#0357 - Poio knekker lesekoden gjennom lek - LØRN.TECH

Tema: EDTECH

#0357 – Poio knekker lesekoden gjennom lek

Expørt: Daniel Senn

Gründer

fra Poio

Med lørner Silvija Seres

Hvordan kan et spill lære barn å lese? Og hvordan får du læringen til å skje på barnas egne premisser? I denne episoden av #LØRN snakker Silvija med gründer av Poio, Daniel Senn, om hvordan barn knekker lesekoden gjennom lek.

Noen kjappe med ekspørt Daniel Senn

 

1) Navn,

Daniel Senn,

2) Tittel og selskap? 

Gründer av Poio 

3) Utdanning og hobby? 

Informatikk og pedagogikk fra UIO, master i interaksjonsdesign fra AHO. Piano, lese bøker. 

4) Ønsket overskrift? 

Poio knekker lesekoden gjennom lek 

5) SoMe tagger og linker? 

@dansenn 

no.linkedin.com/in/danielsenn 

Podcast spørsmål (bytt ut XX med teknologi-grenen som passer, ED.TECH her): 

1) Hvem er du, og hvordan ble du interessert i XX-tech? 

Å en sønn med nedsatt hørsel var utgangspunktet for å skape Poio, et bedre verktøy for å lære å lese, sammen med barna mine. 

https://www.youtube.com/watch?v=uYx4r0sj2D8&list=PLEgo846k3PGf_0dKDg1Gka4pxjcrqONZ_&index=13&t=0s 

Interessen for EdTech ble vekket i 1982, da viste en lærer meg en ZX-spektrum og et skytespill der man øvet norsk grammatikk. Mitt første møte med en datamaskin som 8-åring var å lære igjennom spill. Å oppleve grammatikk som noe fantastisk gøyalt har preget livet mitt og min interesse for Edtech siden. 

Jeg er en selvlært nerd som har utviklet spill siden jeg var barn. Seriegründer bak bla Dot-com selskapet New Media Science 90-tallet og spilleselskapet Triggerduck sammen med Telenor Mobil. UX konsulent i Bekk, lærer AHO og tidligere Schibsted-ansatt som produktdirektør for UX i Finn. 

2) Hva er det viktigste dere gjør jobben? 

Omformer innsikt om læring, barn og leseforståelse til leker og spill. 

3) Hva fokuserer du innen XX-tech? 

Lære barn å lese, skrive og kommunisere skriftlig. 

Samspillet mellom barn og foreldre 

4) Hvorfor er det spennende? 

Å lære å lese er den mest fundamentale kunnskapen for å kunne lære alt annet, her påvirker vi fremtiden for en hel generasjon!
andre i markiert som har tatt barna alvor som vi gjør mht å skape motivasjon og glede for å forstå skriftspråket vårt. 

5) Hva synes du er de mest interessante kontroverser? 

Lek vs læring 

EdTech for å forbedre dagens skolesystem, eller for å skape et nytt og bedre system? 

6) Dine egne relevante prosjekter siste året? 

Engelsk versjon av Poio 

7) Dine andre favoritteksempler XX-tech internasjonalt og nasjonalt? 

AI og personalisering har stort potensiale (Knewton etc.) Flipped classroom: inspirert av Khan Academy. 

8) Hva tror du er relevant kunnskap for fremtiden? 

Like å lese. 

Dernest evnen til å lære å lære, fordype seg og forbedre seg. 

https://www.ted.com/talks/carol_dweck_the_power_of_believing_that_you_can_improve/ 

9) Hva gjør vi unikt godt i Norge av dette? 

Vi tar godt vare barndommen, og har respekt for moderne barnepsykologi som dokumenterer forskjellen mellom barn og voksne; samt Viktigheten av lek for læring. Dragonbox og Kahoot! Bærer denne kulturarven godt inn i fremtiden. 

10) Anbefalt lesing/seing om XX-tech? 

Barn lærer av hverandre: https://www.ted.com/talks/sugata_mitra_shows_how_kids_teach_themselves 

The reading brain: https://www.amazon.com/Proust-Squid-Story-Science-Reading/dp/0060933844 

11) Et favoritt fremtidssitat? 

The best way to predict the future is to invent it. – Alan Kay 

12) Viktigste poeng fra vår samtale? 

Fremtiden blir mer leken 

 

Dette lørner du:

Pedagogikk
Barn
Læringsteknologi

Anbefalt litteratur:

Ted Talk: Barn lærer av hverandre
The reading brain

På kun 10 timer med Poio knakk 25 prosent av barna som var under skolealder lesekoden.  Det å lære å lese er den mest fundamentale kunnskapen for å kunne lære alt annet og her påvirker vi fremtiden for en hel generasjon. Få andre i markedet som har tatt barna så på alvor som vi gjør mht å skape motivasjon og glede for å forstå skriftspråket vårt.

Daniel Senn

Search name, company, subject or keyword