. Og ser reaksjonen de får, og samholdet og det sosiale. Klart at hvis du kommer hjem og ser på sønnen på 10 år, så ser du bare to øyne som nistirrer inn i en skjerm i et mørkt rom og med headset på, da er jo han i en helt annen verden. Men hvis du forstår litt av det som skjer i den verdenen, så har du litt mer å bygge på. Og jeg tenker å få dialogen, og få barnet til å gi en konklusjon basert på å ha vært del i det, det er utrolig viktig. 

 

Silvija: Har du et lite sitat du vil legge igjen til våre lyttere?

 

Robert: Du, jeg har et sitat fra Prince som jeg syns er litt kult. "Technology is cool, but you got to use, it as opposed to letting it use you." Og det går jo på det at en bør hoppe i det og bruke teknologien, men man bør balansere det, ikke sant. Behersk det du bruker.

 

Silvija: Hvis folk skal huske en ting fra vår samtale, hva vil du at det skal være?

 

Robert: Hehe. Jeg føler jo gaming har stått sentralt i alt dette her. Så det handler egentlig om å sette seg rolig inn i temaet, og vite at gaming skaper synergier, og det har jeg interesse for, da.

 

Silvija: Robert Sach, e-sport-ansvarlig hos IK Start, vi fikk ikke snakket så mye om smarte hus, men det tar vi neste gang.

 

Robert: Det går fint.

 

Silvija: For Resonans Prosjekt AS. Men det var utrolig lærerikt og inspirerende å snakke med deg om e-sport og gaming.

 

Robert: Takk for at jeg fikk komme.

 

Silvija: Takk til dere som lyttet.

 

Du har lyttet til en podcast fra LØRN.TECH. En læringsdugnad om teknologi og samfunn. Følg oss på sosiale medier og på LØRN.TECH

 

Quiz for Case #C0556

Du må være Medlem for å dokumentere din læring med å ta quiz 

Allerede Medlem? Logg inn her:

Du må være Medlem for å kunne skrive svar på refleksjonsspørsmål

Allerede Medlem? Logg inn her: