#349 - Hvem sa kunst -og kulturjournalistikken var død? - LØRN.TECH

Tema: ARTTECH

#349 – Hvem sa kunst -og kulturjournalistikken var død?

Expørt: Silje Mariann Engja Sigurdsen

Gründer

fra Kunzt

Med lørner Silvija Seres

Finnes det flere kontroverser igjen i kunst? Og hvordan lage nytenkende kunst? I denne episoden av #LØRN snakker Silvija med grunder av Kunzt, Skandinavias første kunstvlogger, Silje Mariann Engja Sigurdsen, om hvordan hun bygger en bærekraftig formidlingskanal for kunstfeltet gjennom godt produsert, faglig interessant og underholdende innhold.

Noen kjappe med ekspørt Silje Mariann Engja Sigurdsen

Jeg er too millennial to function noen ganger, og jeg ble interessert i kunst først og fremst fordi det var et eget “frirom” som utfordret mitt syn på verden og meg selv i verden fra veldig tidlig av. Vokste ikke opp i et miljø hvor det var mange kunstinteresserte, så kunsten ble liksom “min”.

Navn 

Silje M. Engja Sigurdsen 

Selskap og tittel
Kunzt, ENK, Skandinavias første kunstvlogg. 

Utdanning og hobby 

Mastergrad i kunsthistorie fra Universitetet i Bergen og København Universitet.  

Tagger 

@kunzt.no #kunzt #siljesigurdsen  

 

Hva gjør dere på jobben? 

Vi besøker og filmer kunstnere i studio, kunstkjøpere hjemme hos dem, utstillinger i gallerier og museum og intervjuer sentrale aktører i kunstbransjen.  Skriver også innførende, lettleste og pedagogiske bøker om kunst og kunsthistorie. 

Hva er de viktigste konseptene i Kunzt? 

Episodene hvor vi besøker kunstnere i studio er godt likt blant følerne våre. Mange ønsker også mer innhold om generell kunsthistorie. Mer fag og mer kunnskap som de selv kan bruke i møte med kunst, enten det er i et kunstgalleri, i et kunstmuseum eller i sosiale medier. 

Hvorfor er det spennende? 

Jeg opplever at vi lever i en tid hvor stadig flere «vanlige folk» ønsker både å kjøpe og lære mer om kunst. Bare se på statistikken til museer over hele verden, og det faktum at folk tar med små babyer på kunstmuseum, noe som var utenkelig for kun 70-80 år siden. 

Hva synes du er de mest interessante kontroverser? 

Svar 1: Det skal mye til før noe blir «kontroversielt» i kunstverdenen. Alt er gjort, sagt, spist og fordøyd. 

Svar 2: Jeg så i et kunst/motemagasin for ikke lenge siden tre superstilige modeller ikledd highfashion og alle holdt hver sin Red bull sukkerfri, litt som om det var ingenting. Sikkert for å provosere, og såpass usmakelig at det egentlig ble litt kult? Eller “frekt” som en sier på dansk. Jeg synes bildet speiler tiden vi lever i, og på den måten treffer fotografen og designeren tidsånden. Interessent når kunstnere tørr å peke ut elementer ved tiden vi lever i – og faktisk anerkjenne det som er, uten å bli verken grotesk eller PK (politisk korrekt).  

Dine egne prosjekter innen Kunzt? 

Bygge en bærekraftig formidlingskanal for kunstfeltet gjennom godt produsert, faglig interessant og underholdende innhold. 

 

Dine andre favoritteksempler på kunst internasjonalt og nasjonalt? 

Jo mer jeg jobber med Kunzt, jo lengre blir listen. Uansett… her er tre eksempler i farten, mix av nasjonalt og internasjonalt: 

@stephanie_sarley: en kunstner på Instagram jeg følger, og som spacer helt ut på frukt og sex. 

Constance Tenvik: en kunstner, digger måten hun iscenesetter seg selv og hennes estetikk. 

Ser også opp til en kunstner som heter Morten Landmark. Har ingen kunstfaglig utdannelse, men jobber med kunstprosjekter som har et format og en størrelse som er unik i norsk sammenheng. Litt “Go big or go home”-stil. 

Hvordan pleier du å forklare Kunzt? 

At jeg lager videoer om kunst som publiseres på nett og i sosiale medier. 

Kanalen for deg som vil lære mer om kunst og kunstbransjen gjennom godt produsert, faglig interessant og underholdende innhold. 

Hva gjør vi unikt godt i Norge av dette? 

Siden vi har mange (og relativt gode) ordninger for stipender til kunst- og kultur i Norge, så klarer vi å dyrke frem nerder på håndverk og materialitet. Der vil jeg si at Norge stikker seg ut i en global sammenheng. 

Anbefalt lesing/seing om Kunzt? (Eller kunst?) 

Om Kunzt: Finansavisen, TV2 God morgen Norge, Nrk, Bra damer m/Guri Solberg, Frilanslivet Podkast, Powerladies Podkast. 

Om kunst: Ernst Gombrich sin «Verdenskunsten» (4.utgave fra 2003). Lettlest, pedagogisk og gir en fin innføring i kunsthistorien fra hulemalerier til 1960-årenes abstrakte kunst. 

Ville også lest Pierre Bordieu «Distinksjonen» for generelt å forstå smak, klasse og hvordan verden er skrudd sammen. Hjelper når en skal forstå fenomenet «kunst og kultur» og hvorfor noen mennesker (historisk sett) klarer å nyte kunst mens andre ikke ser poenget. 

Et fremtidssitat? (Skjønner ikke helt spørsmålet, men prøver likevel) 🙂 

Om Kunzt: Fremtidens mediehus for kunstfeltet. 

Generelt: 1. «Breath motherfucker». 2. «One can only have bad dealings with people of two faces», sitat Michelangelo (1475-1564). 3. “If I had more time, I would have written you a shorter letter”, sitat Blaise Pascal fra “Lettres provinciales” (“Provincial letters”, 1657)” 

Viktigste poeng om Kunzt fra vår samtale? 

Jeg hadde aldri i livet trodd at en Instagram-konto skulle redde meg fra arbeidsledighet. Og så får vi se hvordan det går og utvikler seg, men jeg har planer og drømmer for konseptet :-)  

Dette lørner du:

Vlogging
Kunst
online kunstkjøp

Anbefalt litteratur:

Om Kunzt: Finansavisen, TV2 God morgen Norge, Nrk, Bra damer m/Guri Solberg, Frilanslivet Podkast, Powerladies Podkast. 
Om kunst: Ernst Gombrich sin «Verdenskunsten» (4.utgave fra 2003). Lettlest, pedagogisk og gir en fin innføring i kunsthistorien fra hulemalerier til 1960-årenes abstrakte kunst. 
Pierre Bordieu «Distinksjonen» for generelt å forstå smak, klasse og hvordan verden er skrudd sammen

Search name, company, subject or keyword