LØRN case C0172 -
LØRN. STARTUP

Emil Oliver

Gründer

Hubro

Bedriftsimulator

I denne episoden av #LØRN snakker Silvija med gründer av Hubro Education, Emil Oliver. Hubro Education gir studentene virtuell praksis som gir dypere læring og en stor boost i elevenes engasjementet. Silvija og Emil snakker om digitale læringsspill og de viktigste ferdighetene for fremtiden.
LØRN case C0172 -
LØRN. STARTUP

Emil Oliver

Gründer

Hubro

Bedriftsimulator

I denne episoden av #LØRN snakker Silvija med gründer av Hubro Education, Emil Oliver. Hubro Education gir studentene virtuell praksis som gir dypere læring og en stor boost i elevenes engasjementet. Silvija og Emil snakker om digitale læringsspill og de viktigste ferdighetene for fremtiden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

22 min

Choose your preferred format

SS: Hei og velkommen til Lørn. Mitt navn er Silvija Seres og tema i dag er edtech. Gjesten min er Emil Oliver fra Hubro education. Velkommen.

EO: Takk.

SS: Før vi går deep dive i edtech, må du fortelle om hvem du er og hvorfor du er inne i dette feltet?

EO: Snubla inn i det. Jeg start på vanlig offentlig skole, så var jeg et bråkete, lite barn.

SS: Jeg har 4.

EO: Løsningen ble Steinerskolen. Det funka greit kort fortalt. Det har gjort at man alltid har vært var på at den måten vi driver skolen på i dag skal skolen være. Det kan gjøres på mange ulike måter og det kreative spiller en viktig rolle. Spoler frem 15 år så har jeg gått noen år på NTNU, snublet over en forretningside om at du kan gi folk praksis ved å gi dem spill og det jobber jeg med i dag. Jeg driver firmaet som heter Hubro education hvor vi lærer folk om økonomi og ledelse ved at du får styre ditt eget virtuelle firma.

SS: Du leker firma.

EO: Ja. Hva er den beste måten å få øve på fagene i praksis? Det er å gi alle hvert sitt milliardkonsern og det kan man ikke gjøre. Vi kan laget et virtuelt firma som alle får bruke i fagene og det gjør at man får prøve på ting som man ikke får gjort i teorien før man går ut i jobb.

SS: Det er civilisation bare at man bygger et firma. Du må finne ansatte og bestemme hva produktet er?

EO: Ja. Så kan vi styre det siden det er lagd for undervisning. Det er lagd for at du kan styre det inn på tema som du skal lære om i fagene.

SS: Hvor kjøper man det?

EO: Det er et online produkt som selges til universiteter, høyskoler og vgs. Enhver skole kan sende meg en melding eller Hubro education en mail og si at de vil prøve det. Vi har lyst til at flest mulig skal få tatt det i bruk.

SS: Jeg har et udefinert spørsmål. Jeg har 4 unger og vil eksponere dem for spill som de lærer noe av. Jeg synes det blir for mye fortnite. Minecraft likte jeg for det er cad, men jeg skjønner ikke hva man lærer i fortnite.

EO: Kul dans.

SS: Gutta har begynt å danse og det er kult. Jeg skjønner det er team, men det er mye skriking og skyting. Jeg savner en god Toys r us for edtech. Det er mulig rektorer får et bedre sted hvor de kan kjøpe, sammenligne og teste, men jeg synes det er vanskelig å finne. Jeg vet om dragonbox, Kikora og Poio, så er det tilfeldigvis jeg plukker opp noe annet. Hvorfor kan man ikke markedsføre bedre i edtech?

EO: Godt spørsmål. Det er morsomt hvis du peker på segmentet hvor du har barn så vet ikke jeg om flere. Det er sannsynligvis et potensiale for å gjøre mer innen det. Hadde jeg hatt barn i det segmentet er det type spill jeg ville kjøpt til dem. Jeg ser for meg at det kommer til å gå seg til. Hopper vi 2 år frem i tid gjetter jeg at App store kommer til å være mer bygget rundt det og en egen side for det segmentet.

SS: Som er educational games for voksne eller?

EO: Store spørsmål. Begge deler. Vi har rettet oss utelukkende mot skole for det er det ene stedet vi finner de som ønsker å lære. Hvis du går bredere ut til folket globalt og sier “hva vil dere lære?” De har ikke det samme behovet og de er ulike mennesker, så jeg vil gjette at det må være et sted alle er, men man faktisk klarer å sortere ut de som er interesserte i et gitt tema. Fryktelig fluffy svar.

SS: Jeg er teknolog, men skiller meg mye ut fra teknologi brødre og søstre fordi jeg er glad i markedsføring. Jeg synes det er morsomt å formidle hvorfor noe er spennende å lage og kjøpe. De beste pedagogene er ikke spesielt interesserte i markedsføring og jeg tror hvis man hadde laget det dere lager, men under overskriften “du har ikke tid til å ta en MBA, men hos oss så leker du deg frem til samme type kunnskap”. Tenk deg hva folk betaler for en MBA og hvor mye tid de ofrer til å være fysisk ett sted de kanskje ikke trenger. Du lærer med finans, regnskap og mange livsviktige elementer av det de skal gjøre når de skal anvende det in real life. Vet ikke hvor jeg vil med dette, men produktivisme det mer mot å vise hva alternativkost er for å skaffe kunnskapen.

EO: Nå beveger vi oss inn på noe spennende. Du har verdens beste undervisere fra Harvard og alle toppuniversiteten som har samlet det og gjort det gratis på nett gjennom EBX og Coursera, likevel er det 5 prosent som fullfører kursene.

SS: Men tenk hva verdien er av det dere gjør. Jeg tror gamification er et viktig element i å få engasjement. Harvard burde betale dere noen milliarder.

EO: Jobber med saken.

SS: La oss gå tilbake til start. Hvorfor er edtech viktig og hva tenker du når du hører ordet?

EO: Det handler om å endre hvordan vi lærer med teknologi. Jeg var på konferanse i Berlin om utdanning og teknologi. Da var det en som kom med en kul statistikk, han sa “i dag tar 7 prosent av verdens befolkning høyere utdanning.” Fortsetter å diskutere det om hvordan vi skal øke tallet med måten vi underviser i dag, så er spørsmålet om hvordan vi skal få tallet opp til 8 prosent og ikke 7. Har du teknologien i bildet kan vi plutselig hoppe fra 7 til 50 prosent av verdens befolkning.

SS: Hva er høyere utdanning?

EO: Ikke sant. Et annet stort tema var om det er vits at vi akademifiserer alle fag på den måten vi gjør og skal vi ikke heller flytte fokus til vocational learning, life long learning og ting som er mer on demand og etter vår egen interesse. Skal vi tviholde på gradene og disiplineringen, og sette det i fagbokser? Er det sånn det skal være i all evighet? Det betyr ikke at vi skal eliminere det, men skal alle lære på den måten?

SS: Begge to er et viktig spørsmål. Det med akademisering, jeg har mer vekttall enn at det er sunt tror jeg. Det har fascinert meg fordi foreldrene har pleid å uttrykke noe ala uavhengig forskning, vi skal ikke tenke raske tanker, men dype tanker. Jo, mer jeg har jobbet med selskaper i den virkelige verden så skjønner jeg at du overlever ikke uten de raske tankene. Kunnskap har blitt en ferskvare. Den oppdateres så fort og vi må finne en måte å flytte utdanning fra å være engangsprodukt fra du er barn til nesten voksen, til å være noe du kan snackse på hele livet. Da må det passe i et busy liv. Vi kan ikke ta et halvt år fri hvert år for å oppdatere oss.

EO: Før vi begynte i dag sa du at voksne hører på podcast på vei til jobb, når de vasker og når de går tur med hunden. Jeg hører på podcast når jeg gjør alle de tingene. Det er det ene tidsrommet hvor jeg har tid til å ta til meg kunnskap.

SS: Hvor du ikke må jobbe eller være familiemann.

EO: Oppmerksomheten din blir tatt av noe annet som ikke handler om å lære og rendyrke opplevelsen av å ta til seg noe nytt. Den muligheten fantes ikke for 3-5 år siden, hvertfall ikke samme omfang som i dag. Det viser hvor raskt det tar å utvikle seg og endre hvordan vi skal lære. Det er et svar på hvorfor det er et spennende felt fordi hvordan vi lærer i dag er ikke det samme som for 5 år siden engang.

SS: Hva tror du er de viktigste skillsa for fremtiden?

EO: Skummelt å gi et svar.

SS: Det er viktig. Jeg tror vi har et aktivt ansvar med å ta en posisjon på det. Så får det heller være at vi tar litt feil og justerer oss, enn at vi ikke tør å mene noe. Det er det farligste, så bare å mene noe.

EO: Det som var viktig å lære for 10 år siden som vi bastant sa ikke var så viktig å lære er nok ikke det samme som i dag eller om 10 år. Det å lære å tenke kritisk og tenke selv, er det aller viktigste. Det må man fostre tidlig så snart som hjernen er moden til å gjøre det tenker jeg.

SS: Du nevnte noe om Steinerskolen og kreativitet? Kan du hjelpe oss å forstå hvordan det brukes konstruktivt?

EO: Jeg skal ikke gi dem all cred for Steinerskolen er like ulike som de andre offentlige skolene. Men det å være så åpen som å si “du er annerledes og det er okei. Vi gjør dette som skaper noe. Hvordan det skal se ut og hvordan det skapes har ikke vi tenkt til å fortelle deg.” Det synes jeg er det beste de gjør. Mye av det kan trekkes ut til det med livslang læring eller skolen generelt.

SS: Du sa noe fint med at man skal få lov til å være seg selv og annerledes. Jeg er innvandrer i Norge og tenkt mye på at minoriteter og mangfold er viktig og bra pga mange perspektiver, men jeg tror ikke majoriteten innser hvor høy kostnad det har å være en minoritet eller en mangfolds alibi. Å gjøre folk stolte av de ulike perspektivene og i stand til å anvende dem i en konstruktiv setting. Hvis man lærer det på Steinerskolen lærer man noe av det viktigste det er å lære i livet. Vi snakker mye om stem. Stem er så viktig, science technology engineering maths. Jeg mener selv at det er viktig, men ikke alene. Johan Brand som er en av mine store helter, jeg liker hvordan han snakker om filosofien bak gleden med læring. Snakker mye om to ting, du skal ikke tåle så inderlig lett en læring som ikke angår deg selv, sånn er vi med barna. “Bare lær å kode kidsa, så vi slipper”. Noe annet han sier som jeg synes er nydelig, han har selv en art education og hvor viktig evnen til å utfordre store tanker og leke med dem har vært viktig for han senere i livet som grunder, forretningsmann osv. Jeg har lyst til å høre hva du tenker, teknisk evner vs. instrumentelle evner?

EO: Jeg kommer fra en morsom blanding. Jeg er ingeniør og studerte kjemi på NTNU, og det er ingen som er så hovne overfor alle andre mindreverdige disipliner enn matematikere, fysikere og kjemikere. Det er morsomt for når jeg fikk smaken for entreprenørskap så tok det en stund før man begynte å skjønne at det er noe magisk ved realfagene og stem fordi de klarer å forutse verden på en mer nøyaktig måte og magisk måte som andre fag ikke får til. Men de problemene vi står overfor i verden i dag handler om mye mer abstrakte og sammensatte tverrfaglige ting. Jeg bruker min tid på software og læring, og den kommersielle rundt det og ingen av de er nøyaktig science. Møtepunktet mellom dem er at du ikke skal binde deg til en disiplin for å mestre det, du skal være åpen og lytte, og skjønne at det som er utenfor min disiplin må jeg også lære om. Det synes jeg er det viktigste for en kunnskapsnasjon som Norge, hvis vi skal skille oss ut i fremtiden må vi ha dybdelæring, men alltid lære om ikke bare om tingen vi driver med, men de andre tingene som skal til for å lykkes der.

SS: Amen. Deshaped individuals hvor man har noen ekstreme skills og masse bredde og nysgjerrig blir greia for fremtiden. Hva synes er mest positive og negative med ny teknologi og pedagogikk?

EO: Det er så mange muligheter som dukker opp og det er det vakre med det. Hvis vi bruker teknologien rett så lærer man muligheten til å se alle og bruke tid på alle som trenger det. Jeg har ikke noe mest negativt å si om det, men det er fantastisk utfordrende å få til riktig. Det er noe som sa før i dag at hvis man gir en iPad til hver elev i skolen, så blir det ikke mer læring. Det blir mye mer angry birds og ikke mye læring. Hvis vi bruker det rett får alle utfordringer på hvert sitt nivå og læreren kan bruke tiden på å utfordre de flinkeste og de minst flinke, og alle imellom. Det er det kule med edtech.

SS: Funker det like bra på voksne? Snakker dere til et nesten voksent segment som barn?

EO: Jeg vil si ja, men behovene og pensum i gåseøyne er ikke det samme. Jeg som voksen kan i større grad velge hva jeg har lyst til å lære om, det kan ikke et barn på samme måte. Mulighetene er mye større i begge tilfeller, uansett det ikke er samme løsninger.

SS: Har du noen super eksempler på noe du synes er spennende i Norge innenfor edtech? Hvem blir du inspirert av?

EO: Jeg grublet på hva den kuleste edtech casen jeg kan komme på. Kjedelig eksempel, men det ene eksemplet jeg kommer på hvor noen har lagd teknologi, også har underviserne hoppet på den uten tvang ovenfra, det er Kahoot. De har fått til noe som jeg ikke vet om noen andre har fått til. Alle bruker det med måte, så det synes jeg er kult. Hvis vi og alle andre som tilbyr den type teknologi får til samme nivå av lettvinthet for underviseren og elevene, og fokuset på design og brukeropplevelse, så kommer den tilpasningen til å gå mye bedre og fortere.

SS: Hvis man skal huske en ting fra samtalen? Si gjerne mer om hva Hubro education gjør.

EO: Selv om teknologien kommer inn for å hjelpe oss å lære så handler det til syvende og sist om analog læring selv om det er teknologien som legger til rette for den.

SS: Hva betyr det?

EO: Det vi gjør handler om å gi alle elevene som tar disse fagene hver sin egen bedrift som de kan bruke alt de lærer om i timen. Det betyr at du ikke sitter igjen med de abstrakte modellene som er bare er seg selv, du sitter med en mulighet til å prøve dem ut. Ikke bare for seg selv, men i sammenheng med alle de andre modellene som du lærer om.

SS: Det tar fortsatt tid å bygge de nevrale koblingene.

EO: Ja. Du kan prøve dem ut og feile, du kan prøve igjen og lykkes bedre. Den prosessen skjer ikke hos deg alene, det skjer med deg, faget, medelevene og underviseren. Der ligger det fryktelig mye muligheter i alle fagfelt og gjøre de fagene mer praktiske og forståelige ved å la folk jobbe med dem i praksis på den måten. Det er lettere med tech.

SS: Når jeg hører på deg så har jeg et bilde i hodet. Vi skal ikke effektivisere læring så mye at vi ikke kan nyte det lenger. Det er utrolig gøy å oppleve øyeblikkene hvor du plutselig har kobla noe nytt. Jeg husker ikke hvem som sa det, men en av mine favorittsitater er “teknologien går så fort mens menneskelig forståelse går sakte.” Jeg tror vi skal nyte farten vi har naturlig og utfordre oss selv på det som er menneskelig læring. Det er gøy. Så er vi tilbake til Hubro education, altså bygge ditt eget selskap som en del av utdanning på business skole?

EO: Ja, høyere utdanning og vgs. Alle steder hvor du lærer om økonomi, markedsføring, ledelse, finans. Jeg så en rapport som sa at vi sammenligner økonomiutdanning i dag og for 18 år siden og det undervises helt likt. Vi har gått fra 3. utgave til 8. utgave av boka, og det er forskjellen. Vi prøver å være spranget hvor du endelig får praksisen allerede fra dag 1.

SS: Spennende. Tusen takk for at du kom å lærte oss om edtech og Hubro education som er en fin måte å leke grunder på uten å miste helsa og huset. Emil Oliver fra Hubro education.

EO: Takk.

SS: Takk til dere som lyttet.


Hva gjør dere på jobben?

Vi tilbyr læringsspill for økonomi og ledelsesfag, og fagene undervises veldig teoretisk. Vi gir studentene virtuell praksis, som gir dypere læring og en stor boost i engasjement.

Hva er de viktigste konseptene i edtech?

Omvendt undervisning, e-læring, mikrolæring og spillbasert læring.

Hva synes du er de mest interessante kontroverser?

Mange tror at edtech kun skal kutte kostnader, at det fjerner det mellommenneskelige og interaksjonen mellom mennesker. Det har kanskje vært tilfellet for noen satsninger, med god bruk av edtech gir fleksibilitet og støtter opp rundt læringsprosessene. For eksempel gjør adaptiv læring at du kan gå frem i ditt eget tempo, og at lærere kan følge opp elevene på nivået der de faktisk trenger hjelp.

Dine egne prosjekter innen edtech?

Jeg mener at teori og praksis skal jobbe sammen for å få til god læring. Derfor gir Hubro alle elever sitt eget milliardkonsern som de skal styre for å lære om økonomi og ledelse. Vi lager digitale læringsspill for økonomifagene, som gir elevene et virtuelt lekeland hvor de kan bruke fagene i praksis.

Dine andre favoritteksempler på edtech internasjonalt og nasjonalt?

Kahoot! De har klart å endre hvordan tusenvis av lærere underviser uten at de må få det tvunget på seg ovenfra.

Hvordan pleier du å forklare edtech?

Teknologi som muliggjør nye, bedre måter å lære og dele kunnskap på. Men det er viktig å forstå at det er mye mer enn e-bøker, videoforelesninger og læringsplattformer.

Hva gjør vi unikt godt i Norge av dette?

Vi har infrastrukturen på plass. Egne laptops eller tablets per elev, stabilt Wifi overalt og en skole der alt er i skyen gjør at norsk skole kan ta nytte av det gode digitale innholdet som finnes.

Et favoritt edtech-sitat?

There's something different about people in edtech. They're not really in it for the money, there's something bigger driving them.

Emil Oliver
Gründer
Hubro
CASE ID: C0172
TEMA: BOOKS AND NEW EDUCATION
DATE : 181217
DURATION : 22 min
LITERATURE:
EdSurge Times Higher Education Edtech Review
YOU WILL LØRN ABOUT:
Hubro Education
Bedriftsimulator
Konsepter i Edtech
Gamification
QUOTE
"Jeg mener at teori og praksis skal jobbe sammen for å få til god læring. Derfor gir Hubro alle elever sitt eget milliardkonsern som de skal styre for å lære om økonomi og ledelse."
More Cases in topic of BOOKS AND NEW EDUCATION
#C0131
BOOKS AND NEW EDUCATION
Gamification driver adferdsendring

Henrik Weltz

Customer Success Manager

Attensi

#C0130
BOOKS AND NEW EDUCATION
En ny definisjon av gamification

Jorgen Tharaldsen

CEO

Megapop

#C0129
BOOKS AND NEW EDUCATION
Gamification i samferdselsprosjekter

Thomas Fløien Angeltveit

BIM Manager Bane

Norconsult