Digitale tvillingerBrukerinvolveringProsessdesign
Del denne Casen
Silvija Seres: Hei og velkomment til Lørn.tech. Jeg er Silvija Seres. Temaet i dag er gamification, eller spillifisering har vi lært. Min gjest er Thomas Angeltveit fra Norconsult. Velkommen
Thomas Fløien Angeltveit: Takk skal du ha
Silvija: Thomas du er en BIM Mangaer Bane, og det høres forferdelig kjedelig ut, men så er du en utrolig spennende mann, fortell oss litt om hva du gjør. Nei, først, hvem er du?
Thomas: Ja OK, jeg heter da Thomas Angeltveit er sivilingeniør, bor på Fornebu. Jobbet nå seks år i Norconsult. Jobber da med jernbane.
Silvija: Norconsult lager store prosjekter?
Thomas: Ja Norconsult er Norges største konsulentfirma, vi lager alt fra vei, jernbane, havner og egentlig alt sånt som fins. Ja, 3500 ansatte.
Silvija: Ja
Thomas: Så, men jeg jobber jo da på jernbane. Jeg driver da med jernbaneprosjekter rundt om i hele landet. Og det er der vi nå, eh, ja, jeg har ansvaret for BIM som da vil si alle modeller og alt vi gjør som egentlig er digitalt da. Jeg har litt sånn overordnet ansvar for alt som skjer der.
Silvija: Hjelp oss å oversette akronymet
Thomas: BIM?
Silvija: hmm
Thomas: Bygnings Informasjons Modell et dårlig begrep
Silvija: Men det er datamodell av en eller annen bygning, og bygningen kan være vei, tunnel etc.
Thomas: Stemmer, stemmer
Silvija: eller ett eller annet, Vannkraftverk også?
Thomas: Det har vi også.
Silvija: Så hva, hvor leker man da? Hvor kommer spillifiseringen?
Thomas: Nei, det startet egentlig nå for tre år siden. Så gjennom noen samarbeidspartnere og sånt som driver og leker litt med dette her greiene her. Så, så vi egentlig noen muligheter for å, jeg har jo vokst opp med spill, og PlayStation og PC og alt mulig, og vet litt hva som er mulig. Og prosjektene våre er jo, om ikke akkurat trauste, så er det jo på en måte, vi gjør ikke så mye veldig spennende hele tiden. Så vi prøvde å få noen kunder interessert og se om vi kunne leke litt med spillteknologi, og se hva vi egentlig kunne få til.
Silvija: Hva går det ut på? Altså med spillteknologi skal man, skal man tenke litt type MineCraft, og du lar folk bygge, eller du du lar folk prøvekjøre noen tog eller hva gjør de?
Thomas: Nei ikke sant, vi starter i prinsippet med at vi har jo modellene våre. Vi har jo komplette modeller som viser på en måte en digital tvilling på en måte, som viser akkurat det som skal bygges. Det vi egentlig tenker på da var jo hva hvis vi flytter alle disse modellene inn i en spillengine, altså spillmotor. Samme programvare som du lager spill med, dataspill, hva kan vi får til da? Det var egentlig der vi startet, vi hadde ikke egentlig peiling på hva vi skulle få til, men vi starta der og begynte å se litt på forskjellige egentlige muligheter. Lagde sånne små Proof-of-concept modeller som vi begynte å vise til kunder og vi fikk da napp hos Bane NOR på noen jernbaneprosjekter der de så noen muligheter for at vi kunne levere inn lokførere.
Silvija: Så togførere?
Thomas: Ja, de som skal på en måte kjøre på dette her når det er ferdig
Silvija: Kan de prøvekjøre toget på noe veibane, togbaner, som dere da putter inn i et spill, så kan de fortelle da om dette her er bra eller ikke bra?
Thomas: ja det er jo for Bane Nor da eller for jernbaneprosjekter så er egentlig signalanlegget, det er jo på en måte hjertet av hele jernbaneanlegget, så det med å se signaler, skjønne skilt osv., det er på en måte superviktig. Og det vi egentlig har brukt det til nå er jo å lage en virtuell virkelighet, altså virtuell modell som lokførerne kan prøve. Og så har vi kjørt gjennom nå, vi har hatt masse møter og seanser nå og så har vi justert på plasseringer og sånt, fordi enten sikte bli brutt eller for at de mener at de kan misforstå ting. Eller rett og slett fordi at de mener ting kan bli bedre. Og der er på en måte kanskje også da noen ganger imot regelverket, men de mener at det er mer fornuftig å liksom gjøre sånn og sånn. Og det er jo, grunnen til det er jo, vi lager det litt mer sånn interaktiv og spillaktig og det er veldig visuelt fint, så klarer de å på en måte bruke kunnskapen de har da, å komme med tilbakemeldinger.
Silvija: En utrolig fin måte å involvere dem på, ikke sant, fordi de kommer antagelig alt for sent til bordet ellers, det er ikke så enkelt å flytte på disse tingene når de først …
Thomas: nei det er dyrt
Silvija: ja
Thomas: Så du kan, men det koster jo masse penger. Så det samme gjør vi også nå med trikkeprosjekter her i Oslo, at vi ser på, eller involverer trikkeførere som også har masse liksom erfaring og kunnskap ikke sant, de kjører rundt her hele tida, gangkryssinger, sykkelfelter også videre. Så på en måte en ting er å teoretisk plassere de, men der kan de komme med sin kunnskap og erfaring og si hva er det som på en måte kan skape farlige situasjoner.
Silvija: Dette her synes jeg er veldig spennende, for på den ene siden innenfor transportbransjen, så snakker vi om at det er de tre store trender, det er elektrifisering, det er Connectivity, altså internet-of-things og sånt, og automasjon eller autonome systemer. Og her prøver vi egentlig å gjøre den menneskelig e jobben bedre. Altså mer relevant for det mennesker er gode på og da må du nesten leke litt med dem for å finne ut av hva de vil og hva de kan.
Thomas: ja det blir litt sånn, vi har mange, vi driver også med en modell for drift, og det er jo egentlig, det går på det atte, når vi bygger jernbane nå så bygger vi for hundre år, ikke sant, når vi er ferdig med noe skal det stå i hundre år, og det skal driftes og vedlikeholdes i hundre år. Og på en måte de hundre årene er det mange folk som skal ut å gjøre forskjellige ting, og det å lage modell nå og involvere disse driftsfolka, og si noe om å skri på bryteren din og ta med verktøykassa og gjør det du skal. Så kan vi gjøre små justeringer som sparer noen minutter her og der, men når du på en måte summerer opp hvor mange minutter du sparer i uke, hvor mange uker det er i ett år, i hundre år, så er det snak om at vi sparer ganske mye tid da. Så det er litt sånn gøy da å bruke den her teknologien, bruke de mulighetene vi får nå, på egentlig å lage et bedre design da, som er
Silvija: prosessdesign rett og slett?
Thomas: Ja det er jo det, vi prøver jo på en måte å bruke dette her i prosessen vår da, at vi involverer inn sluttbrukeren, og lar sluttbrukeren hjelpe oss å lage et bedre design.
Silvija: Ja, jeg har hørt at man gjør noe liknende i forhold til oljeplattformer og disse digitale tvillinger, er dette noe som ligner på det?
Thomas: Ja det blir jo litt lignede, det gjør jo det faktisk
Silvija: Dere har vunnet noen priser for dette? Fortell litt om det.
Thomas: Ja vi fikk en pris i fjor på noe somheter Autodesk University, som er da en årlig event i Las Vegas, der er det vil 10-11 tusen deltakere fra rundt om i verden. Og det blir jo sett på som den største konferansen i byggebransjen. Der fikk vi en sånn excellent award, en tredje plass der, på grunn av bruk av VR og 3D og involvering, på en måte de ting vi gjorde der da. Og nå i år har vi også fått noen priser, for noe digital leadership pris i Amsterdam, for egentlig det med tegningsløse prosjekter i kombinasjon med spillteknologi, så der er jo klart at det blir jo lagt merke til det vi gjør, så det er jo veldig gøy.
Silvija: Jeg må spørre deg, for samferdsel høres jo så seriøst ut, og så driver du med spillifisering, og det tror jeg virkelig er helt riktig. Også tror jeg, hvordan får du folk til å hoppe på, hvordan, er det vanskelig å begrunne investeringsbehovet til å begynne med eller er det relativt lett å forklare?
Thomas: Nei, det er egentlig ganske vanskelig, det er liksom en hard bransje å gå imot. Veldig mye er satt og gitt. Så du må være fisken som svømmer motsatt vei, liksom. Jeg har hatt noen foredrag rundt det der nå, der jeg viser litt bare prosessen internt, hvor vanskelig det egentlig er å komme med en i det til faktisk å få lov til å leke med den videre. Du skal gjennom ganske mange ledd og du skal, hvis det penger involvert eller tid involvert, så er det ikke så lett å få til. Så ja, klart at det har jo vært en prosess. Men når har vi jo faktisk kommet til det steget der kunden etterspør, og da er det jo, nå går det av seg selv. Men det har vært nå tre år på å komme dit.
Silvija: Det jeg har så lyst til å koble deg med er et gründerselskap som heter Moviemask som lager veldig gode VR-briller. Og ett av de tingene de har gjort er å begynne å bruke dem på barn som får lov til å bygge sine egne hus i Scetchup. De lærer barna på fem minutter å bruke et sånt 3d modelleringsverktøy. Men før dette herr gjøres, så skal, de lærer barna litt VR og litt 3D manipulasjon. Men så har vi en diskusjon på hvordan ser et bra samfunn ut, hva er det som skal til for at dette skal være bra for fremtiden, for jeg tror at litt sånn «not-invented-here» type syndrom gjelder i alle disse bransjene med at men vi vet jo hvordan man bygge bane, vi vet jo hvordan man bygger hus. Men problemet er bare at togene blir annerledes og trafikken blir annerledes og livene våre blir annerledes. Så kanskje du kan bruke dette også til å provosere litt konstruktivt?
Thomas: Ja vi bruker det også nå for å vise frem prosjekter nå for det offentlige. Tidligere så har man jo hatt folkemøter som det heter der man får inn folk og de som kommer inne er vel over 70 år og på en måte ikke helt de som kommer til å bruke det vi bygger faktisk, eller prosjekterer. Så vi har begynt nå også at når vi er ute og presenterer og viser frem i VR og på en måte bruker spill for på en måte involvere de yngre da. For det er liksom de yngre vi bygger for, sånn egentlig.
Og det vi ser er en ganske stor forskjell der på å vise frem prosjektene med VR da som vi bruker der, vis du er kjent i området og sånn så tar du på deg brillene og så forsvinner du på en måte inn og de mange gjør da er å, de løper av gårde og det seer ikke ut som om de helt har peiling på hvor de skal, men de er da på vei til huset sitt eller et eller annet sånn kjente steder og vil snu seg rundt og se hvordan du ser det fra på en måte kjente vinkler og sånn da så det er, er ganske interessant å se hvordan de på en måte bruker modellen da.
Silvija: Hvor kostbart er det å lage disse modellene for jeg, jeg som privat person har sikkert ikke råd til det men jeg har veldig lyst til det. Når har jeg pusset opp et gammelt hus, og det var veldig vanskelig å involvere barna på en konstruktiv måte, ikke sant. Men hadde vi hatt en god VR modell av det huset sånn som vi pusset det opp, og de kunne lekt litt inne i huset og de kunne ment noe der om farger eller om vegger eller, så om funksjonalitet. Så hadde du ikke minst fått input som er egentlig utrolig viktig på riktig tidspunkt. Hvordan går man frem da, for å. bedrifter som skal gjøre dette her, hva skal de gjøre, hvordan begynner man, og kanskje utenom bane, kanskje …
Thomas: Ja det er jo, nei, altså, det kommer litt an på, jeg tror hvert fall at sånn for byggebransjen, eller konsulentbransjen, eller sånn som vi som lager modeller fordi vi skal bygge etter dem. Vi lager jo det med verktøy som ikke er helt egnet for i forhold til et spill eller sånn. Så det er egentlig i forhold til prosessen og ta det fra byggeverktøyene og til spillmotoren, der er det mye å hente. På å automatisere og lage litt smarte finurlige måter å flytte dataene på. Så det er liksom kanskje der man burde se først.
Silvija: Men hvor er spillet i dette her? Så jeg er en togfører, lokfører, jeg kjører og så kommer jeg helskinnet gjennom eller ikke eller gir du meg noe poeng for å ha sett alle signalanlegg eller hva?
Thomas: Ja, vi har to løsninger da, vi har en løsning der du er lokfører og tar på deg VR-briller og på en måte kjører igjennom og på en måte kan ta av deg brillene og så snakker vi om hva du har sett på, og så ser vi også på storskjerm hva du ser, og snakker på en måte underveis. Ellers har vi også som du sier sånne større seanser der vi kjører på en sånn desk-top versjon på spillet, der vi sitter i auditorier, og så sitter representanter for togselskapet og liksom skal godkjenne signalanlegget for eksempel fra Bane NOR. Og så kjører vi på en måte gjennom med sånn PC-spill der du liksom klikker på piltaster og pauser og zoomer og sånn, og så har vi en sånn kommenteringsfunksjon inni der som gjør at vi bare dytter inn kommentarene som kommer underveis og så går de rett til folka som skal gjøre det.
Silvija: Ja,
Thomas: Så får vi liksom, da har vi har vi et nytt møte der vi ser om alt gikk bra og hvis det gikk bra da så er vi på en måte ferdig. Men det har hvertfall vært en prosess der vi har fått mye mer innspill en det vi har fått før da, fordi at det her er en mer interaktiv og bedre visuell og mere forståelig måte å vise frem ting på.
Silvija: Veldig spennende, jeg tror det er mange andre navigasjonssituasjoner hvor den type gjennomgang hadde vært utrolig lønnsom.
Thomas: Ja, det er jo, vi har jo, vi ser på havner nå, vi ser på logistikk på havner ved bruke denne her teknologien, på en måte simulering, og se på hvordan godstog kommer inn, hvordan disse reachstackerne truckene løfter av containere, hvordan altså sånn hele logistikken er. Om bord på en måte, når du skal kjøre bilen om bord på båten, du kan på en måte prøve det, sitte inni og på en måte være en person som skal se hvordan det føles. Så det er egentlig det dere hele poenget vårt er jo å bruke dette her inn i designfasen også litt sånn involvere sluttbrukeren egentlig.
Silvija: Forstå mennesket litt bedre i,
Thomas: ikke sant, ja rett og slett, vi lager jo ting for at noen skal bruke det, og tidligere har vi ikke egentlig involvert de i så mye. Så det vi egentlig prøver nå er å se hvordan vi, hvordan er det vi skal involvere inn da disse her som skal bruke tinga vi lager.
Silvija: Hvor stor jobb er det, hva gjør du altså du lager disse 3D modellene, det er mye koding, mye tegning?
Thomas: mm, ja, modellene må jo lages uansett når vi skal bygge ting
Silvija: Hvor lang tid tar det å bygge en sånn modell?
Thomas: En sånn spillmodell?
Silvija: Ja
Thomas: Nei, det tar vel et par måneder, en måned eller to, det kommer litt an på hvor stort eller hva vi snakker om. Så det er ikke så veldig stor ting egentlig nå, for nå har vi jo jobba med det i tre år, så nå er vi jo, begynner vi på en måte å strømlinjeformer produksjonen litt. Men det er klart det er, ja det er …
Silvija: Tenk så spennende det er type sånn internship det ville vært for disse gutta mine osv. som har lekt litt mye MineCraft og sånt
Thomas: Absolutt, neimen det er, det er en veldig interesse rundt dette her nå, så vi har mere forespørsler den det vi klarer å håndtere nå. Så det har jo på en måte snudd helt fra vi har måttet bruke penger på en måte internt på å teste ut ting og prøve se om vi fant noen konsepter, til at vi nå har forespørsler fra Norge men også utlandet, som på en måte per nå klarer ikke helt å henge med, så det er nå, ja det tar litt av nå rett og slett.
Silvija: Veldig gøy. Har du noen råd til folk som skal tenke og begynne å bruke litt virtuelle modeller til design?
Thomas: Nei, det er jo egentlig bare å hoppe ut i det, ja det er, jeg vil egentlig si det altså, det er veldig vanskelig å bare sitte sånn teoretisk å tenke bare hvordan man skal gjøre ting og sånn så …
Silvija: Hvor begynner man da? Hvilket verktøy begynner man med? Eller hvor kan man gå på YouTube for å høre noe interessant eller.
Thomas: Nei høre vet jeg ikke, men i alle fall det du søker på YouTube på en måte etter eller forskjellige ting er gamification, og se litt og bare få litt inspirasjon, og så er det rett og slett og prøve å lage noen sånne små konsepter selv. Begynne liksom, begynne i det små å lage konsepter og få det restarta. For det er også lit den der når man ikke har, vi hadde ikke noe marked, vi måtte skape et marked selv da, og da var det egentlig det der å ja begynne i det små, prøve å selge inn og så når vi først traff noe så har vi på en måte spunnet videre på det og så nå når vi på en måte har fått noe til å begynne å rulle av seg selv så på en måte begynner vi på nye konsepter igjen.
Silvija: Kjempespennende. Jeg kommer hvertfall til å gå rundt å se litte gran på de nye 3D modellene av forskjellige baner og så se hva vi kan lære av det for andre typer prosesser.
Thomas: Ja, så bra.
Silvija: Thomas Angeltveit, BIM manager for BANE og egentlig spillsjefen kanskje i Norconsult, tusen takk for at du var her og for at du inspirerte oss til å tenke spill i utrolig store offentlige og viktige prosjekter.
Thomas: Takk for at jeg fikk komme
Silvija: Og takk til dere som lyttet
LØRN AS, c/o MESH,
Tordenskioldsgate 2
0160 Oslo, Norway
Bibliotek
Om LØRN
© 2024 LØRN AS