LØRN Case #C0564
Hvorfor blir jeg sint når jeg spiller dataspill?
I denne episoden av #LØRN snakker Silvija og Ruth med Andreas som går i 5. klasse ved Skøyen Skole. Andreas er en lidenskapelig gamer som gjennom hvorfor det?-prosjektet har forsket på hvilke dataspill man bør spille og om de følelsene man får når man spiller. Hvorfor blir man ofte aggressiv når man spiller dataspill? Og hvordan kan man tilrettelegge for at barn kan spille og ikke kjenne på de sinte følelsene?

Andreas

Elev

Skøyen Skole (5)

"Jeg har lyst til å spille, men jeg blir sint noen ganger når jeg spiller.. dette synes jeg er rart så det ville jeg finne ut av ved å forske på det."

Varighet: 18 min

LYTTE

Ta quiz og få læringsbevis

0.00

Du må være medlem for å ta quiz

Ferdig med quiz?

Besvar refleksjonsoppgave

Navn?

Andreas Schley Vestre.

Skole?

Skøyen skole.

Alder, interesser og hobby?

10 år, Dataspill, liker å bygge ting, bandy, speider.

Hvem er du, og hvordan ble du interessert i teknologi/innovasjon?

Jeg er Andreas og går på Skøyen skole. Jeg ble interessert i dataspill når storebroren min fikk minecraft på iPaden. Interessant fordi barn og ungdom gamer veldig mye. Mange hevder at noen spill leder til aggressiv adferd og kobler det til voldshendelser. Denne undersøkelsen gir et litt annet perspektiv fra en lidenskapelig gamer.

Hva er det viktigste du vil vise med prosjektet ditt?

Hvilke dataspill man bør spille.

Hva slags teknologi brukes der?

Data og tv.

Hvorfor er det spennende?

Det er spennende på grunn av at jeg liker å spille data og TV-spill, men så blir jeg veldig sint også når jeg spiller.

Hva synes du er interessante dilemmaer fra prosjektet?

At det går an å synes noe er veldig gøy men så kan man fort bli veldig sint og lei.

Samarbeider du med andre om prosjektet, og hvordan?

Nei.

Hvem inspirerer deg, internasjonalt og nasjonalt?

Victor i flipklipp på Nrksuper.

Hva tror du er viktig å kunne for fremtiden?

Vite hvordan og hvorfor man blir påvirket av spill.

Anbefalt lesing/seing om ditt felt?

Jeg har søkt på internett for å finne ut mer.

Navn?

Andreas Schley Vestre.

Skole?

Skøyen skole.

Alder, interesser og hobby?

10 år, Dataspill, liker å bygge ting, bandy, speider.

Hvem er du, og hvordan ble du interessert i teknologi/innovasjon?

Jeg er Andreas og går på Skøyen skole. Jeg ble interessert i dataspill når storebroren min fikk minecraft på iPaden. Interessant fordi barn og ungdom gamer veldig mye. Mange hevder at noen spill leder til aggressiv adferd og kobler det til voldshendelser. Denne undersøkelsen gir et litt annet perspektiv fra en lidenskapelig gamer.

Hva er det viktigste du vil vise med prosjektet ditt?

Hvilke dataspill man bør spille.

Hva slags teknologi brukes der?

Data og tv.

Hvorfor er det spennende?

Det er spennende på grunn av at jeg liker å spille data og TV-spill, men så blir jeg veldig sint også når jeg spiller.

Hva synes du er interessante dilemmaer fra prosjektet?

At det går an å synes noe er veldig gøy men så kan man fort bli veldig sint og lei.

Samarbeider du med andre om prosjektet, og hvordan?

Nei.

Hvem inspirerer deg, internasjonalt og nasjonalt?

Victor i flipklipp på Nrksuper.

Hva tror du er viktig å kunne for fremtiden?

Vite hvordan og hvorfor man blir påvirket av spill.

Anbefalt lesing/seing om ditt felt?

Jeg har søkt på internett for å finne ut mer.

Vis mer
Tema: Bøker og nye utdanningsmodeller
Organisasjon: Skøyen Skole (5)
Perspektiv: Ungdom
Dato: 191217
Sted: OSLO
Vert: Silvija Seres

Dette er hva du vil lære:


Ulike E-spillTilrettelegging
Tidsstyring

Mer læring:

Skøyen skole Hvorfordet

Del denne Casen

Din neste LØRNing

Din neste LØRNing

Din neste LØRNing

Dette er LØRN Cases

En LØRN CASE er en kort og praktisk, lett og morsom, innovasjonshistorie. Den er fortalt på 30 minutter, er samtalebasert, og virker like bra som podkast, video eller tekst. Lytt og lær der det passer deg best! Vi dekker 15 tematiske områder om teknologi, innovasjon og ledelse, og 10 perspektiver som gründer, forsker etc. På denne siden kan du lytte, se eller lese gratis, men vi anbefaler deg å registrere deg, slik at vi kan lage personaliserte læringsstier for nettopp deg. 

Vi vil gjerne hjelpe deg komme i gang og fortsette å drive med livslang læring.

En LØRN CASE er en kort og praktisk, lett og morsom, innovasjonshistorie. Den er fortalt på 30 minutter, er samtalebasert, og virker like bra som podkast, video eller tekst. Lytt og lær der det passer deg best! Vi dekker 15 tematiske områder om teknologi, innovasjon og ledelse, og 10 perspektiver som gründer, forsker etc. På denne siden kan du lytte, se eller lese gratis, men vi anbefaler deg å registrere deg, slik at vi kan lage personaliserte læringsstier for nettopp deg. Vi vil gjerne hjelpe deg komme i gang og fortsette å drive med livslang læring.

Vis

Flere caser i samme tema

More Cases in the same topic

#C0135
Bøker og nye utdanningsmodeller

Karin Berentsen

Gründer

Arct

#C0134
Bøker og nye utdanningsmodeller

Ole Goethe

Professor 

Høyskolen Kristiania

#C0133
Bøker og nye utdanningsmodeller

Sigurd Ringstad

Head of Events i Kahoot!

Kahoot

Utskrift av samtalen: Hvorfor blir jeg sint når jeg spiller dataspill?

Silvija Seres: Hei og velkommen til Lørn. Tema idag er Kidstech. Navnet mitt er Silvija Seres. Jeg er så heldig idag at jeg får snakke med Andreas i femte trinn på skøyen skole som har forsket i regi av Hvorfor Det om: hvorfor blir jeg sint når jeg spiller dataspill? Velkommen Andreas.

Andreas: Takk.

Silvija: Jeg har fire barn: to gutter og to jenter. Og særlig guttene spiller dataspill, så dette lurte jeg på også. Kjempe relevant spørsmål du har valgt å forske på. Men hvorfor lurte du på det?

Andreas: Jeg har lyst til å spille, og jeg vil jo spille, men så blir jeg sint av det noen ganger og det synes jeg jo er veldig rart.

Silvija: Ja, og du vet ikke helt hvorfor?

Andreas: Nei.

Silvija: Og hva har du da gjort for å finne ut av dette?

Andreas: JA, da har jeg forsket på det. Også har jeg søkt på nettet og spilt spill også har jeg tatt sånn….hvor….mye...hvor...hvor sint jeg blir av spillene

 

Silvija: Hvorfan måler du det?

Andreas: Jeg har satt opp den der…”glad, normal, lei seg, sint”...

Silvija: Tabell?

Andreas: Ja.

Silvija: Med forksjellige spill?

Andreas: Ja, også har jeg skrevet hvorfor. Ehm, også er det...jeg...det som er skjedd flest ganger er jo at jeg har blitt sur når jeg må legge bort spillet.

Silvija: Ja. Det kjenner jeg også igjen, at jeg tror vi undervurderer hvor oppslukt man blir av den verdenen man er i og hvor vondt det er å bli dratt ut på feil tidspunkt.

Andreas: Ja.

Silvija: Ja. Men det er ganske mange spill du har testet. Du har testet Minecraft, Fortnite, Fifa, Roblocks, ,og hva mer? 

 

Andreas: Wii Sport Resport. 

 

Silvija: Du valgte litt forskjellige spill fordi de har forskjellig natur også? Noen er bygge spill, og noen er...kan du ikke si litt hva de forskjellige spillene er?

Andreas: Minecraft er sånn du kan bygge også er det...først så var jo Minecraft et mind-spill men nå har det blitt at alt er firkantet hvor du kan overleve og gå rundt. Fortnite er et krigerspill og der må du vinne kamper, ja. Også Fifa er et fotballspill og der kan du også vinne.

Silvija: Ja. Men de har forskjellige grader? Også samarbeidspill, ikke sant. Jeg ser at hos deg så er det mye teaming og - det er vel også det i Minecraft?

Andreas: Ja. Minecraft og Fortnite er teaming spill. Sea of Thieves og Roblocks er team spill, men så er det Fifa og Go Simulator og Wii Sport Resort der kan man jo ikke spille flere sammen.


Silvija: Hva i all verden gjør Go Simulator?

Andreas: Du kan gå rundt også kan du gjøre challenges.

Silvija: Du er en geit?

Andreas: Ja! Også kan du gå rundt og tulle

Silvija: Og det er gøy?

Andreas: Ja. Også kan du få nye geiter.

Silvija: Og Wii Sport Resort?

Andreas: Der er meningen egentlig at man skal vinne mot hverandre istedenfor å teame.

Silvija: I litt forskjellig sport eller?

Andreas: Ja.

Silvija: Men det jeg ser er at det eneste spillet som gjør at du blir litt lei deg er Minecraft. Hvorfor blir man lei seg av Minecraft? Er det fordi at noen av kyrene dør, eller? At man blir glad i den verdenen man bygger?

Andreas: Ehm, hvis det kommer en creaper eller hvis jeg dør og mister alle tingene mine, da blir jeg kjempe lei meg fordi da må jeg bygge opp alt igjen. sånn som en gang da jeg spilte med storebroren min så brente huset ned.

Silvija: Ja. Og da har du brukt ganske lang tid på å bygge huset?

Andreas: Ja.

Ruth Aga: Så noe du har laget selv; hvis noen kommer å ødelegger det - er det det som er det tristeste?

Andreas: Ja, mest.

Silvija: For Ruth...Ruth Aga som er ildsjelen bak Hvorfor Det, jeg lurer på om du kunne kommentere litt rundt dette prosjektet. Jeg synes det er utrolig fasinerende, delvis fordi….altså, vi snakket om konklusjonen da vi startet opptaket, og dette med at det ikke nødvendigvis er volden i spillet som gjør at vi blir sinte, men det er på en måte mestringsfølelsen som spilles på så sterkt. Men dette er så sentralt i utrolig mange hjem akkurat nå. Så si litt mer om prosjektet

Ruth Aga: Jeg tenker at du har valgt et veldig spennende spørsmål. Og det jeg ser er at vi voksne veldig ofte mener ganske mye om spill, og vi mener ganske mye om barna våre som spiller. Men vi skjønner egentlig ganske lite av den verdenen dere er i, og de følelsene de vekker og hvorfor de gjør det. Vi skjønner heller ikke så godt hva dere lærer av det. Vi tenker oss at det er farlig om at dere er mye forann skjermen, og vi tenker at det er farlig - hvis dere blir voldelige. Vi er litt redde for det.

Silvija: Ja.

Ruth Aga: Og jeg tror med at du viser oss at det er forskjellige spill, at det er forskjellige følelser og at du kan fortelle når du får de ulike følelsene skjønner jeg litt mer. Og jeg kan skjønne at hvis jeg har laget noe i min verden, og noen ødelegger det, så ville jeg også blitt kjempe lei meg når jeg har skapt noe. Og jeg liker heller ikke å bli avbrutt når jeg er midt i noe. Det skjønner jeg også godt. Særlig hvis jeg har en avtale med noen og noen trekker meg ut av det. Og det tror jeg at det du viser er veldig viktig for oss voksne å forstå. Også tror jeg det er veldig viktig for oss mennesker å forstå seg selv. så det du gjør med å sjekke ut “hvorfor får jeg de følelsene jeg får” er en fin måte å lære om deg selv på.

Silvija: Men undersøkelsene dine gikk på at du spilte forskjellige spill, også var du flink til å skrive ned de forskjellige følelsene?

Andreas: Ja. Bare at det er noen ark som er krøllete, og det er på grunn av at jeg har blitt så sint av spillet!

Silvija: Hehe, på plakaten ja. Men det betyr også at du bryr deg. Og det er noe med å kanalisere det. Men jeg må spørre - rett og slett for egen bruk mot mine gutter: går det ann å si at “okey, nå har dere en time, og så er det middag”? Eller er det aldri nok?

Andreas: Ehm hvis du spiller Roblocs og Go Simulator, så passer det bedre å legge bort, og da blir man ikke så sint når man legger det bort fordi at det lagrer. Men, eller, Minecraft kan man også lagre, men det tar lang tid før verdenen blir lagret.

Silvija: Ja. Mens Fortnite der må du rett og slett være med så lenge det holder på?

Andreas: Ja, City of Thieves kan man legge bort men liskom, hvis man har noen skatter da kan man bli veldig irritert om man må legge det bort fordi at man får penger for å selge dem. Da kan du kjøpe deg ny skin.

Silvija: Men jeg må fortelle deg mitt mamma perspektiv på dette her: jeg er ganske misunnerlig, sjalu, på disse spillene fordi jeg føler at de stjeler barna mine ut av min verden og inn i sin egen verden. Også vil jeg så gjerne ha de hos meg i hvertfall i deler av dagen. Sånn som når det er middag, gjerne at de skal være med meg før de legger seg og sånt. Om ikke vi leser sammen ihvertfall prate litt sammen om ikke annet. Men da må vi kunne begrense disse tidsrammene, men hvordan i all verden skal vi gjøre det som passer med denne spillingen?

Andreas: Kanskje bli enige hvis du har god tid så kan du spille spill som tar lengre tid, og da hvis du spiller spill...eller hvis du har dårlig tid så kan du spille spill som er enklere å legge bort.

Silvija: Ja, det var veldig lurt. Men så er jeg nysgjerrig - du har også lest en del for å prøve å forstå dette her. Kan du ikke si litt om det du har lest?

Andreas: Jeg har lest fra...jeg har søkt på nettsider og lest hva som er der. Og der har det stått veldig mye fakta. Og der står det for eksempel at det er ikke volden som gjør spillene….eller… som gjør at spillene ikke legges bort. Men det er vanskelighetsgraden. Eller...én ting: vanskelighetsgraden som for eksempel hvis du spiller et spill som for eksempel jeg har jo spilt mange spill, men ingen av dem spillene….ingen spill som jeg har spilt her har vanskelighetsgrad. Så, men for eksempel Mr Gun der skal du liksom, ja, liksom , det er et skytespill, men så blir det vanskeligere og da varer gamet lenger.

Ruth Aga: Så det øker vanskelighetsgraden underveis? Så en del spill tilpasser seg det du lærer og det blir bare vanskeligere og vanskeligere?

Silvija: Det er veldig spennende programmering egentlig om hvordan man finner ut akkurat hvilket nivå spilleren er på og så øker man kompleksitetet - eller vanskelighetsgraden - i spillet akkurat litt over det, ikke sant. Man skal alltid føle at det er innenfor rekkevidden, men veldig vanskelig. Men også designet littegrann for at man skal bli frustrert.

Andreas: Ja.

Silvija: Og så er spørsmålet: tror du det går ann å spille uten at man blir sint?

Andreas: Kanskje. Jeg er litt usikker. Men, jeg er ikke helt sikker… men jeg vet ihvetfall om et spill som du kan spille uten å bli sint på, og det er Go Simulator. Jeg har verken blitt sur, lei meg eller sint fordi man kan lagre spillet, men så er det “jeg er glad; jeg klarer en utfordring”, men så er jeg helt normal når jeg løper rundt.

Silvija: Ja. Du føler at du får litt utløpt for energi også?

Andreas: Ja.

Ruth Aga: Men har du merket noen forskjell på deg? Det er jo ikke bare om hva du føler, men også hva du gjør når du blir sint? Og her ser vi da at du har krøllet et par ark. Er det forskjell på hva du gjør når du er sint nå i forhold til for kanskje tre år siden? Har du merket noe forskjell?

Andreas: Ja, litt. Eller. Jeg er ikke helt sikker.

Silvija: Jeg mistenker at det er forskjellige personligheter som reagerer forskjellig, og at noe kan vi endre ved å lære å liksom... med å - la oss si slappe av, mens noe er veldig vanskelig. Det kan man se forskjellen….jenter og gutter velger forskjellige spill. Det er ikke så mange jenter som spiller. Eller Minecraft er det sikert mange jenter som spiller. Og sikkert Go Simulator. Men de velger ofte type samarbeidspill.

Andreas: Roblocks også.

Silvija: Roblocks liker de veldig godt! Særlig noen verdener i Roblocks, ikke sant. Særlig shoppe verdenen og sånt, hehe! Kake verdenen! Det er veldig forskjell på….man har samme tilbud, men så er det kjønnsortering her.

Ruth Aga: Ja, kanskje søker man forskjellige følelser.

Silvija: Ja - det er en interessant tanke! Gutta liker å bli litt utfordret mens jentene vil helst samarbeide.

Andreas: Kanskje, men Fortnite - jeg pleier å ville spille med venenen mine og da pleier jo jeg å joine dem på sånn kamp. Nesten alle guttene spiller Fortnite.

Silvija: Ikke så mange jenter.

Andreas: Nei.

Silvija: Men du. Hva fant du ut hvis du skal finne et par av de viktigste tingene? Hva syntes du var det mest interessante du lærte?

Andreas: Ehm, at det var faktisk et spill jeg ikke ble sur, lei meg eller sint av. At det spillet det ble jeg bare glad og normal av.

Silvija: Ja. For meg var det du sa at det ikke er vold graden som avgjør om man blir sint, men vanskelighetsgrad kravene. Det var veldig spenennde å høre. Da skal vi nødvendigvis ikke være så redde for voldelige spill. Hva tenker du Ruth?

Ruth Aga: Jeg tenker at det viktige er å se på sine egne følelser og at alle følelser skal være greit. Det jeg synes er mest spennende er at du undersøker å skjønne dine egne følelser, og at jeg også som voksen skjønner det bedre. Det gir meg en annen måte å se på spill på - ikke bare som en irritasjon i familien for de voksne, men at du faktisk lever og opplever at det skjer ting der da som jeg kan interessere meg av,

Andreas: Noen spill som ville vært veldig vanskelig å avslutte er sånn der 3D briller fordi da går du inn i en verden. Da kan du ikke se rundt deg. Da ser du bare det som er i verdenen. Og da kan man jo på en måte tenke at man er i den verdenen for alltid. Også er det liksom ekstra vanskelig å legge bort. Jeg spilte 3D engang på grunn av at jeg var på forskefabrikken. Og  da var det veldig gøy også var...jeg ville jo prøve flere ganger. Jeg ville prøve mange-mange ganger, men så fikk man bare prøve én og da ble jo jeg veldig irritert.

Silvija: Jeg tror det er veldig viktig det du sier nå. Jeg tror det vil komme helt nye utfordringer i forhold til det med å på en måte forsvinne inn i spill når det blir så spennende grafikk for hjernen vår at vi virkelig tror at det er ekte.

Ruth Aga: Ja, og at den verdenen er kulere, morsommere og mer spennende enn den vanlige verdene.

Silvija: Men så har du tenkt på dette her lenge før de voksne, så dette tenker jeg er veldig viktig at vi deler med andre voksnen også. Andreas. Tusen takk for at du var med oss i Lørn og lærte oss nye og bedre måter å tenke rundt effekten spillene har for oss alle sammen. Takk til dere som lyttet. 

 

Quiz for Case #C0564

Du må være Medlem for å dokumentere din læring med å ta quiz 

Allerede Medlem? Logg inn her:

Du må være Medlem for å kunne skrive svar på refleksjonsspørsmål

Allerede Medlem? Logg inn her: