LØRN Case #C0586
Teknologi og musikk blir nye brukeropplevelser
Hva har 3Dprinting med piano, eller musikk å gjøre? Og hvordan vil musikk se ut i fremtiden, trenger vi å føle eller ta på et instrumentet som piano eller gitar, for å skape god musikk? I denne episoden av #LØRN snakker Silvija med CEO, Alpha Piano, Katharina Mosheim, om å bruke ny teknologi i kombinasjon med innovativ design for å inspirere musikere til å skape nye former for kunst og musikalske uttrykk.

Katharina Mosheim

VP Head of Buisiness Transformation

Alpha Pianos

"Uansett hvilken bransje du er i, er det viktig å følge med og forstå nye teknologier og dens betydning for din bransje, dine kunder, din forretning(smodell)."

Dette er LØRN Cases

En LØRN CASE er en kort og praktisk, lett og morsom, innovasjonshistorie. Den er fortalt på 30 minutter, er samtalebasert, og virker like bra som podkast, video eller tekst. Lytt og lær der det passer deg best! Vi dekker 15 tematiske områder om teknologi, innovasjon og ledelse, og 10 perspektiver som gründer, forsker etc. På denne siden kan du lytte, se eller lese gratis, men vi anbefaler deg å registrere deg, slik at vi kan lage personaliserte læringsstier for nettopp deg. 

Vi vil gjerne hjelpe deg komme i gang og fortsette å drive med livslang læring.

En LØRN CASE er en kort og praktisk, lett og morsom, innovasjonshistorie. Den er fortalt på 30 minutter, er samtalebasert, og virker like bra som podkast, video eller tekst. Lytt og lær der det passer deg best! Vi dekker 15 tematiske områder om teknologi, innovasjon og ledelse, og 10 perspektiver som gründer, forsker etc. På denne siden kan du lytte, se eller lese gratis, men vi anbefaler deg å registrere deg, slik at vi kan lage personaliserte læringsstier for nettopp deg. Vi vil gjerne hjelpe deg komme i gang og fortsette å drive med livslang læring.

Vis

Velg ditt format

Varighet: 26 min

Ta quiz og få læringsbevis

Du må være medlem for å ta quiz

Ferdig med quiz?

Besvar refleksjonsoppgave

Du må være medlem for å gjøre refleksjonsoppgave.

Hvem er du, og hvordan ble du interessert i innovasjon?

Født og oppvokst i Østerrike, med en pappa som tidlig har vekket interesse for naturvitenskap og teknologi, og lært meg mye om det praktiske håndverk (elektronikk, elektroteknikk, andre håndverk, etc.). Fikk kjøre mange «eksperimenter» innenfor elektronikk sammen med pappaen min, ble tidlig interessert i programmering da jeg fikk min første PC som 10 åring.

Hva er det viktigste dere gjør på jobben?

Har egentlig flere jobber. Det som er hovedoppgaven min akkurat nå, er å lede «Alpha Pianos», et selskap som vi har tatt over i fjor og som har som mål å utvikle helt nye og unike digitalpianos og keyboards (eller MidiControllere) som inspirerer musikere til nye måter å uttrykke seg på.

Hva fokuserer du på innen teknologi/innovasjon?

Akkurat nå går det mye i å forstå og teste ny sensorteknologi og materialer og hvordan disse kan brukes i våre instrumenter til å skape unike opplevelser for musikere. Samtidig prøver vi ut nye teknologier som 3D-printing/simulasjon Et tredje fokus er nye teknologier for å (gjen)skape «sounds» for digitale instrumenter.

Hvorfor er det spennende?

Når jeg ser hvilken inspirasjon mPIANO´en vår gir sånne klassisk trente pianister som meg til å uttrykke seg musikalsk på en hel ny måte, samt hvordan det kan inspirere andre som ikke har spilt piano eller et instrument fra før til å begynne med musikk blir jeg veldig glad og mener at det vil bidra til å videreutvikle våre kreative sider.

Hva synes du er de mest interessante kontroverser?

Er litt overrasket over at musikkbransjen (og spesielt instrumentbygging) er egentlig en ganske konservativ og innadvendt bransje.

Dine egne relevante prosjekter siste året?

Utvikling av mPIANO og mBOARD, Alpha Pianos sine nye flag ship produkter og alle de mange nye ting som jeg lærte om musikkbransjen, elektronikk, sensorteknologi.

Dine andre favoritteksempler på lignende prosjekter, internasjonalt og nasjonalt?

Roli´s Seaboard and Block, Expressivee´s Osmose.

Hva tror du er relevant kunnskap for fremtiden?

Jeg tror det blir viktigere og viktigere for enhver å ha en basisforståelse for IT/datatech og ta innimellom litt «oppfriskning» av grunnlagene innenfor naturvitenskap.

Hva gjør vi unikt godt i Norge av dette?

Generelt synes jeg at vi er veldig fremoverlent overfor nye teknologier i Norge, nordmenn er villige til å prøve ut nye ting og er «early adopters» hva gjelder nye teknologier.

Et favoritt fremtidssitat?

Life is like riding a bicycle. In order to keep your balance you must keep moving. (A. Einstein)

Viktigste poeng fra vår samtale?

Uansett hvilken bransje du er i, er det viktig å følge med og forstå nye teknologier og dens betydning for din bransje, dine kunder, din forretning(smodell).

Hvem er du, og hvordan ble du interessert i innovasjon?

Født og oppvokst i Østerrike, med en pappa som tidlig har vekket interesse for naturvitenskap og teknologi, og lært meg mye om det praktiske håndverk (elektronikk, elektroteknikk, andre håndverk, etc.). Fikk kjøre mange «eksperimenter» innenfor elektronikk sammen med pappaen min, ble tidlig interessert i programmering da jeg fikk min første PC som 10 åring.

Hva er det viktigste dere gjør på jobben?

Har egentlig flere jobber. Det som er hovedoppgaven min akkurat nå, er å lede «Alpha Pianos», et selskap som vi har tatt over i fjor og som har som mål å utvikle helt nye og unike digitalpianos og keyboards (eller MidiControllere) som inspirerer musikere til nye måter å uttrykke seg på.

Hva fokuserer du på innen teknologi/innovasjon?

Akkurat nå går det mye i å forstå og teste ny sensorteknologi og materialer og hvordan disse kan brukes i våre instrumenter til å skape unike opplevelser for musikere. Samtidig prøver vi ut nye teknologier som 3D-printing/simulasjon Et tredje fokus er nye teknologier for å (gjen)skape «sounds» for digitale instrumenter.

Hvorfor er det spennende?

Når jeg ser hvilken inspirasjon mPIANO´en vår gir sånne klassisk trente pianister som meg til å uttrykke seg musikalsk på en hel ny måte, samt hvordan det kan inspirere andre som ikke har spilt piano eller et instrument fra før til å begynne med musikk blir jeg veldig glad og mener at det vil bidra til å videreutvikle våre kreative sider.

Hva synes du er de mest interessante kontroverser?

Er litt overrasket over at musikkbransjen (og spesielt instrumentbygging) er egentlig en ganske konservativ og innadvendt bransje.

Dine egne relevante prosjekter siste året?

Utvikling av mPIANO og mBOARD, Alpha Pianos sine nye flag ship produkter og alle de mange nye ting som jeg lærte om musikkbransjen, elektronikk, sensorteknologi.

Dine andre favoritteksempler på lignende prosjekter, internasjonalt og nasjonalt?

Roli´s Seaboard and Block, Expressivee´s Osmose.

Hva tror du er relevant kunnskap for fremtiden?

Jeg tror det blir viktigere og viktigere for enhver å ha en basisforståelse for IT/datatech og ta innimellom litt «oppfriskning» av grunnlagene innenfor naturvitenskap.

Hva gjør vi unikt godt i Norge av dette?

Generelt synes jeg at vi er veldig fremoverlent overfor nye teknologier i Norge, nordmenn er villige til å prøve ut nye ting og er «early adopters» hva gjelder nye teknologier.

Et favoritt fremtidssitat?

Life is like riding a bicycle. In order to keep your balance you must keep moving. (A. Einstein)

Viktigste poeng fra vår samtale?

Uansett hvilken bransje du er i, er det viktig å følge med og forstå nye teknologier og dens betydning for din bransje, dine kunder, din forretning(smodell).

Vis mer
Tema: Moderne ledelse
Organisasjon: Alpha Pianos
Perspektiv: Gründerskap
Dato: 200127
Sted: OSLO
Vert: SS

Dette er hva du vil lære:


Emusikk sensorteknologi
Gründerskap
Ny brukeropplevelse

Litteratur:Simon Sinek – The Infinite Game Michael Lewrick – Design Thinking Playbook Mange bransjeblader innenfor musikk, samt teknisk spec og diskusjoner på http://midi.org/ https://www.alpha-pianos.com/

Del denne Casen

Din neste LØRNing

Din neste LØRNing

Din neste LØRNing

Flere caser i samme tema

#C0250
Moderne ledelse

Marie Louise Sunde

Lege og gründer

HunSpanderer

#C0269
Moderne ledelse

Benth Eik

Administrerende direktør

BlockWatne

#C0313
Moderne ledelse

Petter Sveen

Country Manager

Lineducation

Lytt #C0586

Tekst for Case #C0586

Velkommen til Lørn Tech - en læringsdugand om teknologi og samfunn med Silvija Seres og venner.


SS: Hei og velkommen til Lørn. Temaet i dag er Arttech altså kunst og teknologi i forskjellige kombinasjoner. Jeg er Silvija Serses og gjesten min er Katharina Mosheim som er daglig leder ved Alpha Pianos. Velkommen Katharina.

KM: Takk skal du ha Silvija.

SS: Da vi først snakket, eller da vi først tok kontakt med deg, så tenkte jeg fortsatt Telia. Og nå er det altså elektroniske pianoer. Utrolig morsom overgang, så det skal vi snakke om. Kanskje litt sånn meningen med livet også som en del av det. Før vi snakker om teknologi telco og teknologi i piano verden så håper jeg at vi kan snakke litt om Katharina og hennes forhold til teknologi og innovasjon. Hvem er du og hva driver deg?

KM: Hvem er jeg? Jeg er vel en jente fra Østerrike som har flyttet til Norge for omtrent 16 år siden. Så født og oppvokst i Østerrike. Alltid vært interessert i mange forskjellige ting. Alltid spurt hvorfor, og hvordan funker det. Så jeg var glad for å vokse opp i et hus hvor det alltid var velkommen å spørre hvorfor og hvordan funker det. Som mine foreldre alltid hjalp oss meg og mine brødre og å finne ut hvorfor det og sånn. Forklare ting. Også hadde jeg en pappa som var… Egentlig brakte meg til teknologi. Så han var egentlig utdannet innen elektronikk, og jeg fikk lov til å være med i verkstedet og virkelig kjøre eksperimenter på elektronikk og sånn småting, og gjøre ting veldig tidlig. Også fikk jeg også ganske tidlig en pc. Jeg var vel 10 år gammel i 1986, da. Og fikk min første PC og var veldig stas. Fikk egentlig veldig mye ut av å jobbe med, eller lære å kjenne en datatek tidlig.

SS: Ja. Du har også bodd i mange land. Frankrike, Tyskland, England, Sverige, Kina, Taiwan…

KM: Ja, jeg har jobbet ganske mye innenfor teknologi egentlig gjennom de årene. Jobbet i Siemens mobiltelefoner. Var ansvarlig for telefoner der og var mye i Kina og mye i Taiwan. Også hadde jeg team også i USA. Også jobbet jeg mye gjennom konsulent yrket mitt. Så jobbet jeg mye i Sverige og UK.

SS: Ja. Hvorfor valgte du Norge til slutt?

KM: Det er en lang historie.

SS: Involverer det noe mann og barn, eller?

KM: Min mann er fra Østerrike så vi begge to flyttet til Norge bevisst, da. For vi synes det er kult med kulturen her i Norge, samtidig så er det veldig bra måte å jobbe på. Så det er en balanse.

SS: “Work life” balance…

KM: Ja, “work life” balance. Så det var egentlig det som tiltrakk oss til Norge. Og jeg husker veldig godt da jeg satt foran et skiskytings… Jeg liker veldig godt skiskyting og har drevet med det også. Satt foran skiskyting i VM i 1982 i Oslo, og husker der at jeg likte Oslo den gangen selv om jeg aldri har vært der. Så det var litt sånn ja… En liten drøm som gikk i oppfyllelse.

SS: Det er et godt sted å leve. Jeg har litt de samme svarene som deg. Liker det veldig godt! Okei, men du jobbet.. Altså hvis vi tar de store bolkene, da. Så tenker jeg Siemens, så tenker jeg Accenture, så tenker jeg Telia, så tenker jeg Alpha Pianos. Går jeg glipp av noe veldig stort og viktig nå?

KM: Ja, så var det Capgemini også var det en del andre.. Siemens network, det er jo litt, ja..

SS: Men hvis vi tar de to siste da. I Telia så var du en del av ledelsen. Også har du nå hoppet av for å drive med et piano merke? Noe jeg ikke skjønte før du viste meg et bilde av den pianoen du driver og lager. Men fortell først hva var det kuleste med å jobbe i Telia. Hva var det viktigste og beste du gjorde der? Og hvorfor bestemte du deg for å gå til Alpha?

KM: Det som var kult i Telia var at Telia har gått igjennom en veldig stor reise de årene jeg var der. Egentlig allerede før, men mellom 16 og 18. Slutten av 18. Da jeg jobbet i Telia var jeg ansvarlig for hele transformasjonen. Så egentlig å endre Telia til å bli en ny og stor player i Telecom verden. Fra bare mobil til mobil og fastnett. Så vi hadde en del oppkjøp, vi kjøpte blant annet Phonero, vi kjøpte Get. Og måtte inkludere dem i selskapet vårt og endre vår måte å jobbe på. Så har vi begynt med botics, vi har begynt å se mer på kundeopplevelsen. Så det var veldig mange ting som endret seg der, og som hadde å gjøre med at hele bransjen endrer seg. Hele tilnærmingen til foreningen endret seg. Og det å være med der, det å kunne være med å påvirke og endre selskapet, det var veldig spennende. Og det gjorde jeg i nesten 3 år. Også dukket opp muligheten å gjøre noe helt annet, da.

SS: Grunder?

KM: Å bli en grunder. Og det begynte egentlig sånn sakte men sikkert mens jeg jobbet i Telia, så kjøpte jeg blant annet et Piano av det selskapet som vi nettopp kjøpte. Og fant ut etterhvert at de var i litt trøbbel og trengte litt hjelp. Også kom det egentlig litt sånn min bakgrunn som konsulent, samtidig som muligheten å virkelig gjøre noe selv, da. Og det gjorde nok at jeg valgte å hoppe av selv om det var ganske stort sprang da. Fra et stort corporate verden til et relativt lite selskap, så man må på en måte gjøre mye selv og starte fra scratch.

SS: Jeg må spørre deg før vi går videre. Jeg tror det er ganske mange kvinner og menn som er i midtlivskrise. Man er flink, man liker jobben sin, man liker egentlig alt, men man har en drøm om å prøve å bygge noe selv. Og være på en måte til syvende og sist den som må levere og rett og slett lage en baby til, da. Men det er veldig mange som drømmer og veldig få som tør. Si litt om den risikoen og hvordan du håndterte den?

KM: Risikoen, ja. Egentlig tok vi et ganske stort risiko fordi min mann hadde hoppet av året før fra corporate life. Og hadde begynt som konsulent. Så tenkte vi at ja men, hva er det verste som kan skje? At vi taper litt kapital? Vi har et veldig bevisst forhold til hvor mye vi putter i. Og vi har noen milepæl på hva vi ikke ønsker å tape. Så det mener jeg man må ha rett og slett. Men ellers er det egentlig bare å kaste seg ut i det og ha det gøy. Hvis vi går på trynet så finner vi noe annet, da. Så det er ganske stor tillit, eller vi har stor tillit til oss selv, da.

SS: Men det du sier her er veldig viktig da. For jeg tror det er den bevisste holdningen til risikostyring som er kjempe viktig. De fleste sier bare nei, mens det det høres ut som er at dere tenker veldig konkret at dette tåler vi. Også måler vi det underveis også er det lettere, da å vite at det verste som kan skje er at det gikk ikke, men verden går videre.

KM: Nettopp. Da har man tapt litt, og det tåler man. Lært masse. Og det er bare det jeg har lært siste året med å starte noe fra scratch er litt sånn herregud, det er ikke bare en oppbane. Det er en stor berg og dal bane.

SS: Grusom berg og dal bane.

KM: Du trenger mye motivasjon, og jeg er glad for at vi er hvertfall to som er sammen i det. Fordi det er ikke bare lett, da. Men det er kult.

SS: Ja. Det er veldig kult. Nå viste du meg før du startet et bilde av disse Alpha Piano. Det er veldig vakkert, og vi legger ut på podcast siden også. Fortell litt om hva det er dere lager.

KM: Hvis man snakker med eksperter så kaller de det MIDI

controller. Det er egentlig et keyboard som du kan lage ulike musikk, da. Så det er ikke bare en piano egentlig. Du kan spille piano på den hvis du skal ha piano sang. Men du kan spille for eksempel saksofon eller et orkester på det med en klavientur som ligner et piano. Så det er veldig lett for de fleste kan spille litt piano, da. Også de som spiller gitar vet littegrann om hvordan man spiller piano. Også kan man da plutselig uttrykke seg på ulike måter.

SS: Man kan skli fingrene på nye måter.

KM: Ja nettopp, det er noe nytt da. Man kan skli fingrene på tangentene for å for eksempel ha litt høyere lyd eller lavere lyd eller for å pitche tonen og sånt. Så hele designet er gjort sånn at du kan bruke dine to hender samtidig, og du må ikke bruke noen knapper ved siden av eller et eller annet sånt. Sånn som du vanligvis har i keyboard som er komplisert. Så du styrer alt med dine hender. Og det er veldig intuitivt også.

SS: Og selv om det er MIDI, så er det veldig analogt følelse. Du bruker din kropp, da.

KM: Ja på en annen måte. Så det du gjør er å innstille settings for eksempel hvor lang ned du må trykke for å få tonen på en app. Det lager vi ved siden av. Så når du har innstilt det så kan du egentlig bare spille. Du må ikke tenke på å trykke på noen knapper og sånt da. Så det er veldig intuitivt. Vi har nettopp vært på en messe i USA. Verdens største musikmesse i Los Angeles. Og når du ser når folk setter seg ned for å prøve det pianoet, også lukker de øynene også plutselig oppdager de sliding, også er det sånn “wooow!”, så det er folk som blir helt sånn… Det er så givende. Helt utrolig.

SS: Det er rett og slett et nytt instrument.

KM: Et nytt instrument som tillater musikere å lage helt ny musikk, da.

SS: Ja. Nesten litt sånn som saksofon blandet med piano.

KM: Ja, du kan spille saksofon, du kan spille fløyte, du kan spille silofon med mallets, eller slagger?

SS: Ja, så det kan være trommer?

KM: Det kan være trommer og alt. Vi hadde en musiker på scenen som fremførte ulike stykker. Og folk var helt slått ut over hva man kan gjøre med det.

SS: Ja, men så gøy. Men altså det andre som slo meg da jeg så det bildet som du visste, var at dette er jo et utrolig vakkert møbel. Det er en sånn sort på en måte.. Ramme. Med litt grått. Noe imellom et negativt skjerm.

KM: Ja det kan du si.

SS: Utrolig vakkert. Og jeg har ikke sett noe så vakkert siden vi hadde flygel. Fordi pianoene forbinder jeg mer med en sånn country bar, da.

KM: Ja, eller de pleier å være ganske så rustikale da.

SS: Ja, så du har vokst opp med en gammel fin bussendorfer.

KM: Flygel ja. Sånn klassisk som jeg har vokst opp med hele tiden og liker veldig godt.

SS: Du har spilt siden…?

KM: Siden 2 år, ja. Og mammaen min pleide å si når jeg kom hjem fra skolen så var det første jeg gjorde var å sette meg foran flygelet og spillet et eller annet. Så sa hun at “Du hadde en veldig dårlig dag i dag”, fordi hun hørte på musikken om det var bra eller dårlig, eller sint… Så det var måten jeg uttrykker følelsene mine. Så det var veldig fint som instrument, da. Veldig fint design. Sånn porsche design som har designet et piano for oss, da. Og det som jeg syns er veldig kult er at det designeren fortalte oss var at han ble inspirert av et airplane wing. Til et fly da, som skulle prege formen. Så var det veldig “sleek”, og “lean”, uten store knapper. Ingenting. Den skal bare være “Pure design”.

SS: Det er veldig pure design. Dere har forresten veldig fin tagline. “Keyvolution”.

KM: Ja, Keyvoulution to impress and design to express. Så design skal inspirere musiker til å lage noe nytt. Og det var fint på den messen i USA, fordi de har ganske lange tangenter. Hvis du ser på bildet så har de 40 centimeter lange tangenter de kan slide på. Og det som var interessant at noen kom til oss og sa at de blir inspirert til å spille noe helt annet, noe helt nytt. Fordi jeg kan spille helt ute, jeg må ikke spille der jeg spiller vanligvis piano. Men jeg kan spille helt ute, så jeg får en helt annen følelse i fingrene mine og blir litt pushet ut av komfortsonen og gjør noe nytt. Og det var egentlig ganske interessant kommentar, syns jeg. Sånn at det virkelig setter noe i gang.

SS: Jeg syns det er så interessant det du snakker om, for det er flere teknologiområder som dere er veldig ambisiøse på. Du snakker om internet of things, og sensorik. Det er masse spennende sensorik her. Og det er både på tagentene og under tagendene og alt mulig. Og også er det veldig spennende med 3D-printing for å prototype også videre. Men det er nettopp den eksperimenteringen med ny musikk i møte med teknologi som jeg syns er så spennende. Og en av de jeg ofte nevner i disse podcastene er Jaron Lanier. Jeg er veldig glad i han, han er en som jobbet med veldig spennende VR for over 20-25 år siden i Silicon Valley. Men han har også… Han er musiker. Han er musiker på utdødde instrumenter, og i noen av bøkene sine så skriver han at han liker ikke MIDI. Han sier at den kontekst, den.. Den fysiske opplevelsen av instrumentet, og kanskje det fysiske møtet mellom musikeren og instrumentet blir litt borte. Men jeg tror det blir borte fordi vi hadde ikke funnet de nye møte strategiene.

KM: Ja, det er mange MIDI instrumenter som bare har noen knapper, og en blocks, eller ulike ting. Men det føler jeg er kommet ganske mange som er litt back-to-the-roots. Så det er litt sånn finne frem de gamle instrumentene.

SS: Så man har funnet en ny måte å lage musikk på med teknologien. Det er en utrolig spennende tanke. Det som han beskriver i mange forskjellige måter er at musikken skapes ikke bare i hjernen din ikke sant, men det skape si fingrene dine. Og de lærer seg å møte det instrumentet ditt om det er en lyre eller en fløyte eller en piano. Og ofte så husker fingrene dine musikken bedre enn hjernen din gjør. Og når dere skaper en ny måte for fingrene, da… Å møte instrumentet. Så må det komme nesten en sånn kreativ raptus.

KM: Ja, det virker sånn. Så det var hvertfall det vis å veldig mye av da. Vi hadde proff musiekre som tester det i forrige uke. Så det var ekstremt mange som ble sånn… Han ene sa at han følte seg dopet. Han følte seg “hight”, etter å ha spilt på det i fem minutter. De lukker øynenne, også føler de. De får helt nye opplevelser.

SS: Så gøy. Så dette er jo tydligvis veldig spennende. Men det er jo også noen kontroverser som jeg tenkte vi skulle berøre. Og det ene er kanskje nettopp denne konservatismen i musikk bransjen. Men er det vi teknologer som har vært for dårlig til å formidle eller hva er det?

KM: Ja, det er et godt spørsmål. For jeg har ikke vært borti musikkbransjen annet enn at jeg spiller musikk. Men jeg var litt overrasket over at det var såpass mye konservatisme. At det ikke er så mye som kommer ut. Jeg kommer opprinnelig fra Telecom, jeg har vært på mobile world congress og sånne ting hvor det alltid kommer noe nytt da. Så følte jeg det at i musikkbransjen så.. Når har det siste pianoet vært oppfunnet? Det er sånn 100 år siden.

SS: Eller fiolin.

KM: Ja, ikke sant. Og ja, det finnes synthesizer keyboard, men det finnes ikke så mange nye ting. Materialer eller former. Men jeg tror det er en forskjell mellom bransjen eller de store spillere som ikke har lyst eller ikke tørr kanskje, å bevege seg ut av komfortsonen. Også har du musikere om egentlig er ute etter noe nytt. De trenger inspirasjon, og det så man veldig godt på den messen at det er viktig for dem å få noe nytt, da. For å skape noe nytt uttrykk. Egentlig innså jeg etterhvert at det ikke er så stor forskjell til bank og finans eller tele kompetanse. Når du er etablert og stort så er det vanskeligere å tørre å gå ut av komfortsonen.

SS: Jeg tenker at hvis du får et par virkelig store navn til å gjøre noe nytt og spennende med dette her, liksom en ny tolkning av veldig… Om det er Beethoven eller hva. Så er det plutselig mange som får øynene opp for det. Og det som er min hypotese som ofte er hos kunstnere, da er at jeg ofte tror de ser på instrumentet sitt - og det kan godt være en type maling og pensel, eller det kan være en fiolin, ikke sant. De ser det nesten som en forlenging av kroppen sin. Nettopp fordi de opplever det så fysisk. Og hvem vil bytte ut en del av kroppen sin med noe nytt når det funker så bra som det gjør. Så det var kanskje litt sjelløst, noe av det som ble produsert i det siste.

KM: Også er det veldig viktig, og det merker vi også med materialene. Vi har brukt et nytt, eller egentlig et etablert materiale men det føles veldig velferds følelse. Hvor du kan slide og det er en god Iphone følelse. Folk kunne ikke stoppe, de stoppet på vår stand og bare berørte tangentene fordi de fikk en god følelse. Så jeg tror det har noe å gjøre med at det føles bra, da.

SS: Ja.

KM: Det er viktig å formidle det. Så jeg tror ikke det er teknologier som har feilet der.

SS: Kan du si litt om de prosjektene dere har? Det er noe som heter M piano og det er noe som heter M board.

KM: Ja, det er egentlig to samme konsepter i to ulike former. Den ene Mpiano er hele det nye MIDI controller som vi har laget. Full design med en stand. Så har du M board som er desktop versjonen da. Som er et lite keyboard som er deportable, da. Og som sagt, så kan du knytte det opp mot ulike sound libraries, du kan spille hva du vil. DU kan slide på den, du kan dele inn hele pianoet i fire soner. Du kan spille orkester på en del av tagentene, så kan du spille piano. DU kan spille fløyte. Du kan spille saksofon. Alt egentlig. Så kan du uttrykke deg som du vil. Så det er to typer pianoer som kommer ut nytt i år.

SS: Ja. Veldig bra. Jeg tror vi må komme tilbake til dette med elektronikk og sensorteknologi. Og kanskje også den materialitet på det også er undervurdert. Vi liker å kjenne, og vi liker å få en relasjon tenker jeg. Taktilt med ting som vi etterhvert blir gode til å bruke. Jeg spurte om det var noen lignende prosjekter, og du nevner noe som heter Roli’s Seaboard Block, og expressive e osmos.

KM: Det er egentlig to produkter som har prøvd sammen tilnærming og har en ny MIDI controller for folk som ligner litt på en piano. Roli er et selskap fra England og USA som har vel kommet ut for en del år siden, som har begynt med en sånn liten plast, “rubber”, veldig myk “rubber”, som finnes i forskjellige størrelser som tillater veldig godt sliding på tangenten. Men er en liten drawback for de som er vant til vanlig tangent. For du pleier å faller litt ned mellom dalende i tangentene, så du må bli vant til å slide med dem. Veldig bra for EDM, elektronisk musikk da. Men veldig vanskelig for dem som er vant til et klassisk piano da. Så har du Express CVI som har brukt osmose som er mer en sånn klassisk keyboard men som tillater også å slide å rocke. Den har en sånn vibrator på tangentene, så veldig ny teknologi som er brukt der og som kommer ut i sommer. Noe nytt. Men med sånn klassisk MIDI controller. Men det som er spennende med det er at begge to har jobbet flere år med å få ut den teknologien. Så det tar tid, og egentlig tilpasse seg til kundens behov og litt sånn se hva som funker bra, og hva funker ikke bra.

SS: Det er en ny brukeropplevelse som ikke er lett å lære. Okei, vi har snakket litt om fordeler ved å bo i Norge, men hva er fordelen ved å være grunder av den type i Norge?

KM: Jeg synes det som er kult med Norge er at folk er veldig ivrige på å prøve nye ting. Ivrig i å bruke ny teknologi og har tross alt også nok penger, og investerer i nye ting. Det ser vi med Iphone, og det ser vi helt fra starten.

SS: Liker å teste?

KM: Liker å teste ja, så er egentlig perfekt marked for å teste. Og folk er ikke redd teknologi. Når jeg ser tilbake på Østerriket så ligger de mye lengre bak hva gjelder bruker teknologi, da. For sånn vanlige folk da.

SS: Her i helgen lærte Linda meg en ny fakta, og det er at Norge er det landet i verden hvor vi bruker mest penger pr capita på utstyr, sportsutstyr. Men jeg mistenker det ligner når det gjelder digitalt utstyr også.

KM: Det tipper jeg også.

SS: Mange par ski og mange telefoner rundt om kring her i landet. Okei. Hva anbefaler du å lese for å bli inspirert til å tenke videre med med ting som du liker?

KM: Det som jeg liker veldig godt å lese er Simon Sinek, og jeg leste nettopp hans nyeste bok som heter “the infinite game”, som handler om at egentlig business er ikke for å vinne. Altså du kan ikke vinne. Det som er viktigst er stay in the game. Og for stay in the game må du ha noe som engasjerer folk og som er veldig spennende for folk som har en course og som er liksom litt sånn “sensible”, da. Og det syns jeg er veldig bra tanke, fordi når man er i corporation så er det veldig “vi må kjempe, vi må vinne, vi må vinne denne kampen”, og jeg syns det er ikke så mye innspill på å tenke nytt da. Så jeg liker hans måte å utfordre på. Også tenker jeg ikke minst at det andre som jeg anbefaler er et eller annet design thinking. Det jeg kommer først på nå er design thinking Playbook. Det jeg mener er at alle burde har hvertfall en formening om hva det betyr fordi det gir rett og slett som grunnlag for å tenke kunde og tenker markedet. Så det er veldig viktig! D

SS: Veldig kult navn for å lære folk å sette seg inn i kundenes sko.

KM: Nettopp. Og det synes jeg er veldig viktig da. Og akkurat nå leser jeg mye bransjeblader innenfor musikk for å bli bedre kjent med industrien, da.

SS: Spiller du mye? På de nye pianoene?

KM: Ikke de nye, akkurat nå er de nye pianoene mellom Los Angeles og vi har en avdeling i Østerrike. Så jeg spiller hjemme på flygelet mitt. Som også er elektronisk, da. Som er også et Alpha piano, men en annen type da.

SS: Har du et lite sitat du vil legge igjen til våre lyttere?

KM: Ja, jeg liker veldig godt å sykle og derfor ble jeg for mange mange år siden inspirert av Einstein da han sa “ Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving”. Og det er kanskje det som preger meg mest da. Jeg ønsker alltid å lære noe nytt, og ønsker ikke å slutte og derfor det å alltid bevege seg videre og finne nye ting. Og kanskje derfor spennende å komme inn i en ny bransje.

SS: Ja, den er nydelig. Du Katharina vi har snakket om mye forskjellig. Hvis du må velge en ting som du vil at de skal huske fra denne samtalen, hvilket bildet vil du de skal ha i hodet?

KM: Jeg tenker egentlig det bildet med bicycling. Ikke stoppe, ikke slutt å lære å prøve å tørre å gå ut av komfortsonen din. Selvfølgelig vær bevisst på risikostyring, men ellers tørre å feile å gjøre noe nytt da.

SS: Veldig flott, du hvis vi har lyst å prøve et av disse flotte pianoene. Hvor kan vi få lov til å se en?

KM: Det første er å gå på Alpha-pianos.com og se på det fantastiske bilde og videoene der. Også er det bare å ta kontakt med oss i Oslo, også kan vi arrangere en visning eller en følelse.

SS: Veldig gøy. Katharina Mosheim, daglig leder i Alpha pianos, tusen takk for at du var med oss her i Lørn og inspirerte oss til å kombinere nye kombinasjoner mellom teknologi og kunst.

KM: Takk skal du ha.

SS: Takk til dere som lyttet.


Du har lyttet til en podcast fra Lørn Tech, en læringsplattform om teknologi og samfunn. Følg oss på sosiale medier og på våre nettsider Lørn.Tech



Quiz for Case #C0586

Du må være Medlem for å dokumentere din læring med å ta quiz 

Allerede Medlem? Logg inn her:

0

C0586 ARTTECH Teknologi og musikk blir nye brukeropplevelser - med Katharina Mosheim

1 / 3

Hva mener Katharina Mosheim om musikkbransjen?

2 / 3

Hva er målet til Alpha Pianos?

3 / 3

Hvordan blir et Mpiano og Mboard laget?

Your score is

The average score is 0%

Du må være Medlem for å kunne skrive svar på refleksjonsspørsmål

Allerede Medlem? Logg inn her:

Vi bruker Cookies for å forbedre brukeropplevelsen av sidene. Les mer om personvern & cookies her